Created string item:644:title for text group menu: A K T U A L N O Ś C I
       

Podstawowe zasady bezpieczeństwa ucznia w sieci /Internet/

 

  1. Jeśli nie masz pewności, z kim rozmawiasz, nie podawaj żadnych informacji na swój temat.
  2. Nie zdradzaj innym swoich haseł. Układaj takie, które będą trudne do odgadnięcia (to nie może być Twoja data urodzenia ani imię!). Zamiast liter możesz wykorzystać cyfry, które są do nich podobne (I = 1, O = 0, A = 4 itp.). Hasło powinno zawierać nie mniej niż 8 znaków, w tym cyfry oraz wielkie litery. W różnych serwisach posługuj się różnymi hasłami.
  3. Nie pozwalaj na zapamiętywanie przez przeglądarkę haseł do poczty elektronicznej i serwisów, z których korzystasz — w przeciwnym razie każda osoba pracująca na tym komputerze będzie mogła zalogować się na Twoje konto. Po skończonej pracy wyloguj się — inaczej ktoś może się pod Ciebie podszyć.
  4. Jeśli korzystasz z serwisów społecznościowych, zadbaj o odpowiednie ustawienia prywatności. Im mniej informacji udostępniasz osobom postronnym, tym lepiej. Zastanów się, czy na pewno warto z tych serwisów korzystać.
  5. Na forach dyskusyjnych czy blogach posługuj się nickiem (pseudonimem), a nie swoim imieniem i nazwiskiem. Unikaj publikowania informacji o sobie w sieci.
  6. Nie korzystaj z możliwości automatycznego „oznaczania się” w miejscu pobytu. Geolokalizacja ma swoje zalety (np. można pochwalić się zwiedzaniem ciekawego miasta), ale i wady — jeżeli ktoś planuje złożenie bliskiej osobie niezapowiedzianej wizyty, przez przypadek może zepsuć efekt niespodzianki. Ponadto ujawnianie swojego miejsca pobytu umożliwia śledzenie, a niekiedy może być nawet niebezpieczne.
  7. Zwracaj uwagę na komunikaty pojawiające się w trakcie ściągania gier i aplikacji na telefony komórkowe i smartfony. Możesz się z nich dowiedzieć, do jakich Twoich danych żąda dostępu pobierana usługa. Uważaj, na co wyrażasz zgodę.
  8. W trakcie nauczania zdalnego korzystaj ze stron internetowych wskazanych przez nauczyciela oraz posługuj się pocztą elektroniczną /adresem mailowym/ wyznaczonym przez szkołę.
  9. W razie wątpliwości odnośnie do tego, jak w danej sytuacji postąpić, poproś o radę nauczyciela, swoich rodziców lub innych dorosłych, którym ufasz.

 

Zasady bezpieczniej i higienicznej pracy z monitorem ekranowym /laptopem podczas nauczania zdalnego.

Podstawowe wymagania/zalecenia:

  1. Stanowisko pracy z monitorem ekranowym powinno być tak zorganizowane, by spełniało minimalne wymagania bhp i ergonomii oraz nie stanowiło zagrożenia pożarowego i porażeniem prądem elektrycznym, a jego wyposażenie i sposób rozmieszczenia poszczególnych jego elementów nie powodowały nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego użytkownika i jego wzroku ani nie były źródłem zagrożeń. Dostęp do stanowiska powinien być swobodny i urządzony odpowiednio do wykonywanych czynności i cech antropomorficznych użytkowników.
  2. Użytkownik powinien mieć zapewnioną  dostateczną przestrzeń pracy, a podstawowe narzędzia i materiały muszą znajdować się w zasięgu jego ręki.
  3. Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania: znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne, jaskrawość i kontrast znaków na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy, obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności, regulacja ustawienia monitora powinna umożliwiać pochylenie ekranu, co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót, co najmniej o 120° (po 60° w obu kierunkach)
  4. Wymagana odległość oczu użytkownika od ekranu monitorapowinna mieścić się w zakresie 400-750 mm, a konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym regulację wysokości ustawienia monitora i klawiatury.
  5. Ponadto, stół/biurkopowinno mieć wystarczającą powierzchnię na dodatkowe elementy wyposażenia stanowiska oraz możliwość ustawienia klawiatury w odległości nie mniejszej niż 100 mm od przedniej krawędzi stołu,  a  krzesło  musi być stabilne, obrotowe oraz posiadać regulację wysokości płyty siedziska i oparcia, regulację pochylenia oparcia i  podłokietniki. Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna być taka, aby zapewniała: naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury oraz odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu.
     

Zalecenia dotyczące higieny użytkowania urządzeń z monitorem ekranowym:

 

  1. Korzystaj z przerw /minimum 5 minut co godzinę przy pracy z komputerem lub laptopem/. Nie spędzaj ich przed monitorem, najlepiej jest wstać i poruszać się trochę. Dobrze jest wtedy zamknąć oczy na jakiś czas lub popatrzeć na coś zielonego – ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenice. Daj wytchnienie oczom i kręgosłupowi, wykonaj kilka prostych ruchów lub ćwiczeń rozluźniających mięśnie i relaksujących oczy.
  2. Ustaw optymalną dla danego monitora (i karty graficznej) rozdzielczość. Jeśli chodzi o częstotliwość odświeżania, lepiej nie schodzić poniżej 85Hz.
  3. Zadbaj o regularne wietrzenie pomieszczenia.
  4. Staraj się utrzymywać wyprostowaną sylwetkę (kąt 90 stopni), ręce wygodnie opieraj o blat biurka.
  5. Optymalnym ustawieniem monitora jest odchylenie go lekko do tyłu i ustawienie tak, aby był idealnie przed użytkownikiem.
  6. Głowę powinno się trzymać prosto, nadmierne odchylenia do przodu lub do tyłu mogą spowodować uciążliwe bóle mięśni.
  7. Przy pracy z laptopem zaleca się ustawienia go na biurku, a nie na kolanach. Dodatkowo warto podłączyć osobne urządzenia – myszkę i klawiaturę.

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. 1998 nr 148 poz. 973).

Opracowała:

Specjalista ds. BHP

Justyna Budzanowska