Projekt "Podróże z klasą"

Od 22 do 25 października 2024 r. 30 osób, uczniów Technikum Nr1 w Busku -Zdroju uczestniczyło w wyjeździe do Trójmiasta w ramach projektu "Podróże z klasą".

Celem projektu było: 

  1. Kształtowanie polskiej tożsamości narodowej i kulturowej oraz poznawanie dziedzictwa kulturowego naszego kraju.
  2.  Zapoznanie z kulturą, zabytkami, tradycjami, miejscami historycznymi Trójmiasta.
  3. Uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego uczniów poprzez umożliwienie im poznawania tradycji,  kultury oraz osiągnięć polskiej nauki.
  4. Wsparcie w realizacji podstaw programowych kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych

Dzień  pierwszy rozpoczęliśmy od realizacji pierwszego z czterech obowiązkowych elementów projektu - zwiedzania Muzeum II Wojny Światowej.

Jest to wyjątkowa ekspozycja przedstawiająca polskie doświadczenie 
II Wojny Światowej przedstawiona w trzech częściach:

      

Droga do wojny.

    

Groza wojny.

    

      

Długi cień wojny.

    

To opowieść o genezie i skutkach, ale zwłaszcza o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach. Doświadczyliśmy lekcji historii, której nie wolno nam zapomnieć.
Pod pomnikiem Rotmistrza Witolda Pileckiego, który ujawnił światu dramat ludzi więzionych w Auschwitz i bestialstwo niemieckich oprawców.
 
Następnie udaliśmy się na spacer ulicami Gdańska w towarzystwie pani Elwiry Marciniak, która w wyjątkowo zajmujący sposób zapoznała nas z historią Gdańska, z niezliczonymi ciekawostkami związanymi z tym wyjątkowym miejscem.
  
 
      
     
 
W drugim dniu wyjazdu popłynęliśmy na Hel.
 
   
 
Odwiedziliśmy działające w ramach Stacji Morskiej - Fokarium część placówki naukowo -badawczej Instytutu Oceanografii UG, którego głównym zadaniem jest odtworzenie i ochrona kolonii fok szarych w rejonie południowego Bałtyku.
 
 
   
 
Po obejrzeniu pokazu karmienia fok powróciliśmy do Gdyni,
 
 
a na zakończenie dnia relaksujący spcer po sopockim molo.
 
    
Drugim obowiązującym punktem realizacji projektu była wizyta
w Centrum Nauki Eksperyment w Gdyni.
Jest to instytucja edukacyjna popularyzująca naukę w formie interaktywnych instalacji.
 
To miejsce zaprasza do odkrywania świata nauki.

  

Jak polubic fizykę?

Patrycja - Logistyk na kontenerowcu,  Agata i Konrad mogli zobaczyć siłę swojego głosu.

Julia i Kasia w laboratorium.

Coś o zdrowiu - profilaktyka i pierwsza pomoc.

Twórcze eksperymentowanie.

Kolejny zrealizowany obowiązkowy punkt projektu to wizyta
w Muzeum Narodowym w Gdańsku.

 

Obejrzeliśmy wystawę "Pobożni i cnotliwi - dawni Gdańszczanie w zwierciadle sztuki".

 

Na wystawie pokazano obrazy, rzeźby i artystyczne wyroby rzemieślnicze.

W tutejszym muzeum znajduje się także  "Sąd ostateczny" tryptyk Hansa Memlinga.

 Po dniu pełnym wrażeń udaliśmy się do Akwarium Gdyńskiego.
Jest to  ogród zoologiczny prezentujący faunę i florę związaną ze środowiskiem wodnym i wodno-lądowym. Zachętą do zwiedzania była mapka placówki na której można było zebrać pamiątkowe pieczątki.

 

 

      

Krótka wizyta na statku-muzeum Darze Pomorza.

 Dnia 25 października zrealizowaliśmy, czwarty, ostatni z obowiązkowych, punkt programu wizytę w Europejskim Centrum Solidarności.

 

To bardzo nowoczesna placówka ukazująca genezę powstania Solidarności oraz trudną drogę demokratycznych przemian w naszym kraju. Już od progu czujemy niezwykłą atmosferę, która przenosi nas w czasy wielkich zmian społecznych i politycznych.

Droga do przemian ustrojowych ukazana z pomocą multimediów i autentycznych eksponatów ze Stoczni Gdańskiej.

 

Multimedia i dokumenty sprawiają, że historia ożywa przed naszymi oczami,
a emocje związane z tamtymi czasami są wręcz namacalne.

Satyra w krzywym zwierciadle

Reakcja świata  

Stało się.....
W sali poświęconej stanowi wojennemu odtwarzane jest przemówienie generała Jaruzelskiego, zbudowano mur z ZOMO-wskich tarcz.

       

Odtworzono także wnętrza podziemnych drukarni, w których drukowano patriotyczne ulotki, twórczość  literacką "zakazanych " autorów oraz bieżące wiadomości ukrywane przez rządzących.

 

Okrągły Stół symbolizuje początek demokratycznych przemian.
Na zakończenie wizyty w muzeum, każdy zwiedzający może zapisać swoje refleksje na kartce i dołączyć je do instalacji w formie napisu Solidarność.

Zwiedzający opuszczający muzeum przechodzą przez salę z wyeksponowanym cytatem Jana Pawła II.
Trudno znaleźć słowa, które trafniej oddają istotę Solidarności.
Nasz pobyt w Trójmieście dobiegł końca.
Przeżyliśmy niesamowite emocje związane z miejscami, które zwiedzaliśmy.
Każdy moment tej wycieczki był ważny, bo uświadomił nam jak wiele ofiar ponieśli Polacy w walce o niepodległość.
Dużą
atrakcją dla uczniów były wizyty w placówkach naukowo badawczych,
a zwłaszcza w Centrum Nauki Eksperyment.