Klasa 3bw

 

Wychowanie Muzyczne

 Wych. Muz.

Klasa 3bw

Temat: Kultura w regionie.

Witam po przerwie na matury i mam nadzieję, że już ostatni raz w tej formie. Niestety, na koncerty jeszcze poczekamy ale możemy obejrzeć fotografię.

Dzisiaj zapraszam Was na wirtualną wycieczkę do Galerii Zielona w Busku Zdroju na bardzo ciekawą wystawę. Mam nadzieję, że wystawa zainspiruje Was do poszukiwania muzyki. Materiał filmowy jest opatrzony muzyką. Czu Wam się podoba? A może lepsza byłaby klasyczna albo rockowa? Pomyślcie o tym i przygotujcie swoje propozycja na lekcje.

Wystawa to bogaty materiał zarejestrowany przez artystów podczas samotnych wędrówek. Zaprezentowane zdjęcia obejmują wiele fotograficznych nurtów. Utrwalone krajobrazy dają podświadome uczucie niepokoju. Abstrakcja rozbudza wyobraźnię.

Zaistniała globalna sytuacja w sposób bardzo wyraźny odbiła się echem w doborze kadrów, tematyki i sposobie przekazu uczuć językiem fotograficznym. Temu służy sztuka i jest to silniejsze.

Wrażliwość jest tu mocą – nie słabością.

Niech fotografie  przemówią do Was swoim, uniwersalnym językiem i być może zachęcą do samodzielnego fotografowania. Wystarczą chęci i odrobina wyobraźni. Niestety nie możecie sfotografować żadnego koncertu dlatego możemy rozmawiać tylko o ilustracji muzycznej.

Pozdrawiam Was serdecznie i do zobaczenia w szkole.

A.Ż.

. Podaję link do wystawy:   

https://www.youtube.com/watch?v=pvGaFFCuu-k&t=53s

Pozdrawiam jeszcze raz. A.Ż

 

Wych. Muz.27.04.21

Klasa 3bw

Temat: Mistrzowie piosenki kabaretowej.

Dzisiaj lekcja o humorze w piosence. Polska sztuka estradowa ma długie tradycje ale skupimy się na czasach współczesnych chociaż nie tak dosłownie bo dzisiaj polskie kabarety poza kabaretem Hrabi a wcześniej Potem prezentują poziom delikatnie mówiąc – amatorski. Szkoda, bo tradycje mamy ogromne choćby przypominając wielkiego przedwojennego twórcę Tadeusza Boya – Żeleńskiego.

Niekwestionowanym królem okresu socjalizmu był Kabaret Starszych Panów stworzony przez Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przyborę.

Obok profesjonalizmu i udziału w nim słynnych aktorów do popularyzacji przyczyniła się telewizja. Pamiętajmy, że były to czasy gdy TVP miała całkowity monopol i był tylko jeden kanał. Telewizorów było mało ale jeżeli ktoś oglądał to nie miał żadnego wyboru.

Artyści kreowani przez telewizję szybko zdobywały popularność o jakiej dzisiejsi wykonawcy nie mogą nawet marzyć. Posłuchajmy piosenek Kabaretu Starszych Panów.

Piosenka Tanie Dranie.

https://www.youtube.com/watch?v=t6qDEidleqg

Dla porównania obejrzyjcie Maleńczuka i Kukiza w tej samej piosence.

Amatorszczyzna, że aż zęby bolą.

https://www.youtube.com/watch?v=RiciQp6T3kU

i kolejna piosenka Kabaretu Starszych Panów.

Przeklnij mnie

https://www.youtube.com/watch?v=-9Fq966bmGg

Wojciech to kolejny geniusz piosenki satyrycznej, mądrej, bawiącej i zawsze z puentą. Posłuchajmy ballady O tych, co się za pewnie poczuli.

https://www.youtube.com/watch?v=NJAk0h1mNoc

i jeszcze Ballada o babie o 6 cyckach.

https://www.youtube.com/watch?v=O7F2WRDRBxs

Wspomniałem wcześniej o Kabarecie Potem i o jego następcy Kabarecie Hrabi.

Oba te kabarety powstały w Zielonej Górze nazywanej polskim zagłębiem kabaretowym. Sukcesy zrodziły się w Krakowie na festiwalu PAKA i właściwie trwają do dziś a to już przeszło 30 lat od czasów gdy zajęli na krakowskiej scenie I miejsce.

Posłuchajmy piosenki Już jest wiosna.

https://www.youtube.com/watch?v=Dl2LuJkTZV8

kabaret Hrabi Song Porzuconej

https://www.youtube.com/watch?v=NfnVw0QuHDE

I tą dawką humoru pozastawiam Was na Majówkę. Pozdrawiam. A.Ż.

 

 

 

 20.04.21.

Temat: Polska muzyka filmowa i jej twórcy.

Witam.

Czy istniała muzyka filmowa przed narodzinami filmu?

Trudno w to uwierzyć ale tak, chociaż jej twórcy pisząc muzykę pojęcia nie mieli, że kiedyś stworzone przez nich dźwięki będą ilustracją do ruchomych obrazów czyli filmów. Reżyserzy często wykorzystują muzykę, zwłaszcza romantyczną do ilustracji swoich dzieł.

Pomimo, że muzyka z założenia pełni w filmie rolę drugoplanową to po czasie nie pamiętamy filmu a dźwięki zostają. Jest lepsza niż film. Bywa też tak, że to muzyka przywołuje nam obraz, jest tak nośna i sugestywna. Bywa, że film jest kojarzony głownie dzięki muzyce chociaż to film dał jej życie.

Pomyślcie o filmie Pan Tadeusz. Mam nieodparte wrażenie, że polonez z tego filmu Wojciecha Killara przetrwa dłużej niż sam film.

Wspomniany W. Killar to genialny polski twórca. Na pewno znacie jego muzykę choćby z takich filmów jak Janosik czy Pianista.

Posłuchajmy muzyki z serialu Janosik.

https://www.youtube.com/watch?v=POfM01YGxMQ

Kolejny znakomity twórca, którego muzykę na pewno znacie to związany ze Stopnicą i Buskiem(zięć Krystyny Jamroz -patronki buskiego festiwalu) Henryk Kuźniak. Posłuchajcie ścieżki dźwiękowej z filmu Va bank.

https://www.yutube.com/watch?v=B5KIFwrRox8

W latach siedemdziesiątych bardzo popularny był Jerzy Matuszkiewicz , twórca muzyki do wybitnych polskich seriali: Stawka większa niż życie czy Czterdziestolatek.

Posłuchajcie:

https://www.youtube.com.watch?v=ghJ2LrALncg

https://www.youtube.com/watch?vvq2uL8JVUHGk

Na zakończenie posłuchajcie jeszcze  Krzesimira Dębskiego i jego słynnej piosenki z filmu Ogniem i Mieczem.

https://www.youtube.com/watch?v=wcXAKhwsl6o

 

Dziękuję za uwagę. Pozdrawiam.A.Ż.

 

13-15.04.2021r.

 

Temat: Klasyka polskiej piosenki – Czesław Niemen.

 

Witam serdecznie.

Dzisiejszą lekcję poświęcimy legendzie polskiej muzyki – Czesławowi Niemenowi.

Urodził się 16 lutego 1939 r. w Wasiliszkach Starych koło Nowogródka jako Czesław Wydrzycki.

W młodości śpiewał w chórze kościelnym. W latach 1953-1954 był uczniem szkoły muzycznej w Grodnie.

Po przesiedleniu na tereny zachodniej Polski w 1958 r. rozpoczął naukę w średniej szkole muzycznej w Gdańsku.

W 1962 r. wziął udział w Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie.

Do 1967 r. był członkiem Niebiesko-Czarnych, później kierował własnymi zespołami: Akwarele, Niemen-Enigmatic oraz Grupa Niemen. Występował również jako solista. Jego największe przeboje to: "Dziwny jest ten świat", "Czy mnie jeszcze pamiętasz", "Pod papugami" i "Sen o Warszawie".

Przełomowym momentem w karierze Niemena był występ z Akwarelami na V festiwalu w Opolu. Za piosenkę "Dziwny jest ten świat" został uhonorowany nagrodą specjalną Przewodniczącego Komitetu do spraw Radia i Telewizji.

Twórczość Niemena

Komponował muzykę rockową i jazzową. Był prekursorem big-beatu. Tworzył także muzykę teatralną i filmową, między innymi do filmu "Wesele" Andrzeja Wajdy. W swoich utworach wykorzystywał teksty Cypriana Norwida, Adama Asnyka i Kazimierza Przerwy-Tetmajera.

Oprócz muzyki Niemen tworzył też prace plastyczne. Rysował od dziecka, później szczególnie zainteresowała go grafika komputerowa. W 2001 r. przeznaczył część swoich prac na licytację. Dochód z aukcji został przeznaczony dla Polskiej Akcji Humanitarnej na kupno sprzętu edukacyjnego dla szkół na Litwie.

