- 9015 odsłon
Muzyka
Muzyka
Muzyka
Klasy:1thp, 1tep, 1bp, 1tpg, 1ap
Temat: Wycieczka edukacyjna. Szukamy muzyki w obrazach.
Witam po przerwie na matury i mam nadzieję, że już ostatni raz w tej formie. Niestety, na koncerty jeszcze poczekamy ale możemy obejrzeć fotografię.
Dzisiaj zapraszam Was na wirtualną wycieczkę do Galerii Zielona w Busku Zdroju na bardzo ciekawą wystawę. Mam nadzieję, że wystawa zainspiruje Was do poszukiwania muzyki. W zadaniu domowym wyjaśnię co mam na myśli.
Wystawa to bogaty materiał zarejestrowany przez artystów podczas samotnych wędrówek. Zaprezentowane zdjęcia obejmują wiele fotograficznych nurtów. Utrwalone krajobrazy dają podświadome uczucie niepokoju. Abstrakcja rozbudza wyobraźnię.
Zaistniała globalna sytuacja w sposób bardzo wyraźny odbiła się echem w doborze kadrów, tematyki i sposobie przekazu uczuć językiem fotograficznym. Temu służy sztuka i jest to silniejsze.
Wrażliwość jest tu mocą – nie słabością.
Niech fotografie przemówią do Was swoim, uniwersalnym językiem.
PRACA DOMOWA
Materiał filmowy jest opatrzony muzyką. Waszym zadaniem jest zaproponowanie swojej ilustracji muzycznej i przesłania propozycji na mój adres.
Łatwe zadanie ale mam nadzieję, że inspirujące. Podaję link do wystawy:
https://www.youtube.com/watch?v=pvGaFFCuu-k&t=53s
Pozdrawiam.A.Ż
Muzyka 27 -29.04.21
Klasy: 1thp, 1tep, 1bp, 1tpg,1ap
UWAGA!!!
Kochani, są problemy z Waszymi ocenami.
Poniżej numery osób, które zalegają z pracą domową. Bardzo proszę o wywiązanie się z obowiązku, ponieważ za tydzień będzie kolejny temat do opracowania. Jutro odbędzie się w Galerii Zielona wernisaż nowej wystawy. Jestem po rozmowie z panem Bogdanem Ptakiem (kierownik placówki), który zrealizuje dla nas film z wystawy dzięki czemu będziemy mogli wirtualnie uczestniczyć w wydarzeniu. Na podstawie tego materiału zadam wam kolejną pracę. To dopiero za tydzień a teraz wspomniana lista spóźnionych.
Klasa 1thp: ZERO PRAC
Klasa 1bp: 1,3,4,5,7,8,9,10,11,12,13,15,16,18,21,27,28,30,31,32
Klasa 1tep: 1,3,4,6,10,19,21,22,23,24,25,27,30
Klasa 1tgp: 2,3,44,5,7,88,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21
Klasa 1ap: 1,3,4,5,6,8,9,12,13,15,16,20,23,25
Przypominam adres; a.zadlo@op.pl
Proszę nie zapominać o dokładnym podpisaniu i podaniu klasy.
Dzisiejszy temat: Gwiazdy sceny operowej.
Witam. Dzisiaj lekcja o znakomitościach operowych. Przybliżę Wam kilka najważniejszych nazwisk sceny operowej, naszej rodzimej ale też zagranicznej.
Zbliża się festiwal muzyczny w naszym mieście dlatego też kilka chwil poświęcimy patronce festiwalu Krystynie Jamroz. Poniżej za BSCK przytaczam notkę biograficzną artystki.
Krystyna Jamroz rodowita buszczanka, niezwykle uzdolniona śpiewaczka operowa, zasłynęła na scenie polskiej i zagranicznej jako sopran dramatyczny o bogatej materii dźwiękowej.
Urodzona 29 sierpnia 1923 w Busku-Zdroju, zmarła 9 lipca 1986 r. w Warszawie. Uznana została za jedną z najwybitniejszych śpiewaczek w powojennych dziejach polskiego teatru operowego. Swój głos kształciła we Wrocławiu w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Ireny Bardy. Wrocławska opera była również miejscem debiutu artystki. To tu właśnie w 1946 zadebiutowała w "Rigoletcie" Verdiego u boku Ady Sari oraz jako Kate Pinkerton w "Madame Butterfly" Pucciniego. Artystka przez ponad dziesięć lat zaangażowana była w zespole solistów Opery Wrocławskiej, gdzie występowała do 1957 r. Kreacje tytułowych ról - w operze Piotra Rytla Ijola oraz Giocondzie Amilcare Ponchielliego przyniosły jej rozgłos. W 1958 przeniosła się do Opery Poznańskiej, gdzie zasłynęła partią tytułową w Turandot Pucciniego, Ulany w Manru Ignacego Jana Paderewskiego i Magdy w operze Konsul Gian Carlo Menottiego. W 1962 została solistką Teatru Wielkiego w Warszawie i występowała w nim przez osiemnaście sezonów. Najciekawszymi jej rolami w tym okresie były: Marszałkowa van Werdenberg w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa, Matka w Więźniu Luigiego Dallapiccoli, Desdemona w Otellu i Leonarda w Trubadurze Giuseppe Verdiego, Donna Elwira w Don Giovannim Mozarta, Hanka w Chłopach Witolda Rudzińskiego, Matka Joanna w operze Krzysztofa Pendereckiego Diabły z Loudun. Międzynarodową karierę rozpoczęła od występu na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w 1959, biorąc udział w pierwszej polskiej realizacji opery Krútňava Eugena Suchoňa. W tym samym roku występowała także na festiwalu w Splicie, w 1960 w Związku Radzieckim (Kijów, Ryga, Wilno), w 1964 w Budapeszcie, w 1965 w Ankarze. W 1971 r. wyjechała do Stanów Zjednoczonych, w 1972 odbyła, wraz z zespołem Teatru Wielkiego w Warszawie, tournée po Niemczech. W okresie 1978–1979 była zatrudniona jako śpiewaczka w przedsiębiorstwie Polskie Radio i Telewizja [Komitet ds. Radia i Telewizji], gdzie jej mąż, Sergiusz Mikulicz, był jednym z dyrektorów. 1 lutego 1980 r. przeszła na emeryturę i wyjechała do Kambodży z mężem, mianowanym tam ambasadorem PRL. Po powrocie do Polski wróciła w Teatrze Wielkim do roli Hekuby we wznowionych Trojankach (1984 r.). W latach 1967-81 była członkiem jury konkursów wokalnych w Monachium, Salzburgu, Tuluzie, Paryżu, Rio de Janeiro, Edmonton i Montrealu. Występowała na wielu scenach europejskich, m. in. w ZSRR, Bułgarii, Holandii, na Węgrzech, w Turcji, Rumunii, RFN, Francji, a także Brazylii i Stanach Zjednoczonych, była zapraszana do jury renomowanych konkursów muzycznych, np. w Tuluzie, Paryżu, Rio de Janeiro, Monachium, Salzburgu, Montrealu. Śpiewaczka uhonorowana została również wieloma odznaczeniami i nagrodami, m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1964), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1977), Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (1980). Krystyna Jamroz obdarowała była przez los nie tylko piękny głosem ale też niezwykłą urodą i talentem aktorskim. Była blondynką, o zdecydowanych rysach twarzy i proporcjonalnej figurze. Jej sopran miewał ostre brzmienia, ale zdolności aktorskie czyniły ją nader wyrazistą osobowością .
W październiku 1987 roku na ścianie sanatorium "Krystyna" obecnie Uzdrowiskowy Szpital Kompleksowej Rehabilitacji Krystyna odsłonięto tablicę pamiątkową poświęconą Krystynie Jamroz. W trakcie koncertu uświetniającego tę uroczystość Bogusław Kaczyński zaproponował, aby zorganizować festiwal muzyczny imienia tej śpiewaczki. I tak od 1995 r. w Busku-Zdroju - w rodzinnym mieście artystki organizowany jest coroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz. Jest to największe kulturalne wydarzenie tego typu w regionie, które gromadzi znanych polskich i zagranicznych muzyków, dyrygentów i śpiewaków oraz tłumy wielbicieli. Dotychczas odbyło się XXVI edycji festiwalu. Patronka festiwalu posiada również swoje słoneczko w Buskiej Alei Gwiazd mieszczącej się w Parku Zdrojowym obok zabytkowego sanatorium Marconi.
A teraz niech przemówią dźwięki. Posłuchajmy artystki młodego pokolenia, która wystąpiła na festiwalu, któremu patronuje wielka dama polskiej opery.
Śpiewa Ewa Tracz. Nagranie pochodzi z XXVI edycji festiwalu i zostało zarejestrowane w kościele Brata Alberta.
https://www.youtube.com/watch?v=7d_KNIFvy50
I jeszcze jedno nagranie Ewy Tracz, tym razem śpiewa S. Moniuszkę.
https://www.youtube.com/watch?v=-9VriHJ98rs
Kolejną gwiazdą, którą chciałbym Wam przybliżyć jest pochodząca z Chmielnika Magdalena Idzik. Wielokrotnie gościła w naszym mieście. Poniżej krótka notka biograficzna i oczywiście nagranie.
Magdalena Idzik (ur. 1974[1] w Kielcach) − polska śpiewaczka, mezzosopran.
Naukę śpiewu rozpoczynała u Zofii Zamojskiej w Kielcach. Będąc uczennicą szkoły średniej uzyskała II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Śpiewaków we Wrocławiu. Ukończyła Warszawską Akademię Muzyczną w klasie śpiewu solowego prof. Małgorzaty Marczewskiej. Obecnie śpiewaczka Opery Narodowej oraz wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina[2].
W roku 2009 otrzymała "Bursztynowe drzewo" − prestiżową nagrodę przyznawaną przez polskich Kaszubów ludziom kultury. Nagrodę otrzymała w kategorii "muzyka poważna" za rolę w spektaklu Pociąg wspomnień.
Otrzymała stypendium Promocja Talentu przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem Alberta Zeddy. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zadebiutowała w spektaklu Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn.
Posłuchajcie w duecie z Adamem Szerszeniem.
https://www.youtube.com/watch?v=ybk6RCeSEFU
Kolejną artystką związaną z naszym regionem jest mieszkająca w podbuskich Kołaczkowicach sopranistka Roma Owsińska.
Absolwentka łodzkiej Akademii Muzycznej na Wydziale Wokalno - Aktorskim. Uzyskała dyplomy Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Kielcach na wydziale instrumentalnym (flet) i wydziale wokalnym. Od 1984 roku związana ze sceną operową Teatru Wielkiego w Łodzi i kolejno z Operą Narodową w Warszawie, Operą Śląską w Bytomiu i Operą Krakowską. Debiutowala partią Heleny Trojańskiej w operze Mefistofeles A. Boito. Do jej popisowych ról należą role: Violetty, Rozyny, Noriny, Łucji di Lammermoor, Gildy, Madame Herz. Kolejne lata przyniosły role: Mimi, Amelii, Liu, Leonory, Madama Butterfly, Santuzzy, Adriany Lecouvreur, Lukrecji Borgii. Jest laureatką „Grand Prix” Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy i I nagrody specjalnej - Kompozytorów Bułgarskich na Międzynarodowym Konkursie Śpiewakow Operowych w Sofii.
Posłuchajmy znakomitej śpiewaczki.
https://www.youtube.com/watch?v=udKECFHUYwc
Teraz przejdźmy do śpiewaków spoza naszego regionu.
Niekwestionowaną gwiazdą jest z pewnością pochodząca z Wrocławia Aleksandra Kurzak.
Ukończyła Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec, wydział wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu[3]. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w 1998. W 1999 zadebiutowała rolą Zuzanny w Weselu Figara Mozarta w Operze Wrocławskiej[4]. Laureatka konkursów wokalnych w Helsinkach, Barcelonie oraz Kantonie.
