Created string item:644:title for text group menu: A K T U A L N O Ś C I

        REGULAMIN 
RADY RODZICÓW

ZESPOŁU  SZKÓŁ  PONADPODSTAWOWYCH
W BUSKU - ZDROJU

Podstawa prawna:

 

-        Art. 83 – 84 Ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000
i 1290);

-        Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe
(Dz.U. z 2017r. poz. 60);

-        Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967);

-        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U.  25 sierpnia 2017 r., poz. 1581);

-        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (DZ.U. dnia 12 czerwca 2018 r., Poz. 1133);

-        § 11, ust. 3 oraz § 14 Statutu Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Busku - Zdroju.

  

§ 1

1.    Przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Busku - Zdroju działa Rada Rodziców,
zwana w dalszej części Regulaminu Radą.

2.    Rada jest organem Szkoły stanowiącym reprezentację rodziców uczniów Szkoły.

3.    Podstawę działania Rady stanowią:

1)       art. 83 – 84 Ustawy;

2)       § 11, ust. 3 oraz § 14 Statutu.

4.    Działalność Rady jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, zarządzeniami Dyrektora Szkoły i uchwałami Rady Pedagogicznej.

 

§ 2

1.    Cele i zadania Rady:

1)   reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły;

2)   podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Szkoły, w tym szczególnie na rzecz opiekuńczej funkcji Szkoły;

3)   współpraca z innymi organami Szkoły;

4)   gromadzenie funduszy niezbędnych dla wspierania działalności Szkoły,  a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy;

5)   występowanie do Rady pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły;

6)   typowanie dwóch przedstawicieli Rady rodziców do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora szkoły;

7)   zapewnianie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami Szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność Szkoły i współuczestnictwa w procesie dydaktyczno – wychowawczym;

8)   uchwalenie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów i realizowane przez nauczycieli, dostosowanego do potrzeb rozwoju uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

9)   opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki;

10)    opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły;

11)    uzyskiwanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat własnych dzieci i ich postępów lub trudności w nauce i zachowaniu;

12)    znajomość  Zasad Wewnątrzszkolnego Oceniania;

13)    uzyskiwanie porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia dzieci;

14)    wyrażenie i przekazywanie wniosków i opinii we wszystkich sprawach Szkoły do Dyrektora Szkoły oraz do Starostwa Powiatowego i Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty;

15)    określanie struktur działania ogółu rodziców oraz Rady.

2.    Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyskała porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 1 pkt 8) program ten ustala Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora Szkoły obowiązuje od czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

   

§ 3

STRUKTURA I ORGANIZACJA RADY

1.    Najwyższą władzą ogółu rodziców jest Plenarne Zebranie Rodziców. Zebranie jest zwoływane co najmniej jeden raz w roku szkolnym.

2.    Podstawowym ogniwem Rady jest Klasowa Rada Rodziców (KRR).

3.    KRR składa się z 3 osób wybieranych w głosowaniu jawnym na ogólnym zebraniu rodziców uczniów danej klasy. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.

4.    KRR wybierają ze swego grona przewodniczącego i skarbnika.

5.    Zebrania KRR odbywają się z inicjatywy samych rodziców, KRR lub wychowawcy klasy, w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 2 razy w ciągu roku szkolnego.

6.    Przedstawiciele KRR-ów (po 1 osobie wybranej w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału) tworzą Radę Rodziców Szkoły.

7.    Plenarne zebranie Rady wybiera spośród siebie:

1)   Prezydium Rady, jako wewnętrzny organ Rady,

2)   Komisję Rewizyjną, jako organ kontrolny Rady.

8.    Plenarne zebrania Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż jeden raz w ciągu roku szkolnego.

9.    Plenarne zebranie Rady może być zwołane także w każdym czasie na wniosek:

1)    KRR z co najmniej 2/3 ogólnej liczby klas w Szkole;

2)    Dyrektora Szkoły;

3)    Rady Pedagogicznej

złożony do Prezydium Rady Rodziców.