W ostatnich latach artysta skoncentrował się na pracy we własnym studiu muzycznym. W swoich kompozycjach chętnie wykorzystywał instrumenty elektroniczne i syntezatory. Na muzykę młodego pokolenia Niemen patrzył z rezerwą. "Dzisiaj wydaje się, że nie trzeba mieć żadnego pojęcia o śpiewaniu, żeby śpiewać. Rynek zachłysnął się czymś, co jest jedną, wielką balangą. Zapanowała pląsomania, w takt fokstrota na cztery. I każda próba odejścia, szczególnie w tekstach, od tematu damsko-męskiego jest nie do przeskoczenia, ponieważ media odmawiają publikacji" - mówił artysta podczas jednego z wywiadów.

Czesław Niemen był wielokrotnie wyróżniany. W 1974 r. został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. Dostał też nagrodę I stopnia Prezesa Rady Ministrów za twórcze osiągnięcia w dziedzinie kompozycji i interpretacji. Od 1964 do 1980 r., był uznawany za najpopularniejszego i najlepszego wokalistę w kraju w ankietach pism muzycznych "Jazz" i "Non Stop". W 1999 roku został wybrany wykonawcą wszechczasów w plebiscycie "Polityki". Radiowa Trójka uhonorowała go "Supermateuszem", nagrodą imienia Mateusza Święcickiego za zasługi dla kultury.

Czesław Niemen zmarł w nocy 17 stycznia 2004 r. Cierpiał na chorobę nowotworową.

Przytoczyłem suche fakty za Polską Agencją Prasową ale Niemen był Kimś więcej niż tylko popularnym piosenkarzem. Był zjawiskiem, pochodnią często krytykowaną przez zawistników ale jednocześnie pilnie słuchanym i często nieudolnie naśladowanym.

Podążał własną drogą, często płacąc za to obojętnością i lekceważeniem.

Był tym odważnym artystą czynnie przeciwstawiającym się stanowi wojennemu za co zapłacił wielką cenę. Jago twórczość była przemilczana przez media i próbowano skazać go na zapomnienie.

Posłuchajmy kilka utworów z jego bogatego dorobku.

Na początek najsłynniejszy utwór „Dziwny jest ten świat” .Utwór  uznawany za najważniejszą piosenkę po II wojnie światowej.

https://www.youtube.com/watch?v=3aRz0IVMuW8

Ciągle gdy słucham mam ciary na plecach.

W czasie mojej młodości na lekcjach j. polskiego słuchaliśmy Kompozycji Cz. Niemena do wiersza C. K. Norwida Bema Pamięci Żałobny Rapsod.

Zapraszam. https://www.youtube.com/watch?v=FFNxAfy6dbY

Na zakończenie „lżejsza” piosenka „Pod papugami” https://www.youtube.com/watch?v=ePwwMgrPMW8

 

Żegnam Was pięknymi dźwiękami. Dziękuję za uwagę. A.Ż.

Wych. Muz.  30.03.21

Temat: Piosenki lat siedemdziesiątych.

Witam wiosennie. Dzisiaj przeniesiemy się do lat siedemdziesiątych a ściślej przypomnimy sobie artystów z tego okresu i ich twórczość.

Lata siedemdziesiąte to z pewnością jedne z najbogatszych lat w historii muzyki rozrywkowej. Względny dobrobyt oraz łatwiejszy dostęp do sprzętu sprawiły wielki wysyp zespołów młodzieżowych. Rozwój telewizji pomógł w kreowaniu nowych idoli. Liczne festiwale, programy radiowe i poprawa ekonomiczna w kraju sprawiły, że muzyka miała krótszą drogę do uszu i serc Polaków.

W maju 1971 roku Radiową Piosenką Miesiąca został przebój Alibabek – o odważnym tytule – Tango zalotne przeleć mnie..
W tym samym roku w Kołobrzegu, na kolejnym Festiwalu Piosenki Żołnierskiej, mimo że Złoty Pierścień zdobyli Trubadurzy (za piosenkę Nie ma taty, nie ma mamy), to furorę zrobiła piosenka Maryli Rodowicz – Powołanie. Posłuchajcie.

Czerwone Gitary piosenką W drogę zdobyły tytuł Radiowej Piosenki Miesiąca. https://www.youtube.com/watch?v=hsI12vAmwYw

 

Zwróćcie uwagę na świetny tekst.


W 1972 roku, na szóstym z kolei festiwalu w Kołobrzegu, Złoty Pierścień wyśpiewał sobie zespół Dwa Plus. Piosenka Czerwone słoneczko była wielkim przebojem
.

https://www.youtube.com/watch?v=CsZYRRruhW4

 

W Kołobrzegu natomiast Bractwo Kurkowe Piotra Janczerskiego wywalczyło Srebrny Pierścień  piosenką  W wojsku nie jest źle

Kolejny rok przyniósł nagrodzony w Opolu przebój Radość o poranku. Posłuchajmy. https://www.youtube.com/watch?v=4yB7M5u3urA

To pewnie najbardziej optymistyczna piosenka w historii polskiej piosenki.

 

 Latem 1974 sporą popularnością cieszyła się także piosenka Haliny Frąckowiak – Panna pszeniczna, która w lipcu i sierpniu plasowała się w czołówce Listy Przebojów Rozgłośni Harcerskiej, ważnej niemal tak, jak w latach osiemdziesiątych Lista Przebojów Programu Trzeciego.

Czerwiec 1976 to Czerwone Gitary i piosenka Nie spoczniemy.

https://www.youtube.com/watch?v=wvWG6BjBGkY

Na zakończenie największy przebój nie tylko tego okresu. Czesław Niemen i jego nieśmiertelny Dziwny jest ten świat.

Lata siedemdziesiąte to jeden z najlepszych okresów w polskiej muzyce rozrywkowej. Mam nadzieję, że po wysłuchaniu moich propozycji podzielacie ten pogląd.

Wesołych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.

PS

Na koniec moja ulubiona piosenka . https://www.youtube.com/watch?v=Otx-f4-M_ZA       Zespół jednego przeboju ale jakiego.

 

Pozdrawiam.A.Ż.

 

 

Wych.Muz. 23.03.21

Klasa: 3bw

Temat: Oblicza muzyki współczesnej – impresjonizm.

Witam serdecznie. Dzisiaj o kolejnej epoce w sztuce. Impresjonizm to sztuka przełomu XIX i XX wieku. Nazwę wziął od obrazu Claude’a Moneta – Impresja: wschód słońca z 1872 roku.

Impresjonizm to głównie malarstwo i muzyka. Najwybitniejsi kompozytorzy to Claude Debussy i Maurice Ravel.

Według krytyków kompozytorzy impresjonizmu dźwiękami malowali swoje impresje( wrażenia), nieostre, rozmazane ale nastrojowe i relaksujące.

Dzisiaj muzyka impresjonistów często jest wykorzystywana jako ścieżka dźwiękowa do filmów oraz jako muzyka relaksacyjna. Najsłynniejszym uteorem tego nurtu jest słynne BOLERO M. Ravela. Utwór został pomyślany jako prezentacja kolejnych instrumentów grających ten sam motyw muzyczny.

Różna barwa instrumentów niejako maluje muzyczny obraz.

Posłuchajmy: https://www.youtube.com/watch?v=E9PiL5icwic

Utwór długi ale nie nudny.

Kolejny kompozytor, którego posłuchamy to Claude Debussy. Powiedział on kiedyś, że „muzyka nie jest rzeczą, która może się toczyć w formach ścisłych i tradycyjnych, ona jest cała z kolorów i rytmów”. Posłuchajmy jego suity.

https://www.youtube.com/watch?v=VMqCsyJKvso

 

Jak wcześniej wspomniałem, muzyka impresjonistów znakomicie relaksuje. Wykorzystajcie to. Pozdrawiam.A.Ż.

 

 

Wych.Muz. 16.03.21

Klasa: 3bw

Temat. Konkursy muzyczne drogą do sławy.

 

 

 

<!--[if gte vml 1]> id="_x0000_t75" coordsize="21600,21600" o:spt="75" o:preferrelative="t"
path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" filled="f" stroked="f">

















style='width:441pt;height:248.25pt;visibility:visible;mso-wrap-style:square'>
o:title="" />
<![endif]--><!--[if !vml]--><!--[endif]-->
Zapytani o konkursy muzyki klasycznej w naszym kraju zapewne bez wahania podacie konkurs Chopinowski, jednak wraz z próbą wymienieniem kolejnych pojawiać zaczną się zapewne problemy. Poznajmy więc tylko trzy najważniejsze.  Ich międzynarodowa sława oraz prestiż jaki ze sobą niosą sprawia, że wiedza o nich jest właściwie powszechna.

 

Konkurs Chopinowski

Pełna nazwa tego konkursu brzmi Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina i jak sama nazwa wskazuje jest to konkurs, w którym rywalizują ze sobą wirtuozi fortepianu. Konkurs Chopinowski to jedna z najbardziej prestiżowych imprez tego typu nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Jest to także jeden z najstarszych konkursów, został zapoczątkowany w 1927 r. Jest to też ciekawy konkurs pod względem wykonywanych utworów, bowiem na wszystkich etapach tego konkursu wykonuje się wyłącznie utwory Chopina. Konkurs odbywa się co 5 lat w Warszawie, w 2015 r. zwyciężył w nim Cho Seong-jin z Korei Południowej.