W latach 2001–2007 była solistką Staatsoper w Hamburgu. W wieku 27 lat zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku rolą Olimpii w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha (2004 r.)[4]. Od 2007 związana m.in. z takimi teatrami jak: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, ROH Covent Garden w Londynie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Wiedeńska Staatsoper, Festiwal w Salzburgu. W 2009 uzyskała dyplom doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej: wokalistyka.
Posłuchajmy https://www.youtube.com/watch?v=xUYpzqR3Weo
Na zakończenie lekcji nazwisko męskie. Piotr Beczała.
Ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. Jana Ballarina. Po studiach wyjechał do austriackiego Linzu, gdzie na scenie operowej Landestheater stawiał pierwsze kroki i szlifował swój wokalny warsztat. Od 1997 jest związany z Operą w Zurychu, tam również mieszka.
Występował m.in. w Metropolitan Opera (debiut w operze Giuseppe Verdiego Rigoletto 19 grudnia 2006), Covent Garden Theatre, San Francisco Opera, w Hamburgu, Berlinie, Frankfurcie nad Menem, Monachium i mediolańskiej La Scali (m.in. jako Alfred Germont w operze Traviata Verdiego na otwarcie sezonu 2013/2014).
Występował również na scenach Amsterdamu, Brukseli, Paryża, Wiednia, Genewy, Bolonii i Aten, a także na festiwalach w Salzburgu, Grazu, Lucernie i Montpellier.
Piotr Beczała występuje w wielu rolach operowych, są to m.in.: Alfred Germont (Traviata), książę Mantui (Rigoletto), Rudolf (Cyganeria), Werter (Werther), Leński (Eugeniusz Oniegin), Vaudémont (Jolanta), Jenik (Sprzedana narzeczona), Jontek (Halka), pasterz (Król Roger), Tamino (Czarodziejski flet), Belmonte (Uprowadzenie z seraju), Don Ottavio (Don Giovanni), Orombello (Beatrice di Tenda), włoski śpiewak (Kawaler srebrnej róży) i Camille de Rosillon (Wesoła wdówka).
Koncertował w wielu znamienitych salach koncertowych: Konzerthaus Berlin, Munich Philharmonic Hall, Herkulessaal w Monachium, Wiener Musikverein, Wiener Konzerthaus, Tonhalle Zürich, Concertgebouw w Amsterdamie, Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie oraz w Severance Hall w Cleveland. Posłuchajmy artrysty.
https://www.youtube.com/watch?v=hg3RcYsDP0k
To tyle na dzisiaj. Oczywiście nie wyczerpaliśmy tematu dlatego za tydzień artyści zagraniczni.
Przypominam o pracach domowych.
Muzyka 20.04.21
Klasy: 1thp, 1tep, 1Bp, 1tpg, 1 Ap
Temat: Śpiewamy poezję.
Witam. Dzisiaj o pewnym fenomenie muzycznym – poezji śpiewanej.
Poezja śpiewana to gatunek słowno-muzyczny, w którym teksty piosenek są utworami poetyckimi, które zazwyczaj nie powstawały z myślą o ich śpiewaniu. Pieśni i ballady takie charakteryzują się skromną aranżacją muzyczną, często ograniczającej się jedynie do fortepianu lub gitary, na których grana jest delikatna melodia, która ma za zadanie wzmocnić przekaz i sprawić, by to właśnie treść utworu znalazła się w centrum uwagi słuchaczy. Samo wykonanie oparte jest na bogatej interpretacji. Poezja śpiewana posiada wiele cech wspólnych i przenika się nawzajem z takimi gatunkami, jak piosenka autorska, piosenka literacka i piosenka aktorska.
Początków poezji śpiewanej można upatrywać aż około IX-VII wieku przed naszą erą, kiedy to w starożytnej Grecji wędrowni śpiewacy określani mianem aojdów pisali utwory sławiące mężnych bohaterów i wspaniałych władców, po czym wykonywali je przy akompaniamencie instrumentów strunowych.
Wśród ponadczasowych, legendarnych już wykonawców poezji śpiewanej i gatunków pokrewnych, , można wymienić takie nazwiska, jak Anna German, Marek Grechuta, Wojciech Młynarski, Ewa Demarczyk, Edyta Geppert, Grzegorz Turnau, Jacek Kaczmarski, Michał Bajor, Tadeusz Woźniak, a z zagranicznych Bob Dylan, Leonard Cohen czy Edith Piaf.
Poezja śpiewana to najczęściej twórczość autorska, gdzie wykonawca często jest autorem i kompozytorem. Artystą tego nurtu był wychowany w Busku Zdroju Wojciech Belon. To jemu poświęcony jest festiwal „Niechaj zabrzmi Bukowina” organizowany corocznie przez BSCK w ostatni tydzień maja.
Popularnym zespołem wykonującym taka muzykę jest SDM (Stare Dobre Małżeństwo)
Posłuchajmy słynnej piosenki tej grupy. https://www.youtube.com/watch?v=bQC-c5_UISw
A teraz Wolna Grupa Bukowina. https://www.youtube.com/watch?v=dhk7HrEfock
Wybrałem wersję z tekstem. Posłuchajcie kilka razy i spróbujcie zaśpiewać. Wypada znać piosenkę zespołu, którego lider i wokalistka pochodzą z Buska Zdroju.
Niekwestionowanymi królami gatunku byli: Marek Grechuta i Ewa Demarczyk. Pierwszy był kompozytorem, poetą i wykonawcą, Demarczyk to gruntownie wykształcona pianistka. Oboje byli wielkimi gwiazdami swoich czasów. Dzisiaj poezja śpiewana jest w kryzysie w czym ogromny udział mają media państwowe, w których na próżno szukać takiej muzyki. Chamiejemy na potęgę przy dźwiękach prymitywnego, kiczowatego disco polo. Ale póki co powtarzajmy za wielkim autorem Wojciechem Młynarskim -”…”róbmy swoje”. Ratujmy więc co się da. Prawdziwa kultura nie może być łatwa.
Na zakończenie posłuchajmy mistrza Marka Grechutę.
https://www.youtube.com/watch?v=tGwMTFFE3qM
To tyle na dzisiaj. Żegnam się z Wami hasłem – kochajmy poetów,zarówno słów jak i dźwięków.
Pozdrawiam. A.Ż.
13-15.04. 2021r.
Klasy: 1ap, 1bp, 1tep,1tgp, 1thp
Temat: Polska muzyka ludowa i folk.
Witam serdecznie.
Dzisiaj porozmawiamy o folklorze skupiając się na tym co nam najbliższe, tym bardziej, że nasz region jest niezwykle bogatym w folklor. Mamy znanych poetów ludowych, rzeźbiarzy, gawędziarzy, zespoły taneczne i oczywiście muzyków. W naszym mieście odbywa się finał wojewódzki Buskich Spotkań z Folklorem. W samym Busku jeszcze działa zespół Buskowianie ale następców nie widać. Szkoda, bo naród gdy traci korzenie przestaje być narodem.
Porównanie muzyki ludowej z twórczością kompozytorów może mieć charakter historyczny. Można śledzić wzajemne wpływy i zależności muzyki ludowej i twórczości kompozytorskiej w kolejnych epokach i okresach historii muzyki. W Polsce, jak i w szeregu innych krajów europejskich, takim „punktem wyjścia” jest zasadniczo wiek XVI. W najmniej elitarnej muzyce renesansu w muzyce tanecznej nastąpiło stopienie się elementów tańca dworskiego, mieszczańskiego i chłopskiego.
Terenem korzystania z „zapasu” ludowych, popularnych melodii była także twórczość religijna związana zwłaszcza z Bożym Narodzeniem. Kolędy pisano niegdyś z myślą o śpiewaniu ich „na nutę” znanych melodii tanecznych.
W XVII i XVIII wieku elementy muzyki ludowej, a zwłaszcza motywy rytmów poloneza, mazurka, później krakowiaka zaczynają się pojawiać także w większych, kilkuczęściowych formach muzyki instrumentalnej..
Muzyka pierwszych oper z językiem polskim, np. „Nędza uszczęśliwiona” (1778) Macieja Kamieńskiego (libretto opracował Wojciech Bogusławski), „Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale” (1794) Jana Stefaniego (tekst W. Bogusławskiego) miała liczne inkrustacje folklorystyczne, zwłaszcza w melodiach krótkich piosenek. Najmocniejszym akcentem narodowym tych dzieł często o tematyce wiejskiej stają się jednak występy baletu prezentującego polonezy, mazury i krakowiaki. Tańce te osiągają wówczas rangę tańców narodowych.
Posłuchajmy fragmentu Krakowiaków i Górali. https://www.youtube.com/watch?v=mj5EbluZrvg
Wyraźnie słychać wpływy muzyki z okolic Krakowa.
Na przełomie XVIII i XIX wieku wspomniane tańce sceniczne stają się również tańcami towarzyskimi w salonach mieszczańskich. W pierwszych dziesięcioleciach XIX wieku komponowano na modny wówczas w miastach i we dworach fortepian liczne mazurki i polonezy, rzadziej krakowiaki, później też kujawiaki. Posłuchajmy słynnego KUJAWIAKA Henryka Wieniawskiego. https://www.youtube.com/watch?v=hm8-RCgk6Ms
Tańce narodowe stanowią podstawę niektórych samodzielnych kompozycji baletowych, np. „Wesele krakowskie w Ojcowie” (1823) z muzyką Karola Kurpińskiego. Tańce te zajmują ważne miejsce w operze „Zabobon czyli Krakowiacy i Górale albo Nowe Krakowiaki”..
W XIX i w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku powstają liczne opracowania pieśni ludowych (na chór) takich kompozytorów, jak: Zygmunt Noskowski, Jan Gall, Stanisław Niewiadomski, Piotr Maszyński. Skierkowskiego. Motywy ludowe znajdziemy np. o F. Chopina w jego pieśniach. Posłuchajmu najbardziej znanej. Życzenie. https://www.youtube.com/watch?v=hm8-RCgk6Ms
Kompozytorzy polscy tworzący w XX wieku prawie nigdy nie omijają folkloru muzycznego jako źródła inspiracji lub tworzywa kompozycji. Zainteresowanie folklorem stanowi zwykle pewną fazę lub epizod w ich twórczości. Folklor jest zawsze podporządkowany estetyce twórczej poszczególnych kompozytorów. U niektórych twórców tematyka ludowa przewija się z różnym nasileniem w całym dorobku. Inni traktowali kompozycje z melodiami ludowymi jako wprawki warsztatowe w początkach twórczości albo też dopiero po latach dochodzili do indywidualnej interpretacji wzorów muzyki ludowej.
Największy rozwój, zwłaszcza ilościowy, twórczości muzycznej opartej na wzorach ludowych nastąpił w pierwszym dziesięcioleciu po II wojnie światowej.
Częstszym zjawiskiem jest stylizacja. Jest to świadoma twórczość w duchu ludowym, a nie bezpośrednie nawiązywanie do folkloru. Takie formy muzyczne, jak: fantazja, suita, wariacja, rapsodia często nadają ramy stylizacjom melodii ludowych. Wiele przykładów takiej twórczości znajdziemy zarówno w XIX, jak i XX wieku.
W Polsce próby tworzenia muzyki o charakterze narodowym miały miejsce zwłaszcza w czasach nasilenia się wpływów muzyki włoskiej i francuskiej, tj. w II połowie XVIII wieku. Równocześnie zagrożenie upadkiem niepodległości pod koniec XVIII wieku sprzyjało twórczości o treściach narodowych i szerokim, masowym oddziaływaniu. Najbardziej „uludowiona” opera okresu stanisławowskiego to Krakowiacy i Górale”.
Ludowa tradycja muzyczna jest jedną z dróg szukania głębszej więzi lub jedności z narodem.
Na wyobrażenie folkloru muzycznego przez kompozytorów polskich wpływa oddalenie od kraju, emigracja. Np. „Mazurki” Chopina komponowane w kraju są nieco inne w wyrazie w porównaniu do tworzonych na emigracji. Te ostatnie często wyróżniają się nastrojem lirycznym i nostalgicznym.
Na koniec proponuję mistrza pieśni i jego wielko przebój. Stanisław Moniuszko i Dziad i Baba https://www.youtube.com/watch?v=sRzWkj6rECA
To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam.A.Ż.
