Created string item:644:title for text group menu: A K T U A L N O Ś C I

Zespół Szkół Ponadpodstawowych
w Busku-Zdroju
ZASADY OCENIANIA

 z przedmiotu: Podstawy przedsiębiorczości                          Rok szkolny 2023/2024 

 Opracowane na podstawie: 

o  Ustawy z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty ogłoszonej dnia 2 grudnia 2016 r.

o   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego  2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2019 poz. 373).

o   Zasad  Wewnątrzszkolnego Oceniania

o   Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 z dnia 20.03.2020 r. (Dz. U. poz. 493) oraz rozporządzeniami je zmieniającymi z dnia 25.03.2020 r. (Dz. U. poz. 530) i z dnia 10.04.2020 r. (Dz. U. poz. 657). 

§ 1. Ocenianie ma na celu 

1)      Poinformowanie ucznia o poziomie  jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.

2)      Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju.

3)      Motywowanie ucznia do dalszej pracy.

4)      Dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

5)      Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej. 

 

§ 2 . Ocenianie ucznia w procesie kształcenia zawodowego odpowiada na pytanie,
w jakim stopniu uczeń
 

1)      Rozumie pojęcia ekonomiczne , potrafi podać dla nich przykłady, zna definicje, potrafi uczestniczyć w klasyfikowaniu i definiowaniu pojęć.

2)      Zna podstawowe zasady postępowania przy rozwiązywaniu standardowych problemów.

3)      Opanował materiał nauczania z danego okresu, czy roku.

4)      Aktywnie uczestniczy w zajęciach.

5)      Uczestniczy w pracy pozalekcyjnej, konkursach, olimpiadach.

§ 3. Oceny są jednocześnie informacją dla rodziców, wychowawcy klas,
dyrektora szkoły i  nadzoru pedagogicznego dotyczącą 

1)      Efektywności procesu nauczania i uczenia się.

2)      Wkładzie uczniów w pracę nad własnym rozwojem.

3)      Postępach uczniów. 

§ 4. Jawność ocen 

1)      Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego poinformuje uczniów i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez niego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

2)      Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców .Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice mogą otrzymać do wglądu do końca danego roku szkolnego (tj. do 31. sierpnia).

3)      Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel jest zobowiązany do uzasadnienia wystawionej oceny.

4)      Na miesiąc przed końcowym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje rodziców o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej 

§ 5. Obszary aktywności podlegające ocenianiu

1)      Rozumienie pojęć i znajomość ich definicji.

2)      Znajomość i stosowanie poznanych zależności.

3)      Posługiwanie się językiem adekwatnym do danego etapu kształcenia.

4)      Rozwiązywanie zadań praktycznych .

5)      Stosowanie wiedzy w sytuacjach praktycznych.

6)      Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.

7)      Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia. 

§ 6.Określenie stopnia opanowania przez ucznia wymogów edukacyjnych umożliwią 

1)        Odpowiedź ustna,

2)    Bieżące sprawdzanie przyswojonej wiedzy w formie krótkich, zapowiedzianych sprawdzianów obejmujących 3-5 ostatnich lekcji, lub zakres jednego działu,   

3)         Niezapowiedziane kartkówki obejmującej 1-2 ostatnich lekcji,

4)        Obserwacja pracy ucznia podczas lekcji,

5)        Praca w domu.

6)       Ocena umiejętności prowadzenia zeszytu elektronicznego (Word).
 

§ 7. Szczegółowe kryteria oceniania  

Oceny obowiązkowe[1]

Waga/ważność

Kolor oznaczenia w dzienniku

Sprawdzian

3

czarny

Odpowiedź ustna

2

niebieski

Praca domowa

1

niebieski

Oceny nieobowiązkowe[2]

 

 

Kartkówka

1

zielony

Aktywność na lekcji

1

niebieski

Oceny poprawiane (poprawie podlegają tylko)

 

 

Sprawdzian

4

czarny

 

1.Ustala się minimalną ilość ocen, jaką uczeń powinien otrzymać w ciągu jednego okresu,

a mianowicie: trzy oceny z przedmiotu realizowanego w wymiarze jednej lub dwóch godzin tygodniowo; 

2.Sprawdziany są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem,  podawany jest ich zakres i są poprzedzone powtórzeniem wiadomości, posumowaniem działu.

3.W każdym okresie, uczeń jest zobowiązany do napisania co najmniej  pracy  klasowej i ma prawo do jednokrotnego   poprawiania tej pracy.

4.Uczeń ma prawo zgłosić  nieprzygotowanie do zajęć bez podania przyczyny jeden raz w ciągu okresu.

5.Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć w przypadku co najmniej tygodniowej nieobecności (usprawiedliwionej zwolnieniem lekarskim lub innym dokumentem poświadczającym wizytę u lekarza lub chorobę ) .

6.Uczeń udziela odpowiedzi ustnej obejmującej materiał z trzech ostatnich lekcji.

7.Uzyskanie oceny z odpowiedzi jest obowiązkowe, w przypadku odmowy udzielania odpowiedzi uczeń otrzymuje ocenę  niedostateczną.