 

Konkurs im. Henryka Wieniawskiego

Pełna nazwa tego konkursu to Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego. Jest to konkurs szczególnie mi bliski, bowiem startują w nim najlepsi skrzypkowie świata. Sama miałam okazje wziąć w nim udział. Konkurs odbywa się od 1935 r., a od 1952 r. regularnie co 5 lat. Od 1952 r. jego patronem jest Henryk Wieniawski. Podobnie jak konkurs Chopinowski, również konkurs Wieniawskiego cieszy się światową sławą i ma rangę prestiżowego w skali świata wydarzenia. Konkurs im. Henryka Wieniawskiego odbył się w Poznaniu (jak zazwyczaj) w 2016 r., a pierwszą nagrodę zdobyła Veriko Tchumburidze turecka skrzypaczka gruzińskiego pochodzenia. Warto w tym miejscu wspomnieć również, że choć konkurs skrzypcowy jest zdecydowanie bardziej rozpoznawalnym to w Poznaniu odbywa się jeszcze jeden konkurs imienia Wieniawskiego, jest to Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. Henryka Wieniawskiego, w którym rywalizują zawodowi .

Kolejnym wielkim konkursem jest odbywany w Warszawie Konkurs Moniuszkowski. Ponieważ S. Moniuszko jest królem polskiej pieśni, w konkursie rywalizują wokaliści.

Organizowany przez Teatr Wielki – Operę Narodową Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki to największy konkurs wokalny w Polsce. Stworzony w 1992 roku przez Marię Fołtyn - gwiazdę scen operowych, legendarną Halkę, reżysera i animatora, ale także niestrudzoną propagatorkę twórczości Stanisława Moniuszki, w 2019 roku obchodził swoją jubileuszową, dziesiątą edycję. Co trzy lata młodzi artyści z całego świata zbierają się w Warszawie aby zaprezentować swój talent przed wybitnymi przedstawicielami świata muzyki, a odniesiony tu sukces staje się dla wielu z nich ważnym krokiem ku międzynarodowej karierze.

 

Od początku swojego istnienia, Konkurs jest czymś daleko więcej niż tylko spotkaniem wokół zaciętej rywalizacji artystycznej na najwyższym poziomie - jest również szansą promocji na artystycznej scenie międzynarodowej polskiej literatury wokalnej. Repertuar Konkursu obejmuje zarówno dziedzictwo patrona Konkursu Stanisława Moniuszki – wybitnego kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej, jak i twórczość Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Krzysztof Penderecki, Paweł Mykietyn czy Mieczysław Weinberg.

Posłuchajmy laureatów wszystkich trzech konkursów.

Konkurs Chopinowski i laureaet III nagrody, obecnie profesor Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie – Piotr Paleczny. https://www.youtube.com/watch?v=zc_WFCrk3X0

 Konkurs H. Wieniawskiego. https://www.youtube.com/watch?v=s_jHM2Erixs

Na koniec laureat konkursu Moniuszkowskiego

https://www.youtube.com/watch?v=x3q49eB8dbI

To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam. A.Ż.

 

 

 (09.08.21)

Temat: Stanisław Moniuszko – twórca pieśni.

Witam serdecznie, dzisiaj o Stanisławie  Moniuszce.

Najpierw krótkie przypomnienie.

Żył w latach 1819 – 1872. W pamięci potomnych pozostał jako twórca polskich oper narodowych: Halka oraz Straszny Dwór.

Jest nazywany ojcem polskiej pieśni romantycznej. Skomponował blisko 300 pieśni, które zostały wydane w 12 zeszytach pod nazwą „Śpiewniki domowe”. Dzięki swojej prostocie oraz genialnej melodyce utwory te stały się na kolejne 100 lat przebojami domowego muzykowania. Podobnie jak utwory literacie Henryka Sienkiewicza czy malarstwo Jana Matejki stały się ważnym orężem w walce o przetrwanie narodu i zachowanie naszej tożsamości.

Mówi się, że Śpiewniki domowe były  Śpiewnikami narodowymi. 

Obejrzyjcie krótki film o pieśniach S. Moniuszki.

https://www.youtube.com/watch?v=UOqo3L9DvUo

A teraz posłuchajcie Pieśni wieczornej w bardzo ciekawym wykonaniu.   https://www.youtube.com/watch?v=I1Ej4rVlvXM

Pieśń Prząśniczka doczekała się wielu nowoczesnych aranżacji, została również oficjalnym hymnem Łodzi. Posłuchajcie pieśni w wykonaniu gitarowym. 

https://www.youtube.com/watch?v=78ENJIvZsao

I jeszcze raz ale ze śpiewem. https://www.youtube.com/watch?v=ikNv3Qh4B6Q

A może spróbujecie sami zaśpiewać? Pod tym linkiem znajdziecie karaoke. Zaśpiewajcie razem z Ireną Santor. https://www.youtube.com/watch?v=9D-6mTIaSZ0

Przyszedł czas na samodzielność. Zaśpiewajcie tylko z podkładem.

https://www.youtube.com/watch?v=A8UpzqlHgFI

 

 

Dziękuję i pozdrawiam.

02.03.21

 

Temat: Fortepian królem instrumentów.

 

Witam serdecznie na lekcji o fortepianie. Robiąc przegląd Internetu znalazłem ciekawy artykuł na temat fortepianu, którego obszerne fragmenty dla Was skopiowałem.

 

Fortepian bez wątpienia zasługuje na króla jako największy instrument z pośród wszystkich tych, które są w powszechnym użyciu muzycznym. Oczywiście nie tylko ze względu na jego rozmiar i wagę to określenie przylgnęło do fortepianu, ale przede wszystkim ze względu na jego walory brzmieniowe oraz niesamowite możliwości interpretacyjne na tym właśnie instrumencie.

Fortepian należy do instrumentów klawiszowych, strunowych młoteczkowych a jego standardowa skala sięga od A2 do c5. Liczy 88 klawiszy a dźwięk z instrumentu uzyskujemy poprzez naciśniecie klawisza, który połączony jest z mechanizmem młoteczkowym uderzającym w strunę. Możemy spotkać koncertowe fortepiany z większą ilością klawiszy np.: 92 lub nawet 97 jak ma to miejsce w przypadku fortepianu Bösendorfer Modell 290 Imperial.

 

Minęło kilka wieków zanim ukształtowała się obecna forma współczesnego fortepianu. Takim początkiem drogi ewolucyjnej był XVI wieczny klawikord, który przez dziesięciolecia zmieniał swoją formę budowy, zasady działania i brzmienia. Instrument ten znalazł się w kręgu zainteresowań między innymi Jana Sebastiana Bach. Klawikord jednak z biegiem lat coraz częściej zastępowany był przez klawesyn, a w połowie XVIII wieku dominującym na salonach instrumentem stał się fortepian. I to właśnie od XVIII wieku fortepian zaczął nabierać swoich charakterystycznych cech znanych nam obecnie we współczesnych fortepianach. Jak już nawiązujemy do wielkich nazwisk muzycznych to nie możemy w tym miejscu pominąć jednego z najwybitniejszych kompozytorów zaliczanych do tzw. klasyków wiedeńskich Ludwiga van Beethovena, który również przyczynił się do rozwoju fortepianu. Jego coraz bardziej postępująca głuchota wymagała skonstruowania instrumentu na tyle głośnego, by był on go w stanie usłyszeć i to właśnie w tym okresie instrumenty te stawały się coraz większe i zarazem głośniejsze. Jeżeli chodzi o największą i najwybitniejszą indywidualności muzyczną zarówno pod względem wirtuozerii gry jak i kompozycji po dzień dzisiejszy jest nią Fryderyk Chopin, którego twórczość znana i doceniana jest na całym świcie, a dla upamiętnienia tego wybitnego pianisty i kompozytora od 1927 roku co pięć lat w Warszawie organizowany jest najbardziej prestiżowy konkurs pianistyczny na świecie im. Fryderyka Chopina. To właśnie na tym konkursie pianiści z całego świata starają się jak najwierniej odzwierciedlić i zinterpretować twórczość mistrza.

 

Fortepian – wymiary

Ze względu na różną długość fortepianów możemy podzielić je sobie na takie cztery podstawowe grupy. Od 140 do 180 cm będą to fortepiany gabinetowe, od 180 do 210 cm będą to fortepiany salonowe, od 210 do 240 cm półkoncertowe, a powyżej 240 cm już koncertowe. Najczęściej fortepiany koncertowe mają długość 280 cm, choć zdarzają się i dłuższe modele tak jak np.: Fazioli o długości 308 cm.

Instrument ten doskonale sprawdza się zarówno w grze solowej jak i zespołowej. Ze względu na swoje brzmienie i możliwości interpretacyjne należy do instrumentów z największymi możliwościami artykulacyjnymi i dynamicznymi. Jego wszechstronność sprawia, że odnajduje się w każdym gatunku muzycznym począwszy ok klasyki po rozrywkę i jazz. Zarówno często jest wykorzystywany w małych kameralnych zespołach jak i dużych orkiestrach symfonicznych.