10.    Rada wybiera ze swego grona Prezydium Rady, w którego skład wchodzi
7 osób. Na swym pierwszym posiedzeniu Prezydium konstytuuje się, wybierając:

1)  przewodniczącego Rady;

2)  wiceprzewodniczącego Rady;

3)  sekretarza Rady;

4)  skarbnika Rady;

5)  3 członków Prezydium.

11. Prezydium Rady:

1)     działa w imieniu Rady;

2)     wykonuje uchwały Rady;

3)     wykonuje uchwały Plenarnego Zebrania Rodziców;

4)     prowadzi prace bieżące, w tym zwołuje posiedzenia Plenarnego Zebrania Rodziców – po uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły.

12.  Prezydium Rady zbiera się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz
na 4 miesiące.

13.  W posiedzeniach Prezydium Rady bierze udział Dyrektor Szkoły, mogą być również zapraszane inne osoby, których obecność jest wskazana z uwagi na realizację konkretnych zadań.

14.  Prezydium Rady może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły robocze spośród swoich członków, członków Rady i innych rodziców oraz osób spoza Szkoły (jako ekspertów) współdziałających z rodzicami dla wykonania określonych zadań.

15.  Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, przy czym co najmniej jedna z nich powinna znać podstawowe przepisy prawa finansowego i rachunkowości.

16.  Członkowie Komisji Rewizyjnej na pierwszym posiedzeniu Komisji wybierają
ze swego grona przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.

 

17.  Komisja Rewizyjna zbiera się i podejmuje działania kontrolno – sprawdzające:

1)   z własnej inicjatywy;

2)   na wniosek Prezydium Rady;

3)   na wniosek grupy rodziców o liczebności równej co najmniej 5% liczby wszystkich uczniów Szkoły;

4)   na wniosek Dyrektora Szkoły.

18. Komisja Rewizyjna co najmniej jeden raz w roku sprawdza:

1) wykonanie planu finansowo – gospodarczego Rady;

2) prowadzenie rachunkowości;

3) zgodność obrotów i sald na rachunku bankowym Rady z dokumentami;

4) celowość i prawidłowość wydatków Rady.

19. Działania kontrolne Komisji Rewizyjnej są obligatoryjne przed posiedzeniami plenarnymi Rady.

20. Ustalenia i wnioski Komisji Rewizyjnej muszą mieć każdorazowo formę pisemną i zostać przekazane Radzie i Dyrektorowi Szkoły oraz wnioskującym o działania kontrolne Komisji Rewizyjnej i organom (osobom, komisjom, zespołom) będącym przedmiotem kontroli.

21. Kadencja Rady oraz jej organów trwa 1 rok .

22. Członkowie KRR, jednocześnie członkowie Rady, z klas programowo najwyższych, których dzieci opuściły Szkołę w okresie trwania kadencji Rady, zostają zastąpieni przez członków KRR z klas nowozorganizowanych.

23. Formy i częstotliwość działania innych struktur działających w ramach Rady, takich jak komisje czy zespoły problemowe, ustalają wymienione gremia samodzielnie, kierując się potrzebami
w zakresie realizacji zadań, do jakich zostały powołane.

 

§ 4

PROCEDURA WYBORCZA DO ORGANÓW RADY

1.    Wybory Prezydium Rady i Komisji Rewizyjnej odbywają się w głosowaniu jawnym lub tajnym – ustalenie formy głosowania następuje w głosowaniu jawnym.

2.    Lista kandydatów do wybieranego organu nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla tego organu.

3.    Zgłoszeni kandydaci muszą ustnie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału
w zebraniu wyborczym) wyrazić swoją zgodę na kandydowanie.

4.    Wybrani zostaną ci kandydaci, którzy uzyskali w głosowaniu uczestników prawomocnego zebrania wyborczego co najmniej 50% głosów plus jeden głos.