Muzyka 08.04.21
Klasy: 1Ap
Temat: Muzyka rozrywkowa – na początku był…rock and roll.
Witam. Dzisiaj nieco o historii rock and rolla.
Rock and roll jest jednym z najważniejszych nurtów w muzyce popularnej XX wieku. Jego największy rozwój przypadł na lata pięćdziesiąte. Początkowo był rozpowszechniony w Stanach Zjednoczonych, z czasem stał się znany na całym świecie.
Sam termin rock and roll początkowo był używany przez marynarzy i odnosił się do kołysania statku na falach. Na początku dwudziestego wieku zyskał on inne znaczenie - był używany w pieśniach religijnych Afroamerykanów (spirituals) jako określenie na kołysanie się w ramionach Boga lub innej znaczącej postaci (np. Mojżesza). Z czasem zaczął być to termin bardziej powszechny w użyciu, a także posiadający różne znaczenia, zależące od kontekstu lub zawodu danej osoby. W latach dwudziestych określano tak rodzaj tańca na imprezach tanecznych i salach balowych. Ostatecznie rock and roll jako nazwa na gatunek muzyczny zaczęła być stosowana w 1951 roku. Prezenter radiowy z Ohio, Alan Freed, zaczął używać tego słowa jako określenia muzyki używanej w swoich audycjach.
Rock and roll jako osobny nurt w muzyce powstał poprzez połączenie wielu gatunków i stylistyk muzycznych, popularnych w Stanach Zjednoczonych w latach trzydziestych oraz czterdziestych dwudziestego wieku. Połączenie rhythm and bluesa, który był tworzony przez twórców Afroamerykańskich z country białych Amerykanów jest uznawane za najważniejszy czynnik pozwalający na wykształcenie się nowego gatunku. Istotny był też wpływ jazzu, bluesa, gospel, swingu oraz spirituals, a także folku.. Z czasem poszczególne cechy oraz najważniejsze elementy gatunków zaczęły się mocno przenikać, a muzycy i zespoły zapożyczać pewne rozwiązania z różnych , pokrewnych, gatunków.
Początkowo , głównym instrumentem harmonicznym(dającym podkład) był fortepian. Był to jednak instrument sprawiający kłopot w transporcie oraz ograniczający koncertowanie , dlatego bardzo szybko został wyparty przez gitarę elektryczną. Brzmienie zostało wzbogacone przez saksofon, instrument nazywany królem jazzu.
Ogromną rolę w rozwoju gatunku odegrał rozwój techniki nagraniowej. Ogromne nakłady płytowe, ciągła prezentacja w stacjach radiowych sprawiły, że rock zyskał ogromną popularność.
Główne instrumentarium:
- gitara rytmiczna
- gitara solowa
- gitara basowa
- perkusja
Opcjonalnie:
Fortepian, sax, trąbka
Oczywiście najważniejszy był wokal, często wielogłosowy.
Posłuchajmy niekwestionowanych liderów stylu.
Bill Haley
https://www.youtube.com/watch?v=PC-K5uZ-UGU
Genialny utwór. A teraz prawdziwy król – Elvis Presley
https://www.youtube.com/watch?v=U_t20f4PiRM
Występom towarzyszyła niesamowita atmosfera. W Polsce porównywalne były koncerty Izabeli Trojanowskiej i Lady Pank w latach osiemdziesiątych.
Po solistach przyszedł czas zespołów. Najsłynniejszy to oczywiście zespół The Beatles. Posłuchajmy.
https://www.youtube.com/watch?v=2Q_ZzBGPdqE
Pomimo żelaznej kurtyny, nowinki z zachodu przyszły w końcu do Polski.
W latach sześćdziesiątych zaczął się wysyp korowych zespołów. Największą przeszkodę stanowił chroniczny brak sprzętu. Gitary, wzmacniacze robiono w systemie chałupniczym co oczywiście odbijało się na jakości dźwięku. W późniejszym okresie grupy wyjeżdżały głównie do USA grając w klubach polonijnych co pozwalało zaopatrzyć się w sprzęt.
Najważniejsze polskie zespoły i soliści z tego okresu.
- Czerwono Czarni
- Niebiesko Czarni
- Czerwone Gitary
- Trubadurzy
- No to co
- Skaldowie
- Czesław Niemen
- Kasia Sobczyk
-Tadeusz Nalepa
Posłuchajmy Niebiesko – Czarnych. https://www.youtube.com/watch?v=JS_YbtPdpbg
Nie można pominąć Czerwonych Gitar
https://www.youtube.com/watch?v=P83OcJI6UG8
Na koniec Czesław Niemen i jego monumentalny Bema Pamięci Żałobny Rapsod
https://www.youtube.com/watch?v=FFNxAfy6dbY
Do zobaczenia.
Muzyka 30 – 01.04.21
Klasy: 1thp, 1tep, 1Bp, 1tgp, 1Ap
Temat: Muzyka rozrywkowa – na początku był…rock and roll.
Witam przedświątecznie. Dzisiaj nieco o historii rock and rolla.
Rock and roll jest jednym z najważniejszych nurtów w muzyce popularnej XX wieku. Jego największy rozwój przypadł na lata pięćdziesiąte. Początkowo był rozpowszechniony w Stanach Zjednoczonych, z czasem stał się znany na całym świecie.
Sam termin rock and roll początkowo był używany przez marynarzy i odnosił się do kołysania statku na falach. Na początku dwudziestego wieku zyskał on inne znaczenie - był używany w pieśniach religijnych Afroamerykanów (spirituals) jako określenie na kołysanie się w ramionach Boga lub innej znaczącej postaci (np. Mojżesza). Z czasem zaczął być to termin bardziej powszechny w użyciu, a także posiadający różne znaczenia, zależące od kontekstu lub zawodu danej osoby. W latach dwudziestych określano tak rodzaj tańca na imprezach tanecznych i salach balowych. Ostatecznie rock and roll jako nazwa na gatunek muzyczny zaczęła być stosowana w 1951 roku. Prezenter radiowy z Ohio, Alan Freed, zaczął używać tego słowa jako określenia muzyki używanej w swoich audycjach.
Rock and roll jako osobny nurt w muzyce powstał poprzez połączenie wielu gatunków i stylistyk muzycznych, popularnych w Stanach Zjednoczonych w latach trzydziestych oraz czterdziestych dwudziestego wieku. Połączenie rhythm and bluesa, który był tworzony przez twórców Afroamerykańskich z country białych Amerykanów jest uznawane za najważniejszy czynnik pozwalający na wykształcenie się nowego gatunku. Istotny był też wpływ jazzu, bluesa, gospel, swingu oraz spirituals, a także folku.. Z czasem poszczególne cechy oraz najważniejsze elementy gatunków zaczęły się mocno przenikać, a muzycy i zespoły zapożyczać pewne rozwiązania z różnych , pokrewnych, gatunków.
Początkowo , głównym instrumentem harmonicznym(dającym podkład) był fortepian. Był to jednak instrument sprawiający kłopot w transporcie oraz ograniczający koncertowanie , dlatego bardzo szybko został wyparty przez gitarę elektryczną. Brzmienie zostało wzbogacone przez saksofon, instrument nazywany królem jazzu.
Ogromną rolę w rozwoju gatunku odegrał rozwój techniki nagraniowej. Ogromne nakłady płytowe, ciągła prezentacja w stacjach radiowych sprawiły, że rock zyskał ogromną popularność.
Główne instrumentarium:
- gitara rytmiczna
- gitara solowa
- gitara basowa
- perkusja
Opcjonalnie:
Fortepian, sax, trąbka
Oczywiście najważniejszy był wokal, często wielogłosowy.
Posłuchajmy niekwestionowanych liderów stylu.
Bill Haleyhttps://www.youtube.com/watch?v=PC-K5uZ-UGU
Genialny utwór. A teraz prawdziwy król – Elvis Presley
https://www.youtube.com/watch?v=U_t20f4PiRM
Występom towarzyszyła niesamowita atmosfera. W Polsce porównywalne były koncerty Izabeli Trojanowskiej i Lady Pank w latach osiemdziesiątych.
Po solistach przyszedł czas zespołów. Najsłynniejszy to oczywiście zespół The Beatles. Posłuchajmy. https://www.youtube.com/watch?v=2Q_ZzBGPdqE
Pomimo żelaznej kurtyny, nowinki z zachodu przyszły w końcu do Polski.
W latach sześćdziesiątych zaczął się wysyp korowych zespołów. Największą przeszkodę stanowił chroniczny brak sprzętu. Gitary, wzmacniacze robiono w systemie chałupniczym co oczywiście odbijało się na jakości dźwięku. W późniejszym okresie grupy wyjeżdżały głównie do USA grając w klubach polonijnych co pozwalało zaopatrzyć się w sprzęt.
Najważniejsze polskie zespoły i soliści z tego okresu.
- Czerwono Czarni
- Niebiesko Czarni
- Czerwone Gitary
- Trubadurzy
- No to co
- Skaldowie
- Czesław Niemen
- Kasia Sobczyk
-Tadeusz Nalepa
Posłuchajmy Niebiesko – Czarnych. https://www.youtube.com/watch?v=JS_YbtPdpbg
Nie można pominąć Czerwonych Gitar
https://www.youtube.com/watch?v=P83OcJI6UG8
Na koniec Czesław Niemen i jego monumentalny Bema Pamięci Żałobny Rapsod
Myślę, że utwór dobry na ten przedświąteczny czas. Wesołych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=FFNxAfy6dbY
Oby do zobaczenia.
Muzyka 23 – 25.03.21
Klasy: 1thp, 1tep, 1Bp, 1tgp, 1Ap
Temat: Jazz – przygoda w podróży przez muzykę.
Witam na kolejnej lekcji. Dzisiaj porozmawiamy o jazzie. Jazz to stosunkowo młody gatunek muzyczny. Najprościej mówiąc, jazz to muzyka improwizowana.
Wyobraźcie sobie jakąś melodię, która jest następnie ogrywana przez poszczególne instrumenty. Muzycy nie powtarzają dokładnie melodii ale każdy gra inaczej czyli improwizuje. Właśnie improwizacja jest solą tego gatunku. Melodię, która jest tematem do improwizacji nazywamy standardem.
Są standardy znane powszechnie i wstydem jest dla muzyków jazzowych brak znajomości tych najbardziej popularnych.
Posłuchajcie najsłynniejszego tematu(standardu) – Wszyscy święci idą do nieba. Wykonawcą jest jeden z najsłynniejszych muzyków jazzowych Louis Armstrong https://www.youtube.com/watch?v=wyLjbMBpGDA
A teraz jeszcze raz jazz tradycyjny w wykonaniu polskiej grupy Old Timers. Tak na marginesie dodam, że dwóch muzyków grupy było uczniami kieleckiej szkoły muzycznej ale ze względu na to, że grali jazz nie mogli ukończyć tej szkoły.
Takie były to dziwne czasy. Posłuchajcie tej niezwykle zasłużonej formacji.
https://www.youtube.com/watch?v=7YM-hI3H6xg
Gdybyście kiedyś znaleźli się na koncercie jazzowym, pamiętajcie aby po każdej improwizacji nagradzać artystę oklaskami. Taki miły obyczaj po prostu.
<!--[if !supportLists]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]--> <!--[endif]-->
Jazz jest gatunkiem muzycznym, wywodzącym się z bluesa i ragtime. Ze względu na dużą różnorodność podgatunków, podanie precyzyjnej definicji tego pojęcia jest zadaniem w zasadzie niemożliwym. Jazz jest muzyką, która powstała w wyniku zderzenia muzyki euroamerykańskiej z kulturą i tradycją czarnoskórej ludności przywiezionej do Stanów Zjednoczonych z Afryki Zachodniej. Stworzyli ją potomkowie afrykańskich niewolników na przełomie XIX i XX wieku w Nowym Orleanie, mieście w jednym z południowych stanów, Luizjanie.