 

To tyle teorii a teraz posłuchajcie krótkiej lekcji o fortepianie razem z prezentacją możliwości brzmieniowych.

 

https://www.youtube.com/watch?v=i-6bsubEKFw

 

To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam.

 

  

 

Wych. Muz. 23.02.21

 

Temat: Emocjonalność i baśniowość muzyki romantycznej.

Wita serdecznie. Dzisiaj posłuchamy muzyki romantycznej. Najpierw jednak kilka słów wstępu.

Romantyzm to okres w sztuce zamykający się datami granicznymi: 1820 – 1860. Narodził  się z poczucia buntu przeciwko uciskowi i dążeniom do wolności i tożsamości narodowej. Pamiętajmy, że jest to czas  gdy wiele narodów było pod zaborami imperiów.

Główne idee romantyzmu to: nie rozum – lecz serce, nie przyziemność – lecz wzniosłość.

Uczucia i emocje stały się dla twórców romantyzmu głównym wyznacznikiem twórczości i  ich dążeń artystycznych.

Myśląc o muzyce romantycznej na czoło wysuwa się nazwisko Chopin, ale byli również inni wielcy artyści i również ich muzyki dzisiaj posłuchamy. Na początek jednak F. Chopin i słynne Preludium Deszczowe.

https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY

To był Janusz Olejniczak, pianista , który w wieku 18 lat został laureatem Konkursu Chopinowskiego.

Inny znakomitym polskim kompozytorem, którego muzyka jest do głębi  przepełniona uczuciem to słynny skrzypek Henryk Wieniawski.

Posłuchajmy. Legenda. https://www.youtube.com/watch?v=wUD0Z0Hmrv8

Utwór, którego wysłuchaliście to artystyczne oświadczyny Hęnryka Wieniawskiego. Zakochany skrzypek w ten sposób oświadczył się Izabeli Hamton.  Oświadczyny zrobiły wielkie wrażenie zwłaszcza na teściu i oczywiście zostały przyjęte. Legenda to przykład utworu będącego klasykiem liryki instrumentalnej.

Do najbardziej uczuciowych kompozytorów możemy zaliczyć: N. Paganiniego, P. Czajkowskiego, Franza Schuberta czy Roberta Schumanna.

Obejrzyjcie i posłuchajcie fragmentu baletu Jezioro Łabędzie Piotra Czajkowskiego. https://www.youtube.com/watch?v=LKcZL8q1eBw

Na zakończenie bardzo romantyczna Serenada F. Schuberta. https://www.youtube.com/watch?v=6nsfSps7aBM

Wybrałem wersję dość daleką od oryginału ale bardzo współczesną w wykonaniu Edyty Gepert.

Żegnam się z Wami tymi pięknymi dźwiękami.

Pozdrawiam.A.Ż.

 

 

 

16.02.2021

Klasa: 3 bw     Wych. Muz

Temat: Artyści  polskiej opery ambasadorami naszej kultury.

Witam na kolejnej lekcji. W dalszym ciągu jesteśmy blisko muzyki operowej. Dzisiaj o wykonawcach, gwiazdach polskiej muzyki wokalnej.

Polscy śpiewacy operowi to dzisiaj jedyni artyści (wokaliści) liczący się  na trudnym światowym rynku muzycznym. No niestety Wasi idole muzyczni nie są wstanie przebić opłotków naszej granicy i pozostają im polskie sale koncertowe, festyny i inne remizy do uświetnienia swoim talentem.

Prawdziwe gwiazdy śpiewają w Nowym Jorku, Paryżu, Tokio, w Wiedniu i innych wielkich miastach Europy i świata.

Mówiąc gwiazdy mam namyśli: Aleksandrę Kurzak -  sopranistkę, Piotra Beczałę – tenora i Mariusza Kwietnia – barytona. Wszyscy Ci artyści śpiewają na największych scenach świata, będąc znakomitymi ambasadorami polskiej kultury muzycznej.

 Nie przywołuję tutaj życiorysów artystów, gdyż nie jest to najistotniejsze ale oczywiście  w Internecie bardziej zainteresowani  znajdą bez problemu biogramy artystów.

Posłuchajmy kilku  wykonań  na YT. https://www.youtube.com/watch?v=jkxrMq2jD-0

Na początek A. Kurzak.

A teraz Piotr Beczała. https://www.youtube.com/watch?v=jkxrMq2jD-0

To był fragment Halki Stanisława Moniuszki.

Na zakończenie Mariusz Kwiecień. https://www.youtube.com/watch?v=PupISYVIfHs

To tyle na dzisiaj. Dziękuję i Zdrowia życzę.  A.Ż. 

 

09.02.2021

Temat: Wolfgang Amadeus Mozart i jego opery.

W. A. Mozart – 1756 Salzburg / Austria

                             1791 Wiedeń / Austria

 

Talent Mozarta rozpoznano już w wieku 3 lat. Nie było to trudne, ponieważ jego ojciec był słynnym nauczycielem gry na skrzypcach więc niejako był skazany na karierę artysty. Ojciec pomimo talentu pedagogicznego miał również „talent” do zarabiania pieniędzy a utalentowany syn był świetną maszynką do ich pomnażania. Woził więc małego Amadeusa po wszystkich ważnych dworach europejskich eksploatując cudowne dziecko do granic możliwości. Przypłacił to Mozart licznymi chorobami i krótkim życiem.

Pomimo krótkiej kariery pozostawił po sobie liczne kompozycje skrzpcowe, fortepianowe i symfoniczne ale najbardziej znany jest ze swoich oper. Mówi się, że Mozart nie potrafił napisać nic złego. Po prostu był tak genialny, że wszystkie jego utwory noszą cechy doskonałości. Artyści  a szczególnie śpiewacy uwielbiają wykonywać jego utwory, pisał je bowiem tak jakby sam był śpiewakiem, ze znakomity wyczuciem możliwości ludzkiego głosu, który przecież też jest instrumentem tyle, że tym najczulszym i najdelikatniejszym.

Zani przejdziemy do arii operowych posłuchajcie muzyki chóralnej. Cudowny utwór AVE VERUM CORPUS https://www.youtube.com/watch?v=ZPeuv0zvihc

Opery W. A. Mozarta:

Uprowadzenie z Seraju  1781 – 1782

Wesele Figara     1785 – 1786

Don Giovanni    1787

Cosi fan tutte    1790

Czarodziejski flet    1791

Najsłynniejsze to Wesele Figara, Don Giovannii i Czarodziejski flet.

Posłuchajcie arii z każdego z tych dzieł. 

Najpierw popularny fragment Wesela Figara. https://www.youtube.com/watch?v=_sJL115dgbk

Przejdźmy do Don Giovanniego.

https://www.youtube.com/watch?v=MVOgvdVdavg

Na zakończenie posłuchajcie kilka taktów z opery Czarodziejski Flet

https://www.youtube.com/watch?v=0g1HCLXZ0KY

Dziękuję za uwagę. Do następnej lekcji.

  

 

 

 Wych. Muz. 02.02.2001

Klasa: 3bw

Temat: Klasyk i romantyk – Ludwig van Beethoven.

Witam na lekcji o Ludwigu van Beethovenie, ostatnim z wielkiej trójki klasyków wiedeńskich( 1770 – 1827).

Niezwykły kompozytor i niezwykły człowiek. Ze względu na swoją postępującą głuchotę, w konwersacjach( a był bardzo towarzyski), pod koniec życia używał notesów, w których są zapisane jego rozmowy nie tylko towarzyskie. Zapiski te pozwalają badaczom bardzo dokładnie poznawać jego życie, poglądy, zwyczaje itp. W tym wypadku tragedia kompozytora muzykologom pomogła poznać jego życie.

Beethovena uznaje się za największego symfonika, pomimo, że napisał ich tylko dziewięć to do dzisiaj są wykonywane stanowiąc wzór gatunku.

Muzyka finału IX symfonii z tekstem wielkiego poety Friedricha Schillera została przyjęta jako hymn Unii Europejskiej.

L .v .Beethoven był również wielkim pianistą i jako taki pisał wiele na te instrument. Najbardziej znane kompozycje to: Sonata Księżycowa, Sonata Patetyczna oraz Bagatela Dla Elizy. Posłuchajcie najpierw pierwszej części V symfonii a później Sonaty Księżycowej. https://www.youtube.com/watch?v=-VVXqNt4qU0

A tu znajdziecie Sonatę

https://www.youtube.com/watch?v=mbsWdRUgcs4

Ludwig van Beethoven był dla dziejów muzyki kompozytorem przełomowym. Jego ostatni okres twórczości to już przedsionek romantyzmu. Położył więc podwaliny pod muzykę XIX wieku. Na koniec posłuchajcie najbardziej znanej kompozycji, miniaturki - -Dla Elizy. https://www.youtube.com/watch?v=lPiUHrZi3IQ

 

 

 

26.01.2021

Klasa 3 bw

Temat: Klasycyzm i jego muzyka.