8.W przypadku braku pracy domowej w formie wskazanej przez nauczyciela uczniowi wyznacza się drugi termin dostarczenia tej pracy.

9.Jeżeli uczeń nigdy nie odrabia prac domowych zostaje ukarany karą statutową  (upomnieniem  wychowawcy, w I okresie) lub Naganą Dyrektora, (jeżeli nie zmienił swojego postępowania
w II okresie), za lekceważenie obowiązków szkolnych).

 

§ 8. Uczeń otrzymuje oceny według następującej skali: 

6  - celujący

5  - bardzo dobry

4  - dobry

3  - dostateczny

2  - dopuszczający

1 – niedostateczny 

Dopuszcza się stosowanie w ocenianiu bieżącym znaków: nb, np., bz, 0 zgodnie z ZWO.    

1.Ustala się następującą  skalę oceniania:         

0 - 39%    punktów możliwych do uzyskania            ocena niedostateczna

40 - 50%                                                                     ocena  dopuszczająca

51 - 65%                                                                  ocena dostateczna

66 -80%                                                                      ocena dobra

81 -94%                                                                   ocena bardzo dobra

95-100%                                                                     ocena celująca 

§ 9. Warunki poprawiania (zaliczania). 

1)      Uczeń nieobecny na pracy kontrolnej/klasowej jest zobowiązany napisać ją w terminie  uzgodnionym z nauczycielem .

2)      Pracę pisemną, napisaną na ocenę nie satysfakcjonująca ucznia, można poprawić
(z wyjątkiem punktu 3)  poprawa jest dobrowolna. Uczeń poprawia pracę tylko raz i brane są  pod uwagę obydwie oceny

3)      Uczeń, który podczas prac pisemnych korzysta z źródeł  niedozwolonych przez nauczyciela otrzymuje
0 punktów i ocenę  niedostateczną  oraz traci możliwość poprawy tej pracy.

4)      Poprawie  nie podlegają  odpowiedzi ustne, kartkówki.

5)  Jeśli zapowiedziany sprawdzian/ praca klasowa/kontrolna nie odbył się z przyczyn niezależnych od nauczyciela to zostanie on przeprowadzony na najbliższej planowej lekcji (bez ponownej informacji o sprawdzianie/pracy klasowej/pracy kontrolnej. 

§ 10. Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego. 

1)      Nauczyciel w formie pisemnej informuje ucznia o zakresie materiału, który będzie obowiązujący do egzaminu poprawkowego, klasyfikacyjnego lub sprawdzianu weryfikującego ocenę.

2)      Egzamin poprawkowy,  klasyfikacyjny lub weryfikujący ocenę obejmuje część pisemną oraz część ustną.

3)      Część pisemna składa się z testu oraz zadania praktycznego ( z wykorzystaniem technologii komputerowej, gdy zakres materiału wymieniony w pkt 1 tego dotyczył).

4)      Część ustana dotyczy wyjaśnienia pojęć, definicji , zależności, wykonania prostych obliczeń.

5)      Nauczyciel egzaminujący przygotowuje 2 zestawy pytań na część pisemną i 3 zestawy na część ustną egzaminu.

6)      Zestaw na część pisemną zawiera 10 pytań testowych oraz zadanie praktyczne ,Uczeń wybiera losowo zestaw,
a czas na jego rozwiązanie ustala się na 45 minut.

7)      Zestaw do części ustnej powinien zawierać 3 pytania.

8)      Po wylosowaniu( jednego z trzech zestawów) pytań do części ustnej uczeń ma 20 minut na udzielenie odpowiedzi.

9)      Ocenie podlegają tylko odpowiedzi udzielone na wylosowane pytania.

10)  Podczas egzaminu nauczyciel egzaminujący nie zadaje dodatkowych pytań.

11)  Poprawiane oceny niedostatecznej uzyskanej na I okres nie jest wymagane. 

§ 11. Sposób wystawiania oceny za okres. 

 1.Podstawą wystawienia oceny jest średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego okresu . 

 Ocena wystawiana na koniec okresu obliczania jest według wzoru i poniższej tabelki: 

(suma ocen z wagą a)*a + (suma ocen z wagą b)*b + (suma ocen z wagą c)*c…………

(ilość ocen z wagą a)*a+ (ilość ocen z wagą b)*b (ilość ocen z wagą c)c*………….. 

Śr. o.

do 1,6

1,7-2,6

2,7- 3,6

3,70-4,6

4,7-5,1

5,20-6,0

Ocena

Niedostateczny

Dopuszczający

Dostateczny

dobry

bardzo dobry

celujący

 1)      Ustalanie oceny rocznej: 

1)      oblicza się średnią ocen za I i II okres wg. wzoru: Śr. o. = 0,4* ocena I + 0.6* ocena II,   gdzie ocena I  jest oceną za I okres a  ocena II,  oceną za II okres;

2)      ustala się ocenę roczną, na podstawie uzyskanego wyniku, zgodnie poniższą tabelą:

3)      Warunkiem koniecznym uzyskania oceny pozytywnej wyliczonej wg poniższej skali jest uzyskanie za drugi okres średniej co najmniej 1,7 

Śr. o.

do 1,59

1,6-2,59

2,6- 3,59

3,6-4,59

4,6-5,19

5,20-6,0

Ocena

Niedostateczny

Dopuszczający

Dostateczny

dobry

bardzo dobry

celujący

 

§ 12. Zdalne nauczanie. 