Najważniejszymi cechami, które łączą różne odmiany jazzu, są, w szczególności, żywiołowość muzyki oraz spontaniczność w jej wykonaniu. Improwizacja jest kluczowym elementem każdego występu, podczas którego muzycy nie trzymają się zapisu sztywno nutowego, za każdym razem w inny sposób odgrywając tę samą melodię. Mimo że sformułowanie definicji jazzu jest zadaniem niezwykle trudnym, nawet dla znawców muzyki, to jednak posiada on swoje wyjątkowe, niepowtarzalne, niemożliwe do pomylenia z czymkolwiek innym brzmienie. Ma to związek po części z tym, że w muzyce jazzowej wykorzystuje się pewne charakterystyczne instrumenty. Bardzo ważną rolę odgrywają w niej instrumenty dęte, zarówno blaszane, jak i drewniane. Są wśród nich: saksofon, trąbka, puzon, a także klarnet czy fagot. Istotne miejsce zajmują też instrumenty strunowe: wiolonczela, skrzypce, kontrabas czy gitara. Wiele jazzowych zespołów wykorzystuje także instrumenty perkusyjne oraz klawiszowe.
Do Europy jazz zawitał w czasie I wojny światowej, a do Polski – w latach 20. Lata trzydzieste były okresem świetności jazzu, popularyzowanego przez rozgłośnie radiowe. Po II wojnie światowej muzyka ta była potępiana, gdyż uważano ją za muzykę imperialistyczną. Swoisty renesans jazzu miał miejsce w połowie lat 50. W 1956 roku odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Jazzowego w Sopocie, a dwa lata później – Jazz Jamboree, który jest dzisiaj jednym z największych festiwali tego gatunku muzycznego w Europie.. Mimo ze dziś jazz uznawany jest za muzykę raczej niszową, to jednak wiele ponadczasowych jazzowych przebojów jest znanych każdemu, bez względu na wiek czy gust muzyczny. W tym gatunku, jak w żadnym innym, artyści mogą zaprezentować swój kunszt i ponadprzeciętne umiejętności artystyczne, wywołując w słuchaczach niezwykłe emocje. Choćby i dlatego każdy miłośnik muzyki powinien zapoznać się z muzyką jazzową, a jej różnorodność gwarantuje, że każdy, nawet najbardziej wybredny meloman znajdzie w jej ramach coś dla siebie.
Jazz ma jednak wymagania. Oczekuje słuchacza przygotowanego do odbioru, w miarę wykształconego o co niestety, szczególnie w naszym kraju, coraz trudniej. Lekceważenie w\szeroko pojętego wykształcenia artystycznego zaczyna odnosić sukcesy. Umiłowanie muzyki wręcz prostackiej przez duża część naszego narodu jest właśnie efektem tego zaniechania.
Muzyka jazzowa to nie tylko jazz tradycyjny. Skoro jesteśmy przy wątku kieleckim to proszę posłuchajcie absolwenta kieleckiej szkoły muzycznej Włodka Pawlika, laureata nagrody Grammy .Kalisz nocą.
https://www.youtube.com/watch?v=OnGEDGJeuOI
Na zakończenie artysta wywodzący się z Pińczowa – Artur Dutkiewicz i jego improwizowany mazurek. https://www.youtube.com/watch?v=OnGEDGJeuOI
Zanim się pożegnamy jeszcze praca domowa. Proszę wybrać jeden temat i nadesłać na znany już wam adres: a.zadlo@op.pl
TERMIN - do 01.04.21. Pozdrawiam.A.Ż.
Tematy:
1.Przygotuj wywiad z liderem grupy muzycznej, którą chciałbyś promować. Opracuj tekst tak aby go można wydrukować w prasie.
2. Jesteś redaktorem muzycznym. Przygotuj zapowiedź wybranego artysty (zespołu), który za chwilę będziesz prezentował na antenie.
Kl: 1thp, 1tep, 1Ap, 1Bp, 1tgp
Muzyka 16 – 18.03.21
Temat: Muzyka religijna.
Witam na kolejnej lekcji, dzisiaj o muzyce religijnej.
Myśląc o muzyce religijnej staje nam przed oczami obraz kościoła i dźwięki pieśni, często nam znane. Czy to jest muzyka religijna? Oczywiście tak ale jest to obraz dalece niepełny. Dźwieki muzyki towarzyszyły od zawsze właściwie wszystkim religiom. Mają swoją muzykę chrześcijanie ale również wyznawcy judaizmu, islamu i innych religii. Ze względu na nasze korzenie zajmiemy się dzisiaj muzyką chrześcijańską. Musimy odróżnić muzykę towarzyszącą obrzędom liturgicznym od muzyki, od muzyki mającą korzenie chrześcijańskie. Muzyka , którą słyszymy w kościele jest częścią liturgii, jest po prostu modlitwą, ściśle skodyfikowaną i będącą jej częścią. Często zapominamy o tym, zwłaszcza podczas różnych ceremonii (ślub), proponując muzykę, która nam się podoba, ale która z liturgią nie mam nic wspólnego.
Muzyka chrześcijańska rozwinęła się od jednogłosowego chorału gregoriańskiego po wielogłosowy śpiew a cappella aż po zmiany wprowadzone przez Sobór Trydencki (1545 – 1563), od którego rozwinęła się muzyka wokalno – instrumentalna.
Posłuchajmy chorału. Śpiewają Karmelici Bosi. https://www.youtube.com/watch?v=5r3mSZ-feK0
Muzykę religijną komponowali najwięksi a tytuł miejskiego czy katedralnego organisty buł wielce nobilitującym i dającym przyzwoite utrzymanie artyście. Takie godności sprawowali: Jan Sebastian Bach czy nasz twórca opery narodowej Stanisław Moniuszko - w Wilnie.
Muzykę religijną tworzyli najwięksi a w śród nich również niedawno zmarły Krzysztof Penderecki. Posłuchajmy J. S. Bacha. Fragment Mszy h – moll część kyrie eleison. Wielkim przebojem jest Oratorium Mesjasz G. F. Haendla a zwłaszcza słynne, efektowne i trudne (wiem bo w czasie studiów śpiewałem) Alleluja. Posłuchajmy. https://www.youtube.com/watch?v=SZx_oyeN_vI
Jeszcze nie tak dawno kościół katolicki przywiązywał wielką wagę do muzyki czego przykładem była prowadzenie znakomitej szkoły organistowskiej na prawach szkoły średniej w Przemyślu. Absolwenci tej uczelni byli znakomitymi muzykami często wybitnymi. Profesorem akademii Muzycznej był Feliks Rączkowski, pochodzący ze Szczaworyża koło Buska wielki kompozytor i wirtuoz organów.
Dzisiejsze szkółki prowadzone przez Kurie niestety nie dorównują poziomem uczelni przemyskiej.
Zanim posłuchamy organów mała uwaga.W kościele nie powinnosię używać tzw. „podkładów” z nośników elektronicznych oraz instrumentów używanych w muzyce pop, chociaż dożyliśmy czasów gdzie w świątyniach trudno usłyszeć jakiekolwiek dźwięki.
Żegnam was tą smutną refleksją i zapraszam na koncert organowy. https://www.youtube.com/watch?v=SZx_oyeN_vI
Pozdrawiam.A.Ż.
Tydzień: 09 – 11.03.21
Temat: Śpiewamy kolędy.
Witam serdecznie, ale wcale nie świątecznie. Kontynuujemy temat kolędowy. Ostatni temat traktował o muzyce na Boże Narodzenie a dzisiaj powinniśmy pośpiewać. Jeszcze raz się wytłumaczę…Jak już mówiłem przekładałem ten temat z nadzieją na spotkanie w klasie ale niestety ta przyjemność ciągle przed nami a lekcję muszę zrealizować.
Do nauki wybrałem dwie kolędy.
Na początek wszystkim pewnie znana „Cicha Noc”
https://www.youtube.com/watch?v=wJD1qJUke5g
Pod tym adresem znajdziecie krótki film o powstaniu kolędy oraz wykonanie w oryginalnym języku a w drugiej części wykonanie K. Krawczyka w języku polskim.
Skoro udało nam się przenieść w czas świąteczny to teraz korzystając z YT zapraszam do samodzielnego nucenia. Wpiszcie:
https://www.youtube.com/watch?v=_4Glh7Fzhyo
Jest to podkład z bardzo wyraźnie zarysowaną linią melodyczną. Powinno być łatwo.
Jako drugą kolędę wybrałem „Zaśnij Dziecino”, stylizowaną na mazurek F. Chopina. Autorem i kompozytorem jest pianista i kompozytor profesor Antoni Uruski tworzący muzykę religijną na przełomie XIX i XX wieku, autor min. oratoriów „Bóg” i „Chrystus”.
Posłuchajcie w wykonaniu profesjonalistów wpisując w YT https://www.youtube.com/watch?v=_UJPdQHPVq0
I jeszcze wykonanie amatorskie Roksany Węgiel.
https://www.youtube.com/watch?v=bZW6vbQNdQI Dużo gimnastyki lewej ręki, muzyki mniej ale posłuchajcie. Nie jest źle.
No a teraz czas na samodzielne śpiewanie.
Wpiszcie: https://www.youtube.com/watch?v=7MyZp4Pghr8
Na niektórych podkładach możecie znaleźć informację, że autor jest anonimowy albo, że jest to kolęda tradycyjna. Już wiecie, że autorem jest A. Uruski. Po prostu w Internecie jest wiele niechlujstwa.
Jeżeli nawet nie nauczycie się dobrze śpiewać to przynajmniej mam satysfakcję, że przywróciłem autorstwo.
To tyle. Pozdrawiam. A.Ż.
Muzyka 02 – 04.02.21
Temat: Muzyka na Boże Narodzenie.
Witam zdecydowanie poświątecznie. Zdaję sobie sprawę, że temat nie na czasie, dlatego kilka słów wyjaśnienia. Cały czas miałem nadzieję, że nasz brak kontaktów nie będzie tak długi, a że temat bardzo przyjemny odkładałem go licząc, że uda nam się razem pośpiewać. Niestety, nic nie wskazuje na to, że szybko się spotkamy a temat zrealizować trzeba, więc realizujmy.
Temat Bożego Narodzenia jest tak wdzięczny, że inspirował i pewnie będzie inspirował wielu artystów ze wszystkich nurtów stylistycznych.
Do tych artystów z pewnością możemy zaliczyć J. S. Bacha, kompozytora ORATORIUM NA BOŻE NARODZENIE, w który odwołuje się do tekstu z Biblii o narodzenie Jezusa. Również Georg Friedrich Haendel fragment o narodzeniu zawarł w oratorium MESJASZ.
Nikołaj Rimskij – Korsakow piszą NOC WIGILIJNĄ korzystał z tekstów z ukraińskich kolęd.
W muzyce instrumentalnej kompozytorzy często używali z utworów świątecznych, np. F. Chopin zacytował melodię kolędy Lulajże Jezuniu w swoim SCHERZO h – moll.
Współczesny, niedawno zmarły, Krzysztof Penderecki cytat z kolędy Cicha Noc wykorzystał w swojej II SYMFONII „Bożonarodzeniowej”
Podobnie Witold Lutosławski, który zaznaczał, że nie są to utwory pisane specjalnie na święta.
W muzyce mniej poważnej wielu kompozytorów pisało specjalne na święta tak jak krakowski kompozytor Zbigniew Preisner autor pastorałek. Również artyści z kręgu muzyki pop nie byli obojętni na tematykę świąteczną. Zespół SKALDOWIE czy np. Czerwone Gitary.
„Boże Narodzenie jest związane z naszą kulturą, ładunkiem emocjonalnym. Święta zwłaszcza w Polsce, są szczególnym czasem w roku. Człowiek dorasta, a święta wraz z nim. Są to wielkie wspomnienia, kartki z pamiętnika. Odwołując się do świąt, odwołuję się do pamięci…” Jakub Polaczyk
https://www.youtube.com/watch?v=k0vFOax7ZeU Pod tym linkiem znajdziecie Non Wigilijną Riemskiego – Korsakowa. A na zakończenie Beata Rybotycka w utworze Zbigniewa Preisnera.
https://www.youtube.com/watch?v=ZpGC7zKq7lI
Zamiast Wesołych Świąt, ZDROWIA ŻYCZĘ.