Witam serdecznie.

Na początek kilka słów o klasycyzmie.

Ramy czasowe: 1750 – 1820

Klasycyzm wyrósł z opozycji do przepychu i niepokoju baroku. Rozwój klasycyzmy wiąże się z wykopaliskami archeologicznymi min. W Herkulanum w 1719 i w Pompei w 1748, co skutkowało zbliżeniem kształtu i piękna klasycyzmu do piękna antyku śródziemnomorskiego. Duży wpływ na rozwój klasycyzmu miału też wydarzenia społeczno – polityczne: Wielka Rewolucja Francuska, wojny napoleońskie, efekty rewolucji przemysłowej oraz rozwój burżuazji.

Największe zmiany zaszły w architekturze i muzyce. W muzyce polifonia(wielogłosowość) ustępuje homofonii. Najprościej mówią  - jest melodia i akompaniament.

https://www.youtube.com/watch?v=zsoCLxLSY6Q

Posłuchajcie arii Figara z opery Wesele Figara. Jest to słynna opera W. A. Mozarta. Aria jest świetnym przykładem muzyki homofonicznej.

Klasycyzm w muzyce jest epoką wyjątkową. To w tym okresie działało trzech genialnych twórców. J. Haydn, wspomniany już Mozart oraz L. van Beethoven https://www.youtube.com/watch?v=rMDRopXHfaY

Posłuchajcie słynnego fragmentu Oratorium Mesjasz J. Haydna.

Na zakończenie zapraszam do wysłuchania pierszej  części słynnej V symfonii L. van Beethovena   //www.youtube.com/watch?v=Ub91tOj_j_c

Życzę miłych wrażeń. Pozdrawiam. A.Ż.

 

Data: 19.01.2021

Klasa 3bw

Temat: Piosenka studencka i jej festiwal.

Witam serdecznie po przerwie świątecznej i feriach zimowych.

Niestety w dalszym ciągu możemy się tylko tak spotykać ale jak mówi minister – jest nadzieja.

Dzisiaj o fenomenie polskiej piosenki czyli o Festiwalu Piosenki Studenckiej.

Mówię fenomenie gdyż impreza odegrała ogromną rolę w rozwoju tego gatunku sztuki. Nie wiem czy wiecie ale właśnie na tym przeglądzie rozpoczęły się kariery Maryli Rodowicz, Marka Grechuty, Renaty Przemyk, Bronka Opałki (Genowefa Pigwa), czy naszego Wojtka Belona.

Pomysł festiwalu zrodził się w studenckim klubie „Pod Jaszczurami” w Krakowie. Był to rok 1962. Od tego czasu impreza daje szansę kolejnym wykonawcom na zaistnienie i profesjonalną karierę.

Poniżej litra artystów, którzy zaczynali swój podbój estrady właśnie na krakowskiej scenie.

 

"Studencki Festiwal Piosenki[edytuj]

Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Studencki Festiwal Piosenki – studencki festiwal i konkurs piosenkarski organizowany od 1962 w Krakowie. Studencki Festiwal Piosenki jest imprezą o dużym znaczeniu, a zdobycie nagrody to szczególne wyróżnienie, które nierzadko otwiera laureatom drogę do dalszej kariery estradowej. Ze względu na wydarzenia polityczne w kraju, festiwal w latach 1968, 1971 i 1982 nie odbył się.

Festiwal nosił również nazwy Ogólnopolski Studencki Konkurs Piosenkarzy (1962–1965), Ogólnopolski Festiwal Piosenkarzy Studenckich (1966–1967) oraz Ogólnopolski Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich (1969–1976; od tej nazwy pochodzi często używany skrót FPiPS).

Pomysł festiwalu zrodził się w klubie studenckim „Pod Jaszczurami”. Projekt imprezy został oficjalnie przedstawiony Radzie Okręgowej ZSP i ówczesny kierownik Komisji Kultury, Mieczysław Czuma, go zatwierdził. Przyznano pewne fundusze, przyciągnięto większe grono i przystąpiono do organizacji. W czwórce inicjatorów byli: Janusz BrylskiAndrzej KochanAndrzej Kossowicz (ówczesny kierownik Klubu pod Jaszczurami) i red. Janusz Cichalewski, który wyreżyserował i poprowadził pierwsze dwa Festiwale (zwane jeszcze wówczas Konkursami). Potem prowadzenie przejął Lucjan Kydryński. Janusz Cichalewski prowadził (oraz scenariusz i red. odpowiedzialna) również Festiwal w roku 1970 (godzinna transmisja TV z finału w Hali Wisły). Partnerowała mu Krystyna Loska. Jako ciekawostkę należy dodać, że pierwszą edycję w 1962 roku wygrali ex aequo Marian Kawski i Edward Lubaszenko. Drugie miejsce zajęła Ewa Demarczyk.

 

·       Stanisław Klawe (1977)

·       Andrzej Poniedzielski (1977)

·       Maria Wiernikowska (1977)

·       Bronek Opałko (1977)

·       Marek Andrzejewski (1994)[1]

·       Paweł Birula (1972)[1]

·       Stefan Brzozowski (1980 nagroda specjalna)[1]

·       Piotr Bukartyk (1984)[1]

·       Natasza Czarmińska (1970)[1]

·       Maciej Danek (1989)[1]

·       Kamila Dauksz (2015) – 2 nagroda festiwalu[2]

·       Ewa Demarczyk (1962)[1]

·       Leszek Długosz (1963)[1]

·       Wojciech Dróżdż (1978)[1]

·       Marek Dyjak (1995)[1]

·       Marek Grechuta (1967)[1]

·       Grzegorz Halama (1995)[1]

·       Danuta Jamrozy (1965)[1]

·       Lech Janerka

·       Jacek Kaczmarski (1977 w duecie z Piotrem Gierakiem, 1978 indywidualnie, 1979 nagroda specjalna i nagroda dziennikarzy dla zespołu „Wieczór Kawalerski”)[1][3]

·       Anna Kamińska (2015) – 3 nagroda festiwalu[2]

·       Tadeusz Karmazyn (1972)[1]

·       Robert Kasprzycki (1992)[1]

·       Marian Kawski (1962)[4]

·       Mirosława Kowalak (1965)[1]

·       Jacek Kowalski (1988)[5][6]

·       Antonina Krzysztoń (1983, pierwsza nagroda)[1]

·       Zbigniew Książek (1979)[1]

·       Adrianna Kućmierz (2015) – 1 nagroda festiwalu (ex aequo z Izabelą Szafrańską i Pawłem Sokołowskim)[2]

·       Edward Lubaszenko (1962)[1]

·       Mariusz Lubomski (1987)[1]

·       Ryszard Makowski (1986)[1]

·       Konrad Materna (1985)[1]

·       Krzysztof Piasecki (1973 – w zespole, 1974)[1]

·       Hanna Podkanowicz (1966)[1]

·       Urszula Popiel (1966)[1]

·       Renata Przemyk (1989)[1]

·       Maryla Rodowicz (1967)[1]

·       Piotr Rogucki (2001)[1][7]

·       Andrzej Rosiewicz (1965)[1]

·       Andrzej Sikorowski (1970)[1]

·       Urszula Sipińska (1965)[1]

·       Bohdan Smoleń (1975)[1]

·       Ilona Sojda (2005)[1]

·       Stanisław Sojka[1]

·       Zdzisława Sośnicka (1964)[1]

·       Basia Stępniak-Wilk (1995)[1]

·       Izabela Szafrańska i Paweł Sokołowski (2015) – 1 nagroda festiwalu (ex aequo z Adrianną Kućmierz)[2]

·       Piotr Szczepanik (1963)[4]

·       Dorota Ślęzak (1996)[1]

·       Krystyna Tkacz (1970)[1]

·       Wiesław Tupaczewski (1984)[1]

·       Grzegorz Turnau (1984)[1]

·       Magdalena Turowska (1993)[1]

·       Teresa Tutinas (1964)[1]

·       Jarosław Wasik (1994)[1]

·       Elżbieta Wojnowska (1974)[1]

·       Jan Wołek (1975, 1976)[1]

·       Bogdana Zagórska (1963)[1]

·       Zbigniew Zamachowski

·       Maciej Zembaty (1965)[1]

·       Magda Żuk (1983, trzecia nagroda)[1]

·       Jacek Bętkowski (1965, 1966)

Zespoły, grupy teatralne, kabarety[edytuj | edytuj kod]

·       Boom (1973)[1]

·       Grupa „EX” (1980)[1]

·       Krakersy (1983, druga nagroda ex aequo z Zespołem Reprezentacyjnym)[1]

·       Nasza Basia Kochana (1976)[1]

·       Pod Budą (1974)[1]

·       Potem (1987)[1]

·       Raz, Dwa, Trzy (1990)[1]

·       For Dee (1991)[1]

·       Trzeci Oddech Kaczuchy (1981)[1]

·       Wały Jagiellońskie (1978)[1]

·       Wolna Grupa Bukowina (1974)[1]

·       Zespół Reprezentacyjny (1983, druga nagroda ex aequo z grupą Krakersy)[1]

·       Cudowny Czwartek (1999)[1]

Przyznawane stypendia i nagrody[edytuj | edytuj kod]

Stypendium im. Wojtka Bellona[edytuj | edytuj kod]

Stypendium im. Wojtka Bellona jest nagrodą w formie rocznego stypendium, przyznawaną corocznie wybranemu uczestnikowi Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, zwykle autorom i wykonawcom najlepszych tekstów.