5.    Przy równej liczbie uzyskanych głosów zarządza się ponowne głosowanie.

6.    Nowowybrane organy mają obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim posiedzeniu.

 

§ 5

1.Ustala się następujący porządek obrad plenarnego zebrania sprawozdawczo – wyborczego Rady:

1)   wybór – w głosowaniu jawnym – przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych organów zebrania, takich jak komisja regulaminowa, komisja uchwał
i wniosków i komisja wyborcza;

2)   sprawozdanie ustępującej Rady z działalności w okresie sprawozdawczym;

3)   sprawozdanie komisji rewizyjnej – wniosek o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium ustępującej Radzie;

4)   informacja Dyrektora Szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu placówki;

5)   ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów Szkoły lub organizacji;

6)   plenarna dyskusja programowa;

7)   uchwalenie wniosków programowo – organizacyjnych do działalności rodziców
w następnej kadencji Rady;

8)   wybory Prezydium Rady oraz Komisji Rewizyjnej Rady,;

9)   ustalenie przez komisję regulaminową listy obecności przypomnienie zasad wyborczych;

10)    ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą;

11)    głosowania (tryb głosowań {jawne, tajne, imienne} ustalany jest w trybie jawnym);

12)    ogłoszenie wyników wyborów przez przewodniczącego komisji wyborczej;

13)    wnioski i sprawy różne.

2. Inne plenarne posiedzenia Rady przyjmują podobny porządek obrad jak  w ust. 1, z tym,
że opuszcza się w nich punkty dotyczące wyborów, a sprawozdanie Komisji Rewizyjnej nie zawiera wniosku w sprawie udzielenia absolutorium, lecz jedynie wnioski pokontrolne.

 

§ 6

TRYB PODEJMOWANIA UCHWAŁ PRZEZ RADĘ, JEJ ORGANY I KOMISJE WEWNĘTRZNE

1.      Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Rady lub jej organu, komisji.

2.      Listę uczestników posiedzenia Rady lub jej organu, komisji oraz quorum sprawdza każdorazowo sekretarz Rady lub przewodniczący organu, komisji.

3.      Dyrektor Szkoły ma prawo i obowiązek wstrzymać wykonanie uchwał Rady, które zostały przyjęte z naruszeniem zasad lub niezgodnych z przepisami prawa, o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Szkołę.

 

§ 7

PROWADZENIE DOKUMENTACJI

1.      Zebrania Rady oraz jej organów są protokołowane, a protokoły wpisywane
do Księgi Protokołów Rady, ze szczególnym uwzględnieniem dokładnej treści uchwał
i decyzji, w tym dotyczących spraw finansowych.

2.      Za prawidłowość prowadzenia Księgi Protokołów Rady i jej organów odpowiada sekretarz Rady.

3.      Za prawidłowość prowadzenia dokumentacji finansowej Rady i jej organów odpowiada skarbnik Rady.

4.      Za prawidłowość prowadzenia dokumentacji, w tym księgi protokołów z zebrań
i działań kontrolnych, Komisji Rewizyjnej odpowiada jej przewodniczący.

5.      KRR decydują samodzielnie o protokołowaniu swoich zebrania.

6.      Dokumentacja Rady i jej organów przechowywana jest w sekretariacie Szkoły.

 

§ 8

ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY RADY

1.    Rada gromadzi fundusze z przeznaczeniem na wspieranie statutowej działalności Szkoły
z następujących źródeł:

1)        dobrowolne składki rodziców uczniów;

2)        wpłaty osób fizycznych, organizacji i fundacji;

3)        dochodowe imprezy organizowane przez Radę dla rodziców i mieszkańców środowiska Szkoły;

4)        inna działalność gospodarcza;

5)        inne, zgodne z prawem, formy pozyskiwania funduszy.

2.      Wysokość dobrowolnej składki rodziców – na podstawie propozycji przedstawionej przez Prezydium Rady – ustala na początku każdego roku szkolnego Plenarne Zebranie Rodziców.

3.      Zbieraniem funduszy pochodzących ze składek, o których mowa w ust. 1, zajmują się skarbnicy KRR i skarbnik Rady lub z upoważnienia sekretariat Szkoły.

4.     W przypadku, gdy do Szkoły uczęszcza więcej dzieci tych samych rodziców, Prezydium Rady może wyrazić zgodę na wnoszenie składki na fundusz Rady tylko za jedno dziecko lub obniżenie składki wnoszonej za wszystkie dzieci tych rodziców.

5.     Prezydium Rady może całkowicie zwolnić od wnoszenia składki na fundusz Rady tych rodziców, których udokumentowana sytuacja materialna jest bardzo trudna.