Muzyka 23 – 25.02.21
Temat: Śpiewamy pieśni niepodległościowe.
Witam serdecznie. Dzisiaj w dalszym ciągu pozostajemy przy pieśniach niepodległościowych ale zostawiamy teorię i przechodzimy do praktyki.
Tak, będziemy śpiewać. Jestem sceptycznie nastawiony do takiej metody nauki śpiewania ale mam nadzieję, że jeszcze w tym roku dane nam będzie pośpiewać razem w klasie. Potraktujmy więc ten czas jako przygotowanie do wspólnego śpiewania w klasie.
Wybrałem dla Was na dzisiejszą lekcję 3 popularne piosenki z okresu walk o niepodległość.
Posłuchajcie pierwszej. https://www.youtube.com/watch?v=4Y3Oqzz8sx8
Piechota, jedna z najbardziej znanych. Wysłuchajcie kilka razy. Możecie poszukać również innych wykonań.
A teraz przyszedł czas na samodzielne zaśpiewanie z nagranym akompaniamentem, który znajdziecie tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=nbKs-2Lb8Zk
Jest to bardzo czytelny i prosty podkład fortepianowy z werblem.
Można wykorzystać również ten, bardziej rozbudowany instrumentalnie. https://www.youtube.com/watch?v=xL3k8dqbAC4
Skoro już umiemy PIECHOTĘ t możemy przejść do wesołe piosenki WOJENKO, WOJENKO.
https://www.youtube.com/watch?v=FZfSdAo6bvI
To była Alicja Majewska a teraz czas na karaoke.
https://www.youtube.com/watch?v=BSGxAfQwKBQ
Wybrałem bardzo prostą wersję, taką wesołą żołnierską.
Na zakończenie zaśpiewajmy SERCE W PLECAKU. Najbardziej wojskowa wersja.
https://www.youtube.com/watch?v=2zYDMETpm6M
I jeszcze zaśpiewajcie samodzielnie.
https://www.youtube.com/watch?v=grxkGqmq3PM
Mam nadzieję, że po wysłuchaniu tej ostatniej piosenki Wasz nastrój będzie dużo lepszy. Z nadzieją na wspólne śpiewanie w klasie żegnam dzisiaj.
Pozdrawiam. A.Ż.
Tydzień: 16 – 18.02.21.
Temat: W drodze do niepodległości.
Witam serdecznie. Dzisiaj przypomnimy sobie pieśni towarzyszące walce naszych przodków o niepodległość.
Myśląc o walce o niepodległość najczęściej przywołujemy do pamięci pieśni legionowe i z okresu II wojny światowej. Również w naszej szkole, gdzie corocznie takimi pieśniami czcimy odzyskanie wolności uczestnicząc w uroczystych wydarzeniach z okazji 11 listopada, takie utwory stanowią większość wykonywanego wspólnie z widownią repertuaru. Walka o niepodległość rozpoczęła się jednak znacznie wcześniej i np. do walk z okresu wojen napoleońskich nawiązuje melodia pieśni ludowej O mój rozmarynie. Pieśń zdobyła popularność w czasie I wojny ale melodia jest znacznie starsza. A dlaczego rozmaryn? Rozmaryn jest symbolem miłości i wierności.
Posłuchajmy: https://www.youtube.com/watch?v=aGIlD78-Kio
Bardzo ciekawa interpretacja Zbigniewa Wodeckiego.
Adam Mickiewicz napisał: „Płomień rozgryzie malowane dzieje, skarby mieczowi spustoszą złodzieje. Pieśń ujdzie cało”
Często mówię na lekcjach, że najważniejsza jest kultura. Bo tak naprawdę o co walczyliśmy? Przecież w zaborze pruskim ekonomicznie nie było źle a porównaniu do zaboru rosyjskiego w austriackim było całkiem znośnie. O co więc walczyliśmy?
O tożsamość! O wiarę, język, pieśń, książkę, itp. To są właśnie składowe wolności. Pień w czasie klęsk przypominała, że mieliśmy w swojej historii momenty chwały, chwile zwycięstw. Pieśni sprawiły, że nasza zbiorowa pamięć czyniła nas wolnymi. Pieśń to historia narodu i jego modlitwa.
Posłuchajmy pieśni z okresu Wiosny Ludów – Z dymem pożarów. https://www.youtube.com/watch?v=kgTggz2hITw
Pieśń była wielokrotnie wykorzystywana nie tylko w walce na polu bitwy ale także w czasie pokoju w walkach politycznych. Za śpiewanie Mazurka Dąbrowskiego w czasie ostatniej wojny można było stracić życie.
Politycy zdawali sobie sprawę z siły pieśni. Doskonale zdawał sobie sprawę z zasług pieśni Józef Piłsudski, który po wysłuchaniu Pierwszej Brygady powiedział: „Dziękuję panom za najdumniejszą pieśń, jaką kiedykolwiek Polska stworzyła”.
Na cmentarzu w naszym mieście leży twórca tej pieśni Andrzej Brzuchal – Sikorski.
Posłuchajmy:
https://www.youtube.com/watch?v=0jKi-5f2_hI
Wiesław Chmielewski wspomina za Zygmuntem Pomarańskim, oficerem Legionów: „Przed bitwą pod Łowczówkiem, na parę dni świętami Bożego Narodzenia 1914 roku, orkiestra naszych z ochotników, kieleckich strażaków sformowana, zagrała nam Marsza, który wówczas nie był jeszcze znany. Melodia sprawiła na nas wrażenie olbrzymie, nie mięliśmy jeszcze do niej słów, a mimo przebrzmiewająca z niej moc tonów, związana z realiami nadchodzącej bitwy, była nam bliska. Pod jej wrażeniem usłyszeliśmy rozkaz dowódcy batalionu, por. Stanisława Burhardt – Bukackiego: „ Bagnet na broń” i pod jej wrażeniem poszliśmy do ataku”.
Często to pieśń niesie żołnierza ale również żołnierze swoją legendą sprawiają, że pieśń żyje w zbiorowej pamięci.
Jedno jest bezsporne. Pieśni są świadkami największych , najważniejszych momentów w naszych dziejach. Pieśni umacniały poczucie przynależności do narodu, zagrzewały do boju, dawały ukojenie w chwilach klęsk, witały żołnierzy jak również towarzyszyły im w ostatniej drodze.
Każde pokolenie ma swój etos i swoje pieśni. Wy też chociaż na szczęście nie są to pieśni wojenne.
I taką optymistyczną myślą żegnam Was dzisiaj. Na zakończenie posłuchajcie piosenki z humorem Leguny w niebie i optymistycznej Serce w plecaku. https://www.youtube.com/watch?v=i5En7SgcnWo
https://www.youtube.com/watch?v=jkxrMq2jD-0
Do następnego spotkania.
09 -11. 02. 2021
Temat: Głos jak instrument.
Witam serdecznie. Dzisiaj o technice śpiewu bez słów, sposobie śpiewania stosowanego w muzyce jazzowej ale przecież nie tylko.
W jęz. angielskim technikę taką nazywamy - scat singing, wymawiamy -sket, chociaż języku muzycznym funkcjonuje raczej jako scat. Posłuchajcie Grażyny Auguścik w muzyce Krzysztofa Komedy. Przy okazji zapamiętajcie nazwisko Krzysztof Komeda. To genialny kompozytor jazzowy. Zmarł niestety bardzo młodo u progu kariery. Był najlepszym muzykiem wśród lekarzy. Tak na marginesie to lekarze bardzo często są muzykami. Zarówno jeden jak i drugi zawód wymaga dużej inteligencji i wielkiej pracowitości. Np. wybitny polski chirurg onkologiczny prof. Piotr Chłosta jest skrzypkiem i czynnym gitarzystą rockowym.
https://www.youtube.com/watch?v=eFRqgblcBh8
Po wysłuchaniu już wiecie , że skat to śpiewanie onomatopejami słowopodobnymi i naśladowanie głosem instrumentów.
Jak już wspomniałem, skat to sposób śpiewania wykorzystywany głównie w muzyce jazzowej ale są też inne gatunki wykorzystujące tę technikę.
W Poznaniu w 1983 r. byli członkowie słynnych Poznańskich Słowików założyli zespół AFFABRE CONTINUI specjalizujący się w śpiewaniu skatem.
Zespół co najmniej dwukrotnie gościł w naszym miasteczku podczas festiwalu im. Krystyny Jamroz. Posłuchajcie wielkiego przedwojennego przeboju Henryka Warsa, wprawdzie słychać tekst ale akompaniament jest w technice skatu.https://www.youtube.com/watch?v=iHPy2_vGXmM
I jeszcze kolęda w interpretacji Affabre Concinui. https://www.youtube.com/watch?v=OhvVdO3GMPA
Jeżeli na waszej drodze stanie ten zespół to nie używajcie wstecznego biegu. Brnijcie śmiało .Uczta duchowa i przednia zabawa.
Na zakończenie największy przebój w tej technice. Urszula Dudziak i słynna PAPAJA. Żegnam Was dźwiękami skata.
02 – 04. 02. 2021
Klasy: 1thp; 1tep; 1bp; 1ap
Temat: Tango – taniec pod ochroną UNESCO.
Witam serdecznie. Dzisiaj lekcja o fenomenie tanga.
Tam, gdzie dorobek przeszłości jest traktowany jako cenne dziedzictwo, występuje też troska o losy tego dorobku i zachowanie jego trwałości. Ochroną dóbr kultury przed zniszczeniem i ich zabezpieczaniem zajmowano się od czasów najdawniejszych, od czasów kiedy powstały pierwsze zorganizowane społeczeństwa. Przede wszystkim było chronione sacrum: rzeczy święte dla danej społeczności: święte miejsca, świątynie, przedmioty magiczne i religijne, relikwie. Na tym tle rzeczą niezwykłą jawi się ochrona czegoś, wydawałoby się, mało ważnego, wręcz ulotnego. Mam tu na myśli taniec – tango.
Najpierw jednak kilka słów o UNESCO/ United Educational, Scentifie and Cultural Organization/.
Organizacja powstała w listopadzie 1945 r. w Londynie. Obecnie liczy 193 członków. Siedzibą jest Paryż. Polska należy od 6 listopada 1946 r.
Główne zadania organizacji to: działania na rzecz kultury oraz udzielanie pomocy materialnej i kadrowej w organizowaniu oświaty.
Przejdźmy jednak do głównego tematu lekcji. Taniec, o którym mowa, narodził się w biednych dzielnicach stolic Argentyny i Urugwaju – Buenos Aires i Montevideo. Tango to piosenka , pieśń, w tempie wolnym, umiarkowanym, o charakterze sentymentalnym ale jako taniec wykonywany dynamicznie chociaż bardzo zmysłowo. Traktowany jako walka partnerów. Metrum parzyste – 2/4.
Na listę niematerialnego dziedzictwa ludzkości wpisano tango w stolicy ZEA - Abu Zabi 30.09.2009 r.
Obejrzyjmy tango u źródeł. Tango argentyńskie.
https://www.youtube.com/watch?v=nCKzyUfvNiM
Prawda, że piękne. Erotyczne ale nie wulgarne. Można?
Tango zrobiło światową karierę już przed II wojną światową. Również w naszym kraju. Znakomite tanga pisał kompozytor Henryk Wars. Posłuchajmy wielkiego przedwojennego przeboju – Już nigdy. https://www.youtube.com/watch?v=zFiDWxr487k
Dzisiaj prawie każdy szanujący się kompozytor ma w swoim dorobku ten taniec. Nawet ci, którzy kojarzeni są z muzyką pop czy rockową. Pewnie pamiętacie wielki przebój Budki Suflera napisany prze Romualda Lipkę – Takie Tango. Po prostu, tango to bardzo inspirująca forma. Posłuchajmy. https://www.youtube.com/watch?v=ay6dZxWKZFE Na zakończenie posłuchajcie jednego z najstarszych polskich tang – Graj Skrzypku Graj, niemiłosiernie kaleczonego prze weselnych grajków.
https://www.youtube.com/watch?v=dkt_IebF0bw
I tym sentymentalnym utworem mówię Wam – DO WIDZENIA.