Nagroda nosi imię Wojciecha Bellonapieśniarza i balladzisty. Od czasu kiedy zaczęto przyznawać stypendium, jego laureatami byli między innymi: Julian Mere, Tadeusz Krok,Maciej DanekRobert KasprzyckiKamil Wasicki (2004[8], 2006[7]), Sebastian Kowalczyk (2005[9]), Łukasz Majewski (2007)[10], Dominika Barabas (2008)[11], Monika Parczyńska (2009)[12], Mirosław Sokołowski (2010)[13] i Paweł Leszoski (2011)[14].

Stypendium twórcze im. Marka Grechuty[edytuj | edytuj kod]

Stypendium jest przyznawane laureatom Studenckiego Festiwalu Piosenki. Otrzymali je: Paulina Bisztyga (2005)[7], Joanna Lewandowska (2006)[7]Lena Piękniewska (2007)[10], Gabriela Lencka z zespołem(2008)[11]Marcin Różycki (2009)[12].

Nagroda Kapituły im. Jacka Kaczmarskiego[edytuj | edytuj kod]

Jacek Kaczmarski był mocno związany ze Studenckim Festiwalem Piosenki. Zadebiutował na nim w roku 1976 zdobywając (w duecie z Piotrem Gierakiem) pierwszą nagrodę za piosenkę Obława. Indywidualnie nagrodę główną zdobył rok później, a po raz trzeci wystąpił z zespołem „Wieczór Kawalerski”, który otrzymał nagrodę specjalną i nagrodę dziennikarzy[3]. Przez wiele lat był współtwórcą Studenckiego Festiwalu Piosenki, jego wieloletnim jurorem i członkiem Rady Artystycznej. Aby uczcić Jego pamięć Festiwal powołał w 2004 roku Kapitułę Nagrody im. Jacka Kaczmarskiego. W skład Kapituły weszli jego przyjaciele, a w następnych latach również laureaci nagród im. Jacka Kaczmarskiego.

Nagrody otrzymali: Mirosław Czyżykiewicz (2004)[15]Adam Nowak (2005)[15][16]Piotr Rogucki (2006)[15][7]Kazik Staszewski (2007)[10]Jan Krzysztof Kelus (2008)[11]Basia Stępniak-Wilk (2009)[12],"

 

Za Wikipedią podałem Wam listę nagrodzonych na festiwalu. Nawet czytając tylko pobieżnie można zobaczyć, że bez krakowskiego festiwalu nasza scena byłaby bardzo uboga.  Na         koniec  proszę sobie wybrać dowolne nazwisko i na YT posłuchajcie ulubionego wykonawcę z Festiwalu.

Nagrań jest tak dużo, że nie mam sumienia aby Wam cokolwiek narzucać.

Pozdrawiam serdecznie i do następnego spotkania.

 

 

 

Wychowanie Muzyczne

TEMAT: Klasyka polskiej muzyki rozrywkowej – poezja śpiewana.

Witam serdecznie. Dziś lekcja o gatunku, który jest obecnie mniej popularny ale z pewnością zawsze znajdzie swoich wiernych odbiorców. Dopóki będą wśród nas ludzie wrażliwi, delikatni romantycy z dużą  inteligencją, artyści tego gatunku mogą spać spokojnie.

Poezja śpiewana to nie to samo co piosenka poetycka. Ta druga to teksty poetyckie pisane specjalnie do muzyki. Akompaniament to zwykle fortepian lub gitara klasyczna. Poezja śpiewana to oczywiście odwrotność. Najpierw wiersz a później muzyka. Propagatorem gatunku był dziennikarz Andrzej „Ibis” Wróblewski a najbardziej znani artyści to: W. Bellon,  E.Adamiak, M Umer, P. Gintrowski, SDM.

Posłuchajmy teraz Marka Grechuty i jego interpretacji wiersza B. Leśmiana – W malinowym chruśniaku. https://www.youtube.com/watch?v=6apdR8PNhTY

To jest właśnie prawdziwa poezja śpiewana. Może zainteresuje Was fakt, że  opiewany malinowy chruśniak istnieje do dziś w Iłży w dawnym woj. kieleckim.

A teraz Wojciech Bellon, mistrz piosenki poetyckiej. Posłuchajmy jego Kołysanki dla Joanny. https://www.youtube.com/watch?v=bD2mSrPLi94

 

Wszystkich innych wykonawców znajdziecie na YT, a zamiast piosenek posłuchajcie wypowiedzi profesora Czesława Nowaka – absolwenta buskiego LO na temat swojego przyjaciela W. Bellona. https://www.youtube.com/watch?v=_z4UttLAA7E

 

To tyle dzisiaj. Wesołych Świąt. A.Ż.

 

Lekcja nr 13

Temat: Wielkie indywidualności muzyczne baroku.

Witam serdecznie. Dzisiaj ciąg dalszy o omawianej tydzień temu epoce. Barok to nie tylko J.S. Bach i A. Vivaldi. Chciałbym również przybliżyć wam epokę nie tylko muzycznie. Barok to również malarstwo i architektura.

Obejrzyjcie z humorem zrealizowaną prezentację o baroku.Podaję link https://www.youtube.com/watch?v=-nfJtLu-6jc

A teraz posłuchajcie polskiego kompozytora tego okresu, chociaż jak dla mnie to bardziej tu słyszę dużo wpływów renesansowych niż baroku ale to znaczy, że zawsze byliśmy nieco opóźnieni co nie znaczy, że gorsi. https://www.youtube.com/watch?v=yeBoZIZCrmg

Ponieważ jesteśmy w okresie przedświątecznym chciałbym do tego nawiązać. Otóż barok to również kolędy, zarówno piękne kołysanki (Lulajże Jezuniu, Jezus malusieńki, Oj maluśki) jak i te z motywami pasterskimi (Wśród nocnej ciszy, Pasterze mili)

Życząc WESOŁYCH  ŚWIAT BOŻEGO NARODZENIA zapraszam do posłuchania kolęd barokowych. https://www.youtube.com/watch?v=uGxf_sX-_uw

Bardzo ciekawe wykonanie kolędy Pasterze mili.

Na zakończenie proponuję Wśród nocnej ciszy. https://www.youtube.com/results?search_query=wsrod+nocnej+ciszy+golec

To tyle. Pozdrawiam przedświątecznie. A.Ż.

 

 

Wych.muz.

Temat: Wybitne osobowości muzyczne epoki baroku.

Witam. Dzisiaj o baroku. Najkrócej mówiąc, barok to złoto, srebro, zawijasy, pycha ,rozrzutność, bogactwo, zdobnictwo, żywiołowość, nadmierne emocje, dynamizm i wielkie bogactwo form. Baro to malarstwo, architektura, teatr, literatura, rzeźba, nardziny baletu i oczywiście muzyka.

Okres trwania: ok. 1600 – 1750

Najwięksi twórcy to: Jan Sebastian Bach, Georg Fredrich Haendel i Antonio Vivaldi.     Zapraszam na bardzo konkretną prezentację na temat muzyki baroku.        https://www.youtube.com/watch?v=WJHQ4ujpwf4

A na koniec największe przeboje epoki.      https://www.youtube.com/watch?v=WJHQ4ujpwf4   Alleluja G.F. Haendla i  jeszcze Vivaldi.

Z pewnością znacie te dźwięki. https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis

Wybrałem zimę z Czterech Pór Roku.

Życzę wam takiej pięknej zimy. Pozdrawiam serdecznie.

A.Ż.

 

 

Temat: Krzysztof Penderecki – geniusz XX wieku.

Witam serdecznie. Dzisiaj lekcja o genialnym kompozytorze, znakomitemu ambasadorowi polskiej kultury – Krzysztofie Pendereckim.

W jednym z licznych wywiadów powiedział kiedyś, że gdyby nie był kompozytorem, byłby ogrodnikiem.

Pozostawił po sobie wspaniały park w Lusławicach gdzie mieszkał i w którym osobiście sadził sprowadzone, często przemycane, z całego świata drzewa. Niestety, nie można zwiedzać parku ale prawdopodobnie dworek w Lusławicach, podniesiony z ruiny przez kompozytora, w krótce zostanie zakupiony przez państwo i przekształcony w muzeum i wtedy odwiedzenie tego miejsca będzie wręcz obowiązkiem. Same Lusławice leża koło Tarnowa a więc dla nas będzie to dość blisko.

Posłuchajmy teraz fragmentów utworu kompozytora. Dyryguje sam Mistrz. Pasja wg. Św. Łukasza.

https://www.youtube.com/watch?v=SxT3tobBO08      (1.28.03)

Oczywiście utwór jest bardzo długi i trudny w odbiorze ale taki jest właśnie K.Penderecki.