6.     Obniżka wysokości składki na fundusz Rady lub zwolnienie z jej wnoszenia wymagają indywidualnego rozpatrzenia.

7.     Odpowiednio udokumentowane i umotywowane pisemne wnioski w tej sprawie mogą składać zainteresowani uczniowie, ich rodzice lub wychowawcy klas. Wnioski wymagają zaopiniowania przez Samorząd Uczniowski Szkoły.

8.     Podstawę do wydatkowania środków Rady stanowi zatwierdzony przez Prezydium Rady preliminarz wydatków Rady na kolejny rok szkolny.

9.     Roczny preliminarz wydatków, o którym mowa w pkt. 7, musi uwzględniać następujące zasady:

1) 10% środków zebranych przez rodziców uczniów danej klasy pozostaje
w dyspozycji KRR:

a)    decyzję o ich przeznaczeniu i wydatkowaniu podejmuje KRR –
z upoważnienia zebrania rodziców klasy, w porozumieniu z wychowawcą klasy
i Samorządem Uczniowskim Klasy,

b)   główne cele, na jakie mogą być wydatkowane te środki, to dofinansowanie:

- imprez klasowych,

- wycieczek i biwaków,

- upiększenie izby klasowej,

- inne wydatki na rzecz całej klasy;

2) 90% składki na fundusz Rady przekazuje się do dyspozycji Prezydium Rady, które może wydawać te środki wyłącznie na następujące cele:

a)      pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin w postaci dofinansowania dożywiania, zakupu odzieży lub podręczników,

b)      dofinansowanie konkursów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym, takich jak np.: festyn sportowo – rekreacyjny z okazji Dnia Dziecka i Dnia Sportu Szkolnego, finały szkolnych olimpiad i konkursów przedmiotowych, sportowych itp.,

c)      promocję Szkoły,

d)      finansowanie niektórych zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań

e)      nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów oraz zespołów artystycznych
i sportowych,

f)       finansowanie części kosztów organizacyjnych dotyczących działalności zespołów uczniowskich reprezentujących Szkołę,

g)      zakup książek, środków dydaktycznych i sprzętu technicznego do wysokości 50% środków przeznaczonych na te cele przez organ prowadzący Szkołę,

h)      wydatki osobowe i rzeczowe związane z prowadzeniem księgowości i rachunkowości Rady,

i)        inne cele zgodne z celami działania Rady.

9. Wszelkie ruchomości i urządzenia zakupione z funduszy Rady stają się własnością Szkoły
i podlegają inwentaryzacji.
 

§ 9

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.    Rada poprzez różne formy swojego działania zapewnia realizację uprawnień ustawowych
i statutowych społeczności rodzicielskiej określonych w niniejszym Regulaminie.

2.    W przypadku nierespektowania tych uprawnień przez Dyrektora Szkoły lub jej pracowników,
a także przez Radę Pedagogiczną, Prezydium Rady Rodziców może złożyć pisemne zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy do dyrektora lub przewodniczących pozostałych organów Szkoły i ma prawo oczekiwać wyczerpującej odpowiedzi.

3.    W przypadku konfliktu Rady z innymi organami Szkoły wynikającego z nierespektowania praw społeczności rodzicielskiej oraz nieudzielenia wyczerpujących odpowiedzi na złożone zażalenie,
o którym mowa w pkt. 2, Prezydium Rady ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego Szkołę.

4.    Członkowie KRR, Prezydium Rady, jak i członkowie Komisji Rewizyjnej mogą być odwołani ze swych funkcji przed upływem kadencji, jeśli gremia, które dokonały ich wyboru, postanowią ich odwołać. Odwołanie dokonuje się przez podjęcie stosownej uchwały według procedury, o której mowa w § 6 niniejszego Regulaminu.

 

§ 10

Rada posługuje się pieczątką podłużną o treści „Rada Rodziców przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Busku - Zdroju”. 

 

Regulamin został zatwierdzony na zebraniu Rady Rodziców w dniu 4 kwietnia 2023 roku.   

                                                                                                                                                       

 

Michał Sikora                                                                     Andrzej Bilewski

………………………….………………                                              ..........................................                        

Przewodniczący Rady Rodziców                                                      Dyrektor Szkoły