Temat: Tańce innych narodów.
- tańce latynoamerykańskie
- samba
- chacha
Witam serdecznie. Dzisiaj wędrujemy do Ameryki, tam gdzie królują: samba, chacha i inne tańce znane jako latynoamerykańskie.
Na początek – samba, narodowy taniec brazylijski i kubańska chacha.
Wspomnimy również o mniej popularnych: pasodoble, rumbie i jive.
Wszystkie te tańce mają charakter dynamiczny, są szybkie, zmysłowe.
Powstały na przełomie XIX i XX wieku chociaż korzeniami sięgają do tradycji afrykańskich i przybyły do Ameryki razem z afrykańskimi niewolnikami.
Taką historię ma brazylijska samba, wywodząca się z kultury afrykańskiego ludu Bantu. Zupełnie inną genezę ma Jive, który powstał na bazie innych tańców i jest z nich wszystkich najmłodszy. Do Europy dotarł dopiero w czasie II wojny światowej razem z żołnierzami armii amerykańskiej.
Posłuchajmy i obejrzyjmy teraz przebój naszych dziadków. Besame Mucho – śpiewa Cesaria Evara, słynna artystka z Zielonego Przylądka.( W Internecie znajdziecie życiorys tej bardzo ciekawej pieśniarki). https://www.youtube.com/watch?v=LLsg_Lk819s
Piosenka długa ale bardzo nastrojowa.
A teraz taniec. https://www.youtube.com/watch?v=vtT8k1-bV7Q
I kolejna samba. Był taki zespół, w którym zaczynał swoją karierę słynny autor tekstów Jacek Cygan – Nasza Basia kochana. Posłuchajmy ich przeboju – Samba sikoreczka. To była najpopularniejsza piosenka śpiewana w akademikach w latach osiemdziesiątych. https://www.youtube.com/watch?v=Jr7H2synUrs
Nagranie bardzo stare ale polecam ponieważ w chórku pierwszy z prawej to Wojciech Belon (gościnnie). Na koniec spotkania z sambą posłuchajcie Hanny Banaszak. Samba przed rozstaniem. ACcounts.google.com
Dzisiejsza lekcja to oczywiście nie tylko samba. Inne tańce znajdziecie na YT ale na koniec koniecznie obejrzyjcie JIVE. https://www.youtube.com/watch?v=eQtls8b_oAc
To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam serdecznie. A.Ż.
Tydzień: 18 – 22 stycznia 2021
Temat: Kilka słów o tańcu.
- co to jest taniec?
- tańce polskie
Witam serdecznie po przerwie świątecznej i feriach. Te ostatnie to tylko z nazwy, bo cóż to za ferie z tyloma obostrzeniami. Jest jednak nadzieja ( szczepionka), więc wlejmy w siebie nieco optymizmu i wracajmy do pracy.
Dzisiaj porozmawiamy o tańcu. Dla mnie taniec to powód do wstydu i ciągłego tłumaczenia, dlaczego muzyk nie umie tańczyć? A narciarz zjazdowy to skoczy na Wielkiej Krokwi? Tak czy inaczej – tańczcie! Ta umiejętność bardzo ułatwia życie. Wie co mówię a właściwie piszę.
Najprościej definiując taniec możemy powiedzieć, że taniec to po prostu RUCH. Rozwijając tę genialną myśl dodajmy, że ruchowi często towarzyszy muzyka. Taniec może być spontaniczny lub ujęty w karby czyli określone schematy zwane popularnie krokami.
A skoro już jesteśmy przy krokach to już blisko do takich form jak taniec TOWARZYSKI czy np. SPORTOWY.
Doszliśmy więc do podziału na taniec artystyczny (np. balet) i taniec jako dyscyplina sportowa (np. taniec na łyżwach).
Taniec to najstarsza forma artystyczna naszej kultury. Występuje od zawsze w każdym środowisku. Poczynając od tańca rytualnego a na tańcu dyskotekowym kończąc. Kiedyś służył do odpędzania duchów ,przebłagania złych mocy (niebezpieczne zjawiska atmosferyczne), do dodawania sobie i innym animuszu przed walką (taniec wojowników) a dzisiaj np. do pogłębienia relacji towarzyskich czy dostarczania wzruszeń artystycznych.
Tanie wiąże się nie tylko z człowiekiem. Oglądałem niedawno program TV, w którym pokazano taniec godowy ptaków. Samiec tańczył przed samicą walcząc o jej względy a ona – pewnie złośliwie – długo odrzucała te zaloty okazując swoje niezadowolenie. Taka samica…-) Ja byłbym bez szans.
Dzisiaj taniec to reklama, zabawa, balet, widowiska artystyczne, film, sport itd.
Trudno sobie wyobrazić nasze życie bez tańca. Jest z nami obecny i wypełnia nasze życie nie tylko w sferze ducha.
Obejrzyjmy żartobliwie pokazaną historię tańca. Na ekranie znakomity mim – Ireneusz Krosny. https://www.youtube.com/watch?v=xCtXX9iQkuw
Na koniec proszę o obejrzenie prezentacji o tańcach polskich.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8hanyUm1N8
Temat: Musical – ruch i dźwięk.
Witam po raz ostatni w tym roku. Od razu przypominam spóźnialskim o konieczności odesłania prac domowych. Teraz święta ale do 17 stycznia dużo czasu , liczę więc, że nadrobicie zaległości.
Dzisiaj ciąg dalszy poprzedniej lekcji, o teatrze muzycznym. Ostatnio omówiliśmy operetkę. Dzisiaj jej młodszy brat – musical.
Przepis na dzieło jest bardzo prosty. Muzyka, piosenki, dialog, taniec, ciekawa fabuła często poruszająca aktualne tematy, lasery, światło, efekty specjalne.
Proste? Niby tak ale udaje się jednak nielicznym. To tak jak gra w piłkę. Wszyscy kopią ale strzela Lewandowski.
Historia tego gatunku sięga 1928 roku. Wtedy to powstał m pierwszy misical – OKLAHOMA autorstwa Rodgersa i Hammersteina.
Najsłynniejsza scena tego gatunku znajduje się na Brodwayu w Nowym Jorku.
Widowiska gatunku są przedstawiane w językach ojczystych. Musicale wystawiane w naszym kraju są oczywiście tłumaczone na język polski.
Czym się różnią wykonawcy operetki czy opery od artystów musicalowych?
Najkrócej można odpowiedzieć tak: w operze artysta najpierw jest śpiewakiem a dopiero później aktorem i tancerzem. W musicalu najważniejsze jest aktorstwo.
Najsłynniejszy polskim musicalem jest METRO z muzyką Janusza Stokłosy i w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza. Dzieło stało się trampoliną do kariery wielu artystów, min. E. Górniak, K. Groniec, R. Janowskiego czy B. Lindy.
Premiera metra miała miejsce w 1991r. w Warszawie. Spektakl grany jest do dziś przy kompletach na widowni.
Posłuchajmy fragmentów pierwszego musicalu – Oklahoma. https://www.youtube.com/watch?v=6NpknzTa3ck
I na zakończenie lekcji oczywiście Metro. Tak świątecznie proponuję kolędę UCIEKALI https://www.youtube.com/watch?v=Ki4i6DB7M1I WESOŁYCH ŚWIĄT ŻYCZĘ. A.Ż.
Lekcja nr 16
Temat: Operetka i teatr muzyczny – eksplozja lekkości.
Witam serdecznie.
Dzisiaj o operetce. Co to takiego? Najprościej można odpowiedzieć, że to widowisko podobne do opery ale przeznaczone dla widza, który lubi humor, lekkość, nie chce rozwiązywać w teatrze najważniejszych spraw tego świata a chce po prostu spędzić miły, wesoły wieczór.
Można powiedzieć, że operetka to wesoła, roztańczona siostra opery. Powstała w XIX wieku we Francji i od początku charakteryzowała się lekkością, komediową akcją oraz częstymi, humorystycznymi, mówionymi dialogami. Wywodzi się w prostej linii z komediowej opery buffa i podobnie jak w operze składa się, z arii, duetów, tercetów, partii chóralnych, instrumentalnych, uwertur orkiestrowych, baletu i scen zbiorowych.
W Polsce operetki były często pisane w okresie międzywojennym. Obecnie kompozytorzy jakby zapomnieli o tym gatunku, który jest wypierany przez musicale. Oczywiście teatry muzyczne ciągle grają ten gatunek i nie mają trudności ze sprzedażą biletów. Smutnym wydarzeniem ostatnich lat jest likwidacja Teatru Muzycznego w Gliwicach, którego wielką gwiazdą była Grażyna Brodzińska. Teatr razem ze swoją gwiazdą był stałym gościem Festiwalu Muzycznego im. K. Jamroz w naszym mieście występując przy wypełnionej do ostatniego miejsca widowni w hali sportowej.
Niestety, w naszym województwie nie ma teatru muzycznego chociaż władza ustroju dawno minionego miała plany aby tiki przybytek sztuki w Kielcach powstał. Wybudowano nawet odpowiedni gmach w stolicy województwa ale…
No właśnie. Zabrakło albo pieniędzy, może wyobraźni? Będziecie kiedyś, posłami, radnymi, wojewodami itp. Wszystko w waszych rękach. Budynek czeka. Obecnie mieści się w nim Telewizja Kielce, Kielecki Teatr Tańca i Kieleckie Centrum Kultury. W bliźniaczym budynku w Gdyni jest właśnie Teatr Muzyczny.
To w Gdyni wystawiono słynny musical Kolęda Nocka z udziałem kieleckiego zespołu Orkiestra do użytku wewnętrznego. Spektakl z muzyką W. Trzcińskiego do słów E. Bryla gromadził widownię z całej Polski. Został zdjęty ze sceny w dniu wybuchu Stanu Wojennego. (kierownikiem zespołu był Bronisław Opałko-znany jako Genowefa Pigwa)
Zanim polecę wam fragmenty najbardziej znanych operetek posłuchajcie dwóch najbardziej popularnych piosenek z musicalu Kolęda Nocka.
Psalm o gwieździe – Teresa Haremza, Krystyna Prońko https://www.youtube.com/watch?v=LfchTDhl9J0
A teraz słynny Psalm stojących w kolejce – K. Prońko https://www.youtube.com/watch?v=aU-3t8Wav7U
W 2012 roku wystawiono jeszcze raz ten spektakl ale jak będziecie mogli za chwilę się przekonać, artystycznie jest to delikatnie mówią kiepskie. Solistka moim zdaniem może co najwyżej podać mikrofon pani K. Prońko ale nie śpiewać. Posłuchajcie sami. https://www.youtube.com/watch?v=WMgk6hglVCo
Ze względu na rocznicę Stanu Wojennego poświęciłem więcej czasu temu spektaklowi a teraz przejdźmy już do słynnych operetek.
Posłuchajmy: Orfeusz w piekle https://www.youtube.com/watch?v=Wh5g75svRJ4 słynny taniec
Kolejna operetka to Zemsta nietoperza Johanna Straussa syna i aria Adeli https://www.youtube.com/watch?v=tWz6OtDMwsc
A teraz Baron Cygański i słynna aria Wielka sława to żart https://www.youtube.com/watch?v=n30tAZeKoDQ
I tym słynnym zdaniem z operetki żegnam się z Wami do następnego spotkania.
A.Ż.
Temat: Krakowiacy i Górale - pierwsza polska opera.
Witam serdecznie. Dzisiaj chcę Was namówić na wysłuchanie opery bardzo popularnej i naprawdę łatwej w odbiorze. Widowisko Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale (taki jest pełny tytuł otworu), miało premierę w Teatrze Wielkim w Warszawie 01.03.1794 r.
Kompozytorem utworu jest Jan Stefani, libretto napisał Wojciech Bogusławski.
Jest to czas wielkiego fermentu politycznego. Okres reform, czas Konstytucji 3 maja, obaw przed kolejnym rozbiorem oraz kilka tygodni przed przysięgą Tadeusza Kościuszki na rynku w Krakowie.