Po tej porcji muzyki – posłuchajcie przynajmniej fragmentów – zapraszam na film o kompozytorze pt. Lusławice Krzysztofa Pendereckiego. Piękny, nostalgiczny obraz pokazujący miejsce na ziemi wielkiego artysty.

Zwróćcie uwagę na ostatnie zdjęcia ukazujące kolejne wielkie dzieło artysty Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach, gdzie przybywają młodzi artyści z całego świata aby pogłębiać swoją wiedzę muzyczną. Wielki Polak zmarł 28 marca tego roku, niestety z powodu zarazy jeszcze nie odbył się pogrzeb. Na miejsce złożenia prochów wybrano kościół św.św. Piotra i Pawła w Krakowie.

Na koniec ciekawostka. K. Penderecki jest honorowym obywatelem Buska Zdroju i patronem Szkoły Muzycznej W naszym mieście.

Kompozytor był również bohaterem kilku koncertów podczas kilku edycji Festiwalu im. Krystyny Jamroz.

A teraz link do wspomnianego wcześniej filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=MHglAV7cJp8&t=6s

 

To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam.A.Ż.

 

Temat: Kolęda znakiem naszej tożsamości.

Tydzień temu mówiliśmy o czasie świątecznym i o kolędach polskich a dzisiaj chciałbym Was nauczyć największego przeboju kolędowego czyli słynnego utworu Cicha Noc.

Zanim posłuchamy kilku wersji kilka słów o historii jego powstania.

Autorem słów jest wikary Josef Mohr a muzyki miejscowy organista

Franz Xaver Gruber. Charekterystyczny pasażowy akompaniament powstał dlatego, iż organy w kościółku w Obendorfie koło Salzburga były zepsute i kolęda była pisana przy akompaniamencie gitary.

Chociaż powstała w 1818 roku to popularność i uznanie przez władze kościelne za pieśń liturgiczną przyszło dopiero w 1866 roku.

Do dzisiaj kolęda została przetłumaczona na ponad 300 języków.

Obejrzyjcie krótki film o historii powstania pieśni. Youtube.com/results?search_query=cicha=non+powstanie kolędy Czas trwania: 6.52.

Uzbrojeni w wiadomości spróbujmy się nauczyć śpiewać. Pomoże nam w tym kilkakrotne wysłuchanie różnych wykonań. 

W Internecie jest wiele różnych wykonań. Proponuję posłuchać wersji najbardziej klasycznej. Chór i orkiestra Filharmonii Narodowej.

Youtybe.com/watch?v=O0fkOIR_67I

Sądzę , że już doskonale znacie melodię więc czas na samodzielną próbę śpiewu. Pomoże Wam w tym podkład razem z tekstem.

Wpiszcie Cicha noc karaoke.  Youtube.com/watch?v=_4GIh7Fzhyo

Jest to bardzo czytelna i łatwa wersja. Miłego i owocnego śpiewania życzę.

 

Pozdrawiam serdecznie.A.Ż.

 

Temat: Czas kolędy.

Witam serdecznie po długim okresie braku naszych kontaktów. Ponieważ zbliża się czas świąteczny porozmawiajmy dzisiaj o kolędach i o czasie świątecznym.

Zarówno pieśń świąteczna, kartka świąteczna czy obrzędy (biały obrus, sianko, szopka ,choinka itd.)to są wszystko znaki naszej kultury, tożsamości i tradycji. To jest nasze dziedzictwo i nasza narodowa pamięć. Można bez patosu powiedzieć, że to jest pełnia naszej POLSKOŚCI.

Kolęda rozbrzmiewała w Polsce od niepamiętnych czasów. Jej wielka popularność i powszechność wśród wszystkich warstw społecznych na przestrzeni wielu stuleci sprawiła, iż była ona ważnym przejawem życia nie tylko religijnego ale również artystycznego. Była również silnie związana z rodzimą twórczością ludową.

W wielu kolędach przewijają się rytmy polskich tańców ludowych: krakowiaków, mazurów, polonezów. Funkcja kolędy to nie tylko rola pieśni religijnej ale w wielu okresach naszych dziejów kolędy były jednocześnie pieśniami patriotycznymi, często, symbolami polskości.

Nasi najwięksi poeci tworzyli utwory o Bożym Narodzeniu a mało jest kompozytorów którzy by nie ulegli czarowi czasu świątecznego i nie napisali kolęd.

Ksiądz Jan Siedlecki, autor najbardziej znanego śpiewnika kościelnego wyjaśnia, że kolęda od łacińskiego słowa colendae, tj. pierwszy dzień miesiąca oznaczała początkowo Nowy Rok, później życzenia, dary i śpiewy noworoczne, a w końcu także pieśni na Boże Narodzenie, które jeszcze inaczej nazywano symfonią albo rodułą.

Proponuję abyście posłuchali teraz najstarszej polskiej kolędy z 1424 roku „Zdrów bądź, Królu anielski” oczywiście na yt a póżniej napisaną przez Piotra Skargę na melodię poloneza koronacyjnego króla Władysława IV „W żłobie leży” Jest wiele wykonań na YT.

 

To tyle o kolędach dzisiaj. Za tydzień porozmawiamy jeszcze o innych utworach świątecznych. Pozdrawiam serdecznie. Nieustająco zdrowia życzę. Bardzo serdecznie.A.Ż.

Zajęcia Artystyczno – muzyczne

Klasa 2C

Zaj. Art. – muz.

Witam na kolejnej lekcji.

Dzisiaj o muzyce renesansu.

Temat: Kompozytorzy renesansu i ich muzyka.

Po czasach prehistorycznych, erze starożytności i epoce wieków średnich – nastała w XV wieku era nowożytna, trwająca do dziś. Pierwszą epoką ery nowożytnej był RENESANS.

Oczywiście trudno jest podawać z dokładnością do roku czas trwania kolejnych epok gdyż są to okresy płynne ale umownie możemy przyjąć, że okresrenesansu to czas od 1450 roku do ok. 1600.

Rok 1450 to rok wynalezienia druku przez GUTENBERGA, wynalazku epokowego zmieniającego kulturowe oblicze Europy.

Ciekawostka: W Polsce jest pierwsza książka wydrukowana przez Gutenberga. Znajduje się w Muzeum Diecezjalnym w Pelplinie, który warto odwiedzić podczas wczasów w okolicach Gdańska czy wyprawy do Malborka.

Najwięksi kompozytorzy renesansu to Giovanni Pierluigi da Palestrina oraz Orlando di Lasso. Muzykę tego pierwszego kościół uznał za oficjalną przedstawicielkę muzyki sakralnej, stawiając ją za wzór wszystkim twórcom.

W Polsce działali artyści muzycy , których dokonania śmiało możemy stawiać obok dzieł wspomnianych wyżej włoskich mistrzów.

Mam tu na myśli takich kompozytorów jak: Wacław z Szamotuł, Jakub Polak czy też najsłynniejszy Mikołaj Gomułka.Ten ostatni jest autorem Psałterza polskiego, zawierającego 150 pieśni do psalmów Jana Kochanowskiego.

Cóż to była za spółka!!!

Posłuchajmy  Palestriny a później kilku utworów M. Gomułki ale najpierw Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł yoytube.com/watch?v=K_e2XHnmi4 (2.30)

Palestrina Magnifikat Primi Toni youtube.com/watch?v=j9naa5YvyDU (4.44)

Na zakończenie posłuchajcie kilku psalmów Gomułki.  Koniecznie piękny, uznawany za przebój tego gatunku Kleszczmy rękoma. Nie podaję dokładnych „namiarów” nie chcąc was ograniczać. Wystarczy jak wpiszecie Mikołaj Gomułka i będziecie mogli wybierać i utwory i różne wykonania.

Jest to naprawdę przepiękna, na wysokim, europejskim poziomie sztuka muzyczna. Nie odrzucajcie jej tylko dlatego, że jest nie znana. Dajcie i sobie i muzyce szansę.

To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam serdecznie. Bądźcie zdrowi. A.Ż.

Klasa 2c



Temat: Kompozytorzy renesansu i ich muzyka

 

Witam serdecznie !

 

Na początek kilka słów o renesansie. Renesans oznaczał wielki przełom w kulturze, jeden z najbardziej radykalnych zwrotów w historii sztuki, oznaczał odejście od kanonów sztuki gotyckiej zarówno w treści jak i w formie. Popyt na sztukę doprowadził do poważnej zmiany społecznego statusu artysty. Od czasów renesansu artyści tworzą nowa warstwę zabezpieczoną materialnie i skonsolidowaną społecznie. Do największych kompozytorów należeli: Giovanni Pierlugi da Palestrina, którego sztukę kościół uznał za oficjalną przedstawicielkę sztuki sakralnej.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=j9naa5YvyDU

 Kolejnym wielkim twórcą był Orlando di Lasso. Obaj osiągnęli w chóralnej muzyce wielogłosowej tak wielkie mistrzostwo, iż stanowiło ono nieosiągalny ideał dla wielu następnych pokoleń twórców. Również w Polsce działali muzycy, których dokonania mogą być porównywalne z przedstawicielami najwybitniejszych twórców europejskich. Posłuchamy Wacława z Szamotuł (1526- 1560)

 

https://www.youtube.com/watch?v=eKRYg7C6Hkk

 

https://www.youtube.com/watch?v=l0RJiCfBJbc

 

Nie sposób nie wspomnieć o Mikołaju Gomułce autorze pierwszego polskiego śpiewnika narodowego z tekstami Jana Kochanowskiego. Posłuchajmy kilku psalmów, które są wykonywane do dziś i nie straciły na swojej atrakcyjności.