1)      Podczas zdalnego nauczania realizacja podstawy programowej będzie się odbywać w oparciu materiały przygotowane przez nauczyciela.

2)      Nauczyciel będzie przekazywał uczniom drogą elektroniczną materiały konieczne do realizacji i utrwalenia tematu lekcji (zadania, linki do stron WWW, pliki, itd.).

3)      Uczeń powinien uczestniczyć w prowadzonych przez nauczyciela zajęciach on-line (za pośrednictwem e-mail, platformy moodle lub innej wskazanej przez nauczyciela i dostępnej dla ucznia).

4)      Obowiązkiem ucznia jest prowadzić zeszyt przedmiotowy i robić na bieżąco notatki z lekcji oraz zadania domowe.

5)      Podczas zdalnego nauczania uczniowie mogą być oceniani za aktywność (notatki z lekcji  podlegające kontroli wykonania) oraz zadania i quizy podlegające kontroli i ocenianiu.

6)      Uczniowie, którzy nie uzyskali wszystkich obowiązkowych ocen z prac pisemnych, które odbyły się  przed wprowadzeniem zdalnego nauczania zobowiązani są uzgodnić z nauczycielem  w jaki sposób mogą zaliczyć materiał objęty sprawdzianem ,pracą klasową, pracą kontrolną.

7)      W przypadku gdy uczeń nie zgłosi się do nauczyciela w celu ustalenia sposobu zaliczenia materiału, o którym mowa w ust. 6 nauczyciel może wpisać uczniowi ocenę niedostateczną.

8)     W sytuacji gdy uczeń nie będzie brał udziału w procesie kształcenia i nie będzie kontaktował się z nauczycielem wówczas nauczyciel, w związku z brakiem możliwości oceniania ucznia nie ustali oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu.  Uczeń będzie mógł przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego na zasadach opisanych w Statucie Szkoły. Jeśli tego nie zrobi, nie będzie mógł uzyskać promocji do klasy wyższej.

9)    Informację o nieobecnościach podczas zajęć on-line, nauczyciel może  wpisać do dzienniczka ucznia  w uwagach o uczniu.   

10)  Uczeń nieobecny na zajęciach stacjonarnych dłużej niż trzy dni z powodu choroby, przebywający na kwarantannie lub w izolacji, ma obowiązek skontaktować się z nauczycielem drogą elektroniczną lub za pośrednictwem wychowawcy w celu ustalenia sposobu realizacji treści nauczania realizowanych przez pozostałych uczniów w klasie. Jeżeli kondycja zdrowotna na to pozwala uczeń powinien realizować te treści na bieżąco za pomocą platformy moodle lub innych komunikatorów internetowych (mail, Messenger, Skype).

                              § 13. Zasady nagradzania ucznia. 

Nauczyciel może podnieść ocenę końcową nawet o jeden stopień uczniowi, który wyróżnia się aktywnością na zajęciach, rozwiązuje dodatkowe problemy, wykazuje inicjatywę w dodatkowych pracach, ma wiedzę ponad program, bierze udział w różnych konkursach. Osiągnięcia na olimpiadach wojewódzkich, okręgowych lub krajowych mogą być podstawą do wystawienia końcowej oceny celującej. 

§ 14. Zasady nieklasyfikowania ucznia. 

     W razie opuszczania przez ucznia ponad 50% obowiązkowych zajęć, nauczyciel (bez względu średnią ocen uzyskaną przez ucznia) może go nie klasyfikować.  

§ 15. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej  niż przewidywana, rocznej, pozytywnej oceny klasyfikacyjnej.

 Zgodnie ze Statutem III Liceum Ogólnokształcącego w Busku -Zdroju:

Dział VIII

·         Rozdział 11

·         Rozdział 12

§ 17. Postanowienia końcowe.

  1. Z wymaganiami edukacyjnymi zapoznają uczniów i ich rodziców

nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów lub wychowawcy klasy.

  1. Nauczyciel na podstawie zaświadczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych placówek  

specjalistycznych zobowiązany jest do dostosowania wymagań w stosunku do ucznia,

który takie zaświadczenie posiada lub stosować się do zaleceń w/w poradni.

  1. W przypadkach spornych rozstrzygający jest Statut Szkoły.
  2. Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania zostały zaakceptowane przez członków Zespołu Nauczycieli Kształcenia Zawodowego
  3. Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania będą poddawane ewaluacji

Opracowała:

Krystyna Kaszuba

 

[1] Oceny obowiązkowe to oceny, które uczeń musi uzyskać w trakcie każdego okresu.

 [2] Oceny nieobowiązkowe to oceny, które uczeń może otrzymać w ciągu okresu.