Historia zakończonego zgodą konfliktu pomiędzy krakowiakami i góralami jest znakomitym dokumentem epoki zarówno pod względem politycznym, obyczajowym jak i muzycznym. Śpiewogra (bo i tak jest ta opera nazywana) to 4 akty humoru, tańca, żywej muzyki i popisowych arii.
Ponieważ utwór trwa zbyt długo jak na możliwości wysłuchania na jednej lekcji, zachęcam do obejrzenia na raty w czasie wolnym traktując to jako wkład we własny rozwój.
Jest wiele wersji w Internecie. Proponuję następującą.
https://www.youtube.com/watch?v=Gc_CyegVCjM
To tyle na dzisiaj.
PRZYPOMINAM O PRACACH DOMOWYCH !!!!!
Pozdrawiam.A.Ż.
Klasy: 1 thp; 1 tep; 1 Bp; 1 tgp; 1 Ap
Temat: Opera – widowisko 3D na żywo.
Witam serdecznie. Zanim kilku słów o operze pozwolę sobie przypomnieć o Waszych pracach domowych. Krótko mówiąc, prac jest mało i to jest problem. Mam nadzieję, że potraktujecie temat poważnie i zasypiecie moją pocztę wybitnymi pracami domowymi.
Opera to dzieło sceniczne, muzyczno – wokalne. Opera to muzyka, scenariusz czyli historia opowiedziana dźwiękami, scenografia, balet, partie mówione, gra świateł itd. Innymi słowy, opera to wielkie widowisko muzyczne. Piszę muzyka bo niestety to ona jest najważniejsza. Mówimy dzieło Moniuszki, Verdiego ale niestety mało kto zna autorów libretta (słów). Oczywiście nie jest to do końca sprawiedliwie ale jak już wcześniej napisałem, opera to jednak dźwięk. Opera to także gwiazdy. Jeśli mówimy o obecności muzyki polskiej w świecie to jest to obok jazzu właśnie muzyka klasyczna. Polska rozrywka niestety nie liczy się. Polskie gwiazdy muzyczne o zasięgu światowym to właśnie śpiewacy operowi.
Jeżeli będzie nam dane spotkać się ponownie w szkole to posłuchamy razem pierwszej polskiej opery Krakowiacy i Górale a dzisiaj chcę Wam zaproponować kilku fragmentów oper wykonanych przez polskie gwiazdy tego gatunku.
Posłuchajcie:
Aleksandra Kurzak, to nazwisko znają w całym świecie muzycznym.
Proponuję na początek słynny standard Summertime youtube.com/watch?v=4_G9tESVOJo (3.45)
A teraz fragment opery TRAVIATA Verdiego.
https://www.youtube.com/watch?v=4q4ZvWFF3zQ (4.00)
Posłuchajcie teraz Piotra Beczały. Bardziej zainteresowani, biogram znajdą w Internecie. W Jego wykonaniu słynna aria Szumią jodły na gór szczycie z opery HALKA Stanisława Moniuszki.
https://www.youtube.com/watch?v=-oVD-ADcpGY10.44)
i jeszcze słynna Aria z Kurantem z opery Straszny Dwór
https://www.youtube.com/watch?v=BZBOJ45h7nA (7.58)
Dla tych , których „wciągnęło” polecam nagrania jeszcze jednej naszej gwiazdy – Mariusza Kwietnia.
To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam Mikołajkowo. A.Ż.
Muzyka
Temat: Śpiewamy Moniuszkę.
Witam serdecznie. Dzisiaj mało teorii a więcej tzw. praktyki. Przechodzimy do tego co w muzyce najważniejsze, czyli do wykonawstwa.
Na początek stara filharmoniczna anegdota.
Jak wiecie, najważniejszy w orkiestrze jest dyrygent. Często między muzykami orkiestry dochodzi do sprzeczek, wzajemnych pretensji gdzie górą jednak najczęściej bywa dyrygent (szef). Podczas jednej z prób zniecierpliwiony i rozdrażniony dyrygent zwraca uwagę klarneciście mówiąc: proszę grać tak jak proszę. Ja wiem jak to można wykonać bo sam kiedyś grałem na klarnecie. Na to klarnecista: i co, nie wyszło?
No a teraz zgodnie z programem przystępujemy do nauki pieśni S. Moniuszki – Prząsniczka.
Najpierw posłuchajmy kilku różnych wersji. Na początek proponuję w bardzo nowoczesnej aranżacji. Mnie się mało podoba ale nie jestem tu wyrocznią.
Wpiszcie: youtube.com/watch?v=IK2PUPq3r9k czas trwania(5.25)
Dla całkowitej zmiany nastroju posłuchajcie Filharmonii Dowcipu Waldemara Malickiego. To wersja żartobliwa ale można posłuchać.
Youtube.com/watch/?v=WakNfNK_28o (6.00)
I jeszcze jedna wersja daleka od oryginału. Posłuchajmy gitary elektrycznej. Youtube.com/watch?v=grv9v4xcCU (2.00)
Jakub Józef Orliński to wschodząca gwiazda polskiej wokalistyki. Posłuchajmy jego wersji.
Youtube.com/watch?v=CEsof-yfnpM (3.47
I tak doszliśmy do wersji najbardziej bliskiej Moniuszce. Irena Santor i jej interpretacja tej popularnej pieśni. Youtube.com/watch?v=9D-6mTLaSZO (1.21)
Po tylu różnych wykonaniach z pewnością macie już utrwaloną melodię a więc czas na tekst. Znajdziecie go wpisując tekstowo.
Na koniec spróbujcie zaśpiewać z podkładem muzycznym.
Akompaniament znajdziecie wpisując.youtube.com/watch?v=A8UpzqIHgFI (1.45)
Jeszcze jedna informacja. Autorem tekstu jest Jan Czeczot.
Powodzenia. Pozdrawiam.A.Ż.
Temat: Stanisław Moniuszko i jego spiewniki.
Witam serdecznie. Dzisiaj o Stanisławie Moniuszce, jego dokonaniach i wkładzie w popularyzację kultury muzycznej w Polsce.
Wyobraźmy sobie dom ziemiański, dwór szlachecki. Kończy się pracowite lato, przychodzą długie, najpierw jesienne, później zimowe wieczory i pytanie jak wypełnić czas. Albo niedzielny obiad. Odwiedziny znajomych, rodziny itp.
Jak się bawić, jak integrować towarzysko? Naprawdę trudno w to uwierzyć ale jest to czas bez telewizji, telefonów, kina, bez tych wszystkich zdobyczy cywilizacyjnych, w które wyposażył nas współczesny świat. Jest to czas gdzie w salonach szlacheckich i mieszczańskich najważniejszym „meblem” jest fortepian a w uboższych pianino a wszystkie panny i panie domów muszą na tych instrumentach umieć grać. Jest jednak problem – repertuar. Oczywiście jest wiele utworów muzyki barokowej i klasycznej. Jest F. Chopin ale ten materiał nutowy wymaga poważnych umiejętności, wielu godzin ćwiczeń no i talentu a z tym jest różnie. Trzeba również pamiętać, że jest to czas trudny politycznie dla naszej ojczyzny. Czas utraty państwowości i wielkich powstań narodowych. Potrzebny więc był repertuar łatwy na tyle aby mogli go wykonywać amatorzy oraz wzbudzający uczucia patriotyczne. Po prostu, potrzebne były łatwe ale nie kiczowate POLSKIE piosenki. I tak dochodzimy do S. Moniuszki.(1819 – 1872)
Stanisław Moniuszko to przede wszystkim twórca polskich oper narodowych: Halka oraz Straszny Dwór. Jest nazywany także „ ojcem polskie pieśni romantycznej”. Skomponował prawie 300 pieśni wydawanych od 1844 roku w 12 zeszytach Śpiewnika domowego. Były to proste pieśni z łatwym akompaniamentem przeznaczone zarówno do śpiewu solowego jak i wspólnego. Do najbardziej znanych możemy zaliczyć: Prząśniczkę, Dziad i baba, Stary kapral, Mogiła.
Posłuchajmy na yt youtube.com/watch?v = EzJ3R - - CEqQ (5.23)
Pieśni te dzięki wspaniałej pomysłowości melodycznej i genialnej prostocie stały się autentycznymi przebojami domowego muzykowania. W okresie zaborów, powszechnie wykonywane w polskich domach, stanowiły wazny orz w walce o narodowe przetrwanie i zachowanie polskiej kultury. Można stwierdzić, że pieśni Moniuszki stały się śpiewnikiem narodowym.
Więcej o życiu i twórczości tego wielkiego kompozytora dowiecie się z prezentacji pt. Życie i twórczość wpisując: youtube.L com/watch?v=01eoTyLQmng (10.54)
Praca domowa
Wysłuchajcie lub obejrzyjcie przynajmniej obszerne fragmenty oper: Halka lub Straszny dwór i pisemnie uzasadnijcie Dlaczego w przypadku obu tych dzieł używamy określenia „opera narodowa”. Nie podaję adresów gdyż jest dużo wersji i każdy coś dla siebie wybierze.
Obszerność prac dowolna.
Czas 2 tygodnie od daty lekcji. Spóźnionych ocenię niżej. Koniecznie w tytule e-maila: Nazwisko i Imię oraz klasę. Niektórzy maja dziwne adresy, które mogą zmylić. Życzę miłego słuchania.
Mój adres: a.zadlo@op.pl
Pozdrawiam nieustająco i serdecznie i przepraszam za pracę domową. A.Ż.
Klasy: 1thp; 1tep; 1Bp; 2te; 2tg
Temat: Fryderyk Chopin – obywatel świata.
Witam serdecznie. Dzisiaj lekcja o największym naszym artyście w dziejach – F. Chopinie (1810 – 1849).
Jeden z czterech geniuszy muzycznych (obok J.S. Bacha, W.A. Mozarta i L. van Beethovena). Podobnie jak Mozart pierwsze utwory pisał w wieku 7 lat.
Posłuchajmy pierwszego utworu F. Chopina. Gdy pisał tego poloneza miał naprawdę 7 lat! Polonez g - moll
https://www.youtube.com/watch?v=UIggL_5tpfY
Chopin miał wielkie szczęście do nauczycieli. Jego pierwszy pedagog Wojciech Żywny już po trzech latach nauki stwierdził, że uczeń przerósł mistrza i oddał go w inne ręce. Wyobraźcie sobie nauczyciela , który mówi publicznie , że umie mniej niż uczeń. To raczej mało spotykane zjawisko.
Kiedy w 1829 roku ukończył Szkołę Główną Muzyki w Warszawie, jego profesor Józef Elsner napisał: „szczególna zdatność, geniusz muzyczny” A dwa lata później kompozytor Robert Schuman, wybitny niemiecki romantyk, ogłosił w recenzji gazetowej: „Panowie, czapki z głów, oto geniusz”. Kompozytor zawsze był doceniany i już jego współcześni nie mieli wątpliwości, że to muzyczny geniusz.
On sam też miał świadomość własnej wartości, tego, że jest muzykiem o niezwykłej indywidualności.
Czuł, że jeśli tylko nie ulegnie żadnym wpływom, naciskom i modom, tworzyć będzie muzykę na wskroś osobistą i niepowtarzalną.
Poza nielicznymi wyjątkami, pisał dzieła fortepianowe. Do dzisiaj jest uważany za najwybitniejszego twórcę muzyki fortepianowej w całych dziejach muzycznych.
Zanim jednak posłuchamy muzyki fortepianowej posłuchajmy Chopina inaczej. W latach 70 – tych bardzo popularny był zespół wokalny Novi Singers. Śpiewali głownie jazz ale „przerabiali ‘’ również utwory klasyczne w tym właśnie Chopina. Posłuchajcie https://www.youtube.com/watch?v=9xu3FGELMGM
Oczywiście, możecie w Internecie znaleźć więcej takich perełek.