 

https://www.youtube.com/watch?v=0-05ofXn_Os

 

https://www.youtube.com/watch?v=j-l_F3Z9_K0&t=3s

  

https://www.youtube.com/watch?v=q58bzMxAzKI

  

Na zakończenie, krótkie kalendarium renesansu:

-- 1492 Odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba – umowna data końca średniowiecza, chociaż mnie bardziej przekonuje rok 1450 i wynalezienie druku przez Jana Gutenberga

--   1501 Pierwszy druk muzyczny „ Odhecaton” Petrucci z Wenecji

 

--  XV/XVI w. Muzyka do obrzędu koronacyjnego królów polskich

-- 1503 Mszał wrocławski, najstarszy polski druk muzyczny

-- 1506 Statut J.Łaskiego z najstarszym drukowanym zapisem pełnego tekstu Bogurodzicy

-- 1525 Urodził się Giovanni Pierlugii da Palestrina, najwybitniejszy kompozytor muzyki renesansowej ( zm.1594)

-- 1576 Powstanie Cameraty Florenckiej, początki nowego stylu w muzyce

-- 1526 Graduał tarnowski

-- 1536 Urodził się Mikołaj Gomułka – kompozytor

-- 1543 Powstaje w Krakowie kapela rorantystów

-- 1544 Najstarszy przekaz tańcz zwanego „ polskim ‘’

-- 1559 Hymn  Modlitwa za Rzecz Pospolitą naszą i za króla

-- 1560 Śmierć Wacława z Szamotuł (ur. 1526 )

-- 1580 Szkoła kompozytorska w Rzymie

-- 1590 Powstanie opery

-- 1597 Pierwsza udokumentowana opera DAFNE J.Periego

To tyle najważniejszych dat.

 

Dziękuję i pozdrawiam. AŻ. 

 

 

Temat: Jednym głosem, wielogłosem.

Witam serdecznie. Dzisiaj powinniśmy razem śpiewać jednym głosem zgodnie z brzmieniem tematu ale cóż jest jak w powiedzeniu, w którym człowiek planuje a Pan Bóg się śmieje. Dlatego zamiast śpiewać – posłuchamy.

Jeden głos w muzyce to UNISONO.

Definicja mówi, że unisono ( z wł. – jednogłośny) – to współbrzmienie co najmniej dwóch dźwięków tej samej wysokości.

Muzyka jednogłosowa to ta sama melodia wykonywana przez jedną lub wiele osób. Nazywana jest monodią.

Posłuchajmy doskonałego przykładu muzyki  (pieśni) spiewanej przez wielki chór ale jednak jednym głosem (UNISONO) – BOGURODZICA.

 

Również polska muzyka ludowa jest muzyką jednogłosową. Wyjątkiem jest muzyka podhalańska. Oczywiście często słyszymy piosenki ludowe w opracowaniach na wiele głosów, ale są to właśnie opracowania.

Posłuchajmy jak śpiewa Stefan Wyczyński z Lubczy.

youtube.com/watch?v=UwXPagL_4jU.

A teraz Piejo kury, piejo Grzegorz z Ciechowa. Oryginalnie zaaranżowana piosenka ludowa ale zaśpiewana UNISONO.

https://www.youtube.com/watch?v=mw-boSbDiKg

 

Ciekawym przykładem będzie popularna piosenka Laura i Filon .

Posłuchajmy trzech wersji:

1.Wanda Warska

2. Anna Maria Jopek

3.Zespół Mazowsze    -     to jest właśnie wersja stylizowana, śpiewana w wielogłosie.

Poznajcie i zapamiętajcie termin HOMOFONIA. Oznacza odmianę muzyki wielogłosowej polegającą na powierzeniu głównej melodii jednemu głosowi, podczas gdy pozostałe towarzysza mu, tworząc tło brzmieniowe. Podstawowym przykładem są pieśni z akompaniamentem. Muzyka oparta na fakturze homofonicznej nosi nazwę muzyki homofonicznej. Homofonia ukształtowała się w XVIII wieku i dominuje również w  twórczości współczesnych kompozytorów. Posłuchajmy pieśni AVE MARIA.

Na zakończenie  proponuję nostalgiczny /taki na obecną pogodę/ Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego – doskonały przykład tego rodzaju muzyki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ClB8n3PT7UA

 

Za tydzień dalszy ciąg o muzyce homofonicznej. Żegnam jak zawsze wylewnie i do następnego spotkania. Nie dajcie się zarazie. Słuchajcie muzyki, będzie lżej.

Pozdrawiam. A.Ż.

 

 

 

Klasa 2c   zajęcia art. – muz.

Temat: Świąteczne nastroje – kolędy.

Witam serdecznie na kolejnej lekcji śpiewania wirtualnego. Skoro nie możemy śpiewać razem to może pośpiewacie sami razem z nagraniami na YT. A tak na marginesie to komu się dzisiaj jeszcze chce śpiewać?

Na początek proponuję najsłynniejszą kolędę świata – Cicha Noc. Najpierw jednak posłuchajcie jej historii. YT

https://www.youtube.com/watch?v=3gkFH-5aVXg

(13.23).  Zapamiętajcie nazwę miejscowości w której powstała ta piękna kolęda – OBENDORF.

Jest bardzo wiele wersji tej kolędy dlatego pozostawiam wam wolny wybór.

Historia kolęd, czas (9.55) to kolejny materiał, który przybliży wam tematykę świąteczną. 

https://www.youtube.com/watch?v=N4MwTjdDqYE

A teraz praca domowa. No tak! Proszę posłuchać i nauczyć się kolędy Z narodzenia Pana. Posłuchajcie pięknego wykonania chóru w Filharmonii Narodowej, a następnie wybierzcie karaoke.

Dla koneserów polecam fantastycznie zaaranżowane i zaśpiewane kolędy w wykonaniu: Korcza, Wodeckiego, Majewskiej, Bończyk. Wszystkie znakomite.

To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia.

 

A.Ż.

 

Zajęcia artystyczne – muzyczne

Temat: Świąteczne nastroje.

Witam serdecznie.

Miałem nadzieję, że może nam się uda bezboleśnie przejść przez to wielkie nieszczęście, ale niestety możemy się tylko od dzisiaj spotykać tylko w internecie. Oby jak najkrócej.

Wprawdzie nastrój podły, ale zgodnie z programem mamy mówić o muzyce radosnej – o kolędach.

Emigracje, wojny, zniewolenie komunistyczne, to wszystko sprawiło, że kolędy mają ogromną rolę w dziejach naszego narodu.

Zarówno kolęda jak i kartka świąteczna, są znakiem naszej kultury, naszym dziedzictwem, narodową pamięcią i fundamentem tożsamości.

Kolęda rozbrzmiewała w Polsce od niepamiętnych czasów. Jej wielka popularność i powszechność wśród wszystkich warstw społecznych na przestrzeni wielu stuleci sprawiła, iż była ona związana z rodzimą twórczością ludową.

W wielu z nich przewijają się rytmy krakowiaka, mazura i poloneza. Funkcja kolędy nie ograniczała się tylko do roli pieśni religijnej, obrzędowej. W pewnych okresach historycznych zdobyła rangę pieśni patriotycznej, była symbolem polskości. Najwięksi nasi poeci tworzyli utwory o Bożym Narodzeniu, a mało jest kompozytorów, którzyby nie pisali lub nie opracowywali polskich kolęd.

KS. Jan Siedlecki autor najbardziej znanego śpiewnika kościelnego tak pisze: Kolęda – od łacińskiego wyrazu COLENDAE, tj. pierwszy dzień miesiąca, - oznaczała u nas początkowo nowy rok, później życzenia, dary i śpiewy noworoczne, a w końcu także pieśnii na Boże Narodzenie, który jeszcze inaczej nazywano symfonią albo rotułą.

Posłuchajcie najstarszej polskiej kolędy z 1424 roku: Zdrów bądź Królu anielski – na YT

https://www.youtube.com/watch?v=XwWFDFqxPl8

a później jednej z najważniejszych „W żłobie leży ‘’ napisaną przez Piotra Skargę na melodię poloneza koronacyjnego króla Władysława IV.

https://www.youtube.com/watch?v=cnSnSnpCcNE

Za tydzień ciąg dalszy o kolędach.

Na dzisiaj to tyle. Zachęcam do słuchania różnych wersji różnych kolęd.

Zdrowia życzę. Do następnego spotkania.