Chopin był niezwykle świadomy swoich umiejętności ale również braków. Wielu różnych osobistości namawiało go na pisanie dzieł symfonicznych a nawet oper(A. Mickiewicz), jednak nie uległ namowom i w zasadzie pisał tylko na fortepian. Owszem, skomponował kilka pieśni ale jest to kompletny margines jego twórczości. Dla pełnego obrazu posłuchajmy jednak pieśni „Życzenie”. https://www.youtube.com/watch?v=isZMiJ3JTsk
Zamiast oper, pisał z ducha, rytmu i melodii na wskroś narodowe mazurki i polonezy. W prawie każdym utworze odzywała się Polska najróżniejszymi sygnałami i symbolami, np. przewijającą się przez Scherzo h – moll op.20 urokliwą naszą kolęda Lulajże Jezuniu. Posłuchajmy https://www.youtube.com/watch?v=p12KS4Vas5c
To tyle na dzisiaj. Pożegnajmy się słynnym Polonezem As – dur https://www.youtube.com/watch?v=OWLQGv6TdmY
Pozdrawiam serdecznie. A.Ż
Muzyka kl: 1thp; 1tep; 1Bp; 2te; 2tgp
Lekcja 10
TEMAT: Klasycyzm w muzyceczyli o klasycyźmie.
Na początek kilka dat i wydarzeń:
· 1750 – śmierć J.S.Bacha
· 1756 – urodził się Wolfgang Amadeus Mozart (zm.1791)
· 1750 – początki homofonii w muzyce
· 1770 – urodził się Ludwig van Beethoven (zm.1827)
· 1772 – S.Erard konstruuje swój pierwszy fortepian
· 1775 – pierwsza polska symfonia J. Szczurowskiego
· 1765 – urodził się Michał Kleofas Ogiński – kompozytor
· 1782 – urodził się Niccolo Paganini, wirtuoz skrzypiec, kompozytor (zm.1840)
· 1787 – Opera Don Giovanni i serenada Eine kleine Nachtmusik
Zanim przejdziemy dalej, posłuchajcie kilku arii z opery Don Giovanni.
https://www.youtube.com/watch?v=FcwiOvKnotg
https://www.youtube.com/watch?v=Gt6U4VlUrm0
· 1791 – Opera Czarodziejski flet -W.A.Mozarta
· 1795 – Symfonia Es – dur nr 103 z uderzeniem w kocioł J. Haydna
· 1798 - Oratorium Stworzenie świata – J. Haydna
· 1803 – III symfonia op. 65. EROICA - L. v. Beethovena
· 1809 – zmarł Joseph Haydn
· 1811 – otwarcie konserwatorium w Pradze
· 1813 – urodził się Richard Wagner (kompozytor)
· 1816 – Opera Cyrulik sewilski G. Rossiniego
· 1817 – otwarcie konserwatorium w Wiedniu
· 1792 – pieśni Kiedy ranne wstają zorze, Bóg się rodzi
· 1794 – Śpiewogra Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale J. Stefani
Znów proponuję porcję muzyki. Posłuchajmy fragmentów Krakowiaków i górali.
· 1797 – powstanie Pieśni Legionów we Włoszech – Józef Wybicki
· 1810 – założenie konserwatorium w Warszawie (siedem lat po wiedeńskim), nie tak źle…
· 1810 – urodził się Fryderyk Chopin
· 1912 – urodził się Oskar Kolberg (etnograf)
· 1919 – urodził się Stanisław Moniuszko, kompozytor, twórca opery narodowej
· 1822 - Skonstruowanie akordeonu ( Niemcy)
· 1824 – IX Symfonia d – moll op. 125 L. v. Beethovena
· 1827 – śmierć L. v. Beethovena
To tyle najważniejszych faktów.
Ramy czasowe klasycyzmu 1750 – 1820.
Klasycyzm nie tylko nawiązywał do wzorów grecko – rzymskich, ale też dążył do prostoty, do równowagi treści i formy, przejrzystości i zwięzłości w konstrukcji oraz lekkości i wytworności w charakterze dzieła. Tym samym klasycyzm niejako przeciwstawiał się swojemu poprzednikowi, stylowi barokowemu, w którym forma często przerastała zawarte w dziele treści, a liczne i bogate ornamenty nadawały dziełom ociężałości i zaciemniały przejrzystość konstrukcji.
W sztuce baletowej klasycyzm przyniósł reformę przełomową, uniezależniając balet od widowisk operowych i teatralnych, usamodzielnił go i stworzył nową formę: dramatyczne widowis baletowe z akcją.
Wyjątkowe miejsce zajęła muzyka.
Muzyczny klasycyzm jest jedynym przypadkiem w dziejach, kiedy trzech twórców jednego ośrodka – w tym wypadku Wiednia -zdominowało całą epokę. Byli to: Joseph Haydn (1732 – 1809), Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) i Ludwig van Beethoven (1770 – 1827).
Historia nazwała całą trójkę – klasykami wiedeńskimi.
Na zakończenie posłuchajmy fragmentów V symfonii L. v. Beethovena oraz symfonii g – moll Mozarta.
https://www.youtube.com/watch?v=_4IRMYuE1hI
https://www.youtube.com/watch?v=-hJf4ZffkoI
Pamiętajcie! Nie znać nazwisk klasyków wiedeńskich po prostu nie wypada. To tyle w wielkim skrócie o klasycyzmie.
Pozdrawiam i do następnej lekcji. A.Ż.
Klasy: 1thp, 1tep, 1Bp, 1tgp, 1Ap
Witam serdecznie na kolejnej tzw. zdalnej lekcji. Dzisiaj porozmawiamy o baroku.
Temat: Jan Sebastian Bach – geniusz baroku.
· Ramy czasowe baroku (ok.1600 – 1750)
· Najważniejsze cechy (monumentalizm, dynamizm, przepych, bogata ornamentyka)
· Narodziny baletu i opery
Barok to nadmierna, ponadludzka wielkość, bogactwo, rozrzutność, żywiołowość, silne emocje, dynamizm, dramatyzm i bogactwo form.
Włoskie słowo barocco to synonim pokrętnego wywodu, wypaczenie dobrego smaku.
W pierwszych latach baroku rodzi się nowy gatunek muzyczny – opera.
W 1597 we Florencji wystawiono DAFNE z muzyką Jacopa Periego, którą historia uznała za pierwsze dzieło operowe nowożytnej Europy. W 1607 powtał ORFEUSZ opera największego kompozytora włoskiego z okresu baroku Claudia Monteverdiego.
Rok 1637 to data otwarcia w Wenecji pierwszego publicznego teatru muzycznego.(W Kielcach nie ma do dzisiaj).
1635 to data rozpoczęcia działalności stałego teatru operowego na dworze króla Władysława IV Wazy. Lata 20 XVII wieku to czas gdy opery wystawiano na dworze wojewody Stanisława Lubomirskiego w Wiśniczu.
Reasumując, należy z dumą stwierdzić, że obok Włoch byliśmy pionierami tej sztuki a dziś? Zamilczmy, będzie mniejszy wstyd.
Muzykę tej epoki najgodniej reprezentują: Georg Fredrich Haendel (czyt.Fryderyk Hendel), który pomimo, że pochodził ze Śląska i początkowo mieszkał w Niemczech to większość życia spędził w Anglii i przez Anglików jest uznawany za ich największego narodowego kompozytora.
Zanim przejdziemy do Bacha posłuchajmy wielkiego przeboju Haendla - Alleluja z oratorium Mesjasz.
Proponuję na YT wykonanie ROYAL CHORAŁ SOCJETY – (4.23)
https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c
Dla porównania możecie posłuchać innych wykonań. To się nie nudzi.
G.F.Haendel został doceniony za życia, otrzymał liczne tytuły i godności a Jan Sebastian Bach? Niestety nie.
J. S. Bach urodził się w 1685 r. a zmarł w 1750. Był genialnym samoukiem. Za życia lekceważony, walczący z biedą i z trudem utrzymujący liczną rodzinę zyskał uznanie kilkadziesiąt lat po swojej śmierci. Dzisiaj uznaje się Bacha za największego muzyka w dziejach nowożytnej kultury. J. S. Bach to kompozytor, organista, budowniczy instrumentów (organy), skrzypek, kapelmistrz, nauczyciel i śpiewak.
Bach nigdy nie spotkał Haendla chociaż niezwykle go cenił. Powiedział:
„Haendel to jedyny człowiek, którego chciałbym zobaczyć, nim umrę i jedyny, którym chciałbym być, gdybym nie był Bachem”.
Posłuchajmy teraz przebojów Bacha. Pewnie nieraz słuchaliście tych utworów, bardzo wam się podobały ale nie znaliście autora.
Proponuję najpierw słynną Arię na strunie G w wykonaniu kwartetu smyczkowego.(4.10), oczywiście YT.
Po tym romantycznym w nastroju utworze, przejdźmy do utworu organowego i monumentalnego. Posłuchajcie słynnej Toccaty i fugi d – moll. Wpiszcie: Toccata and Fugue in D minor BWV 565 (8.32).
Nawiększą zasługą Bacha była synteza najlepszych osiągnięć muzyki baroku. Połączenie głównych nurtów stylistycznych, form i technik kompozytorskich w dziełach, które do dziś stanowią niedościgły wzór i ciągle fascynują swoją finezją, potęgą i mistrzostwem konstrukcyjnym.
Na zakończenie polecam krótki film na Y T zatytułowany 20 faktów o Bachu(7.11).
https://www.youtube.com/watch?v=L3xEnzQs58U
To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam i życzę nieustająco zdrowia. A.Ż.
KLASY: 1thp; 1tep; 1Bp; 1tgp; 1Ap
Temat: Słuchamy muzyki renesansowej.
Witam serdecznie !
Zgodnie z moją zapowiedzią z ostatniej lekcji, dzisiaj powinniśmy słuchać muzyki renesansu. Niestety, życie napisało inny scenariusz i musicie posłuchać dzieł mistrzów epoki w zaciszu swoich mieszkań.
Na początek, dla przypomnienia, krótkie kalendarium:
-- 1492 Odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba – umowna data końca średniowiecza, chociaż mnie bardziej przekonuje rok 1450 i wynalezienie druku przez Jana Gutenberga
-- 1501 Pierwszy druk muzyczny „ Odhecaton” Petrucci z Wenecji
-- XV/XVI w. Muzyka do obrzędu koronacyjnego królów polskich
-- 1503 Mszał wrocławski, najstarszy polski druk muzyczny
-- 1506 Statut J.Łaskiego z najstarszym drukowanym zapisem pełnego tekstu Bogurodzicy
-- 1525 Urodził się Giovanni Pierlugii da Palestrina, najwybitniejszy kompozytor muzyki renesansowej ( zm.1594)
-- 1576 Powstanie Cameraty Florenckiej, początki nowego stylu w muzyce
-- 1526 Graduał tarnowski
-- 1536 Urodził się Mikołaj Gomułka – kompozytor
-- 1543 Powstaje w Krakowie kapela rorantystów
-- 1544 Najstarszy przekaz tańcz zwanego „ polskim ‘’
-- 1559 Hymn Modlitwa za Rzecz Pospolitą naszą i za króla
-- 1560 Śmierć Wacława z Szamotuł (ur. 1526 )
-- 1580 Szkoła kompozytorska w Rzymie
-- 1590 Powstanie opery
-- 1597 Pierwsza udokumentowana opera DAFNE J.Periego
To tyle najważniejszych dat.
Na początek posłuchajcie na YT fragmentów opery DAFNE
https://www.youtube.com/watch?v=6ulG3gQV65s
Teraz posłuchajmy fragmentów muzyki polskiej z tego okresu. Mikołaj Gomułka i jego psalmy do słów J.Kochanowskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=j-l_F3Z9_K0 następnie kolejne psalmy / ile chcecie /
Na zakończenie koniecznie posłuchajcie Wacław z Szamotuł
https://www.youtube.com/watch?v=K_e2aXHnmi4
UWAGA! Oceny jakie się pojawią, są za znajomość hymnu. Wkrótce opracuję sposoby sprawdzenia obecności w czasie rzeczywistym.
Wszystkim życzę dobrego zdrowia i do następnego kontaktu.