Created string item:644:title for text group menu: A K T U A L N O Ś C I
 

                                                                                                             


 
 
 
 
 
 
Prowadzący: mgr Anita Fatyga
 
                                                               
   "Kto się uczy języka w myślach, ten tylko mysli, że się uczy...."
 

Głównym celem Koła z Języka Angielskiego „Chat Corner” jest zachęcenie uczniów do nauki języka angielskiego. Na początku mojej pracy zaniepokoił mnie fakt, że młodzież często mówi: „nie lubię języka angielskiego”, „nie potrafię nauczyć się tego języka”, „uczę się 7 lat i nie widzę żadnych efektów”. Postanowiłam zrobić wszystko, aby zmienić nastawienie moich uczniów. Na dodatkowych zajęciach nie tylko przygotowuję uczniów do matury ale także podkreślam jak należy uczyć się języków obcych, dodając, że nauka nie musi być wcale nudna, podaję metody i techniki, które znacznie mogą pomóc w rozwiązywaniu problemów poszczególnych uczniów. Jednak najważniejszym elementem w nauce języka obcego jest motywacja, dlatego też próbuję uświadamiać młodzieży zalety płynące ze znajomości języka angielskiego. Oto kilka z nich:

 Dzięki znajomości języka angielskiego pozbędziesz się barier, uzyskasz dostęp do olbrzymiej ilości aktualnej wiedzy, odnajdziesz się w niemal każdym obcym kraju, a także zwiększy się Twoja potencjalna pensja. Według badań ekspertów zajmujących się zatrudnieniem, osoba znająca dobrze język angielski ma znacznie większą szansę na otrzymanie pracy, nawet jeśli dane stanowisko nie wymaga znajomości języka angielskiego!

Po tym jak wzrasta motywacja u dzieci, przychodzą trudności w przyswajaniu wiedzy. Jak już nadmieniłam, uczniowie bardzo często narzekają na brak widocznych efektów, pomimo wysiłku i czasu jakie wkładają w naukę. Problemy wynikają z faktu, iż wielu z nich nie wie jak się uczyć!

 
                                                                       
   Jak się uczyć,
 żeby się nauczyć 
 
                                                                
 
 

1. Pracuj systematycznie - lepiej uczyć się codziennie po 20 minut niż raz w tygodniu przez  cztery godziny. Język jest jak gimnastyka lub prowadzenie auta: postęp jest wynikiem ćwiczeń. Jeśli nie stać Cię choćby na 20 minut codziennie, nie zaczynaj. Nie warto się oszukiwać...
2. Uwierz w siebie - pięć procent ludzi ma wybitne zdolności językowe; pięć procent to antytalenty; reszta to osoby przeciętne, które są w stanie nauczyć się dowolnej liczby języków. Dotyczy to ludzi w wieku od lat siedmiu do osiemdziesięciu lub więcej (opinia, że tylko jako dziecko można dobrze nauczyć się języka to szkodliwy przesąd). Jeśli z góry powiesz sobie "język to nie dla mnie", na wstępie blokujesz się psychicznie. 
3. Ucz się słówek - znajomość słówek jest jedną z najważniejszych umiejętności podczas poznawania tego języka. Dla wielu, nauka słownictwa jest nudna. Musisz sam/a wybrać metodę, która będzie dla Ciebie interesująca i zarazem skuteczna! Oto kilka technik:
  • Nauka z muzyką – jeśli jesteś fanem muzyki to wspaniale! Ściągnij z Internetu udostępniane za darmo teksty obcojęzycznych piosenek i przetłumacz. Słuchając ulubionej muzyki z tekstem w ręku, w mig nauczysz się użytych tam słówek!
  • Metoda dotykowa – polega na wzięciu do ręki, czy dotknięciu przedmiotu i wymówieniu słówka na głos!
  • Zeszyt z listą słówek – zapisujesz na liście słówka których się uczysz, + ew. tłumaczenie i powtarzasz
  • Fiszki – na jednej stronie piszesz słówko obce, na drugiej tłumaczenie. Możesz wziąć je ze sobą i powtarzać w każdej wolej chwili (np. na przystanku autobusowym, na przerwie, w toalecie 
  • Mapy słówek – podobnie jak mapy myśli (MindMaps T. Buzana), powiązane ze sobą (np tematycznie) słówka układasz w struktury przypominające drzewo (od najbardziej ogólnego - jako główna gałąź  np. nature (natura) do coraz bardziej szczegółowych, np. animal (zwierzę), bird (ptak), kingfisher (zimorodek).
  • Metoda Tony'ego Buzana – polega na kojarzeniu słówka dzięki połączeniu go z drugim, podobnym pod względem wymowy. Następnie tworzysz z niego opowiadanie, im dłuższe i bardziej absurdalne, śmieszne – tym lepiej! Trzeci etap, to wyobrażenie sobie tej historii, pamiętając aby była filmem (ruch!), kolorowym, z głębią, 3–D, dużo akcji, śmiechu, wypełniona dźwiękami.
  • Oprogramowanie – jeżeli używasz na co dzień komputera, skorzystaj z oprogramowania.Stworzono specjalne programy (tzw. card-flash), które za Ciebie wyznaczają kiedy masz mieć kolejną powtórkę, zanim zapomnisz dane słówko. Jest to niezbędne przy nauce dużej ilości słówek. Przykładowe programy to Supermemo i FullRecall, które naprawdę polecam. Co najważniejsze, można dostać je za darmo (Supermemo - starszą wersję, a FullRecall z ograniczoną możliwością rozbudowy bazy danych, jednak cały program jest b. tani). Jest też strona internetowa, na której możesz ćwiczyć zapamiętywanie słówek angielski.edu.pl
  • Dialog wewnętrzny – stojąc np. w kolejce do sklepu, mów sobie w myślach dialog między Tobą a sprzedawcą - w języku którego się uczysz. Albo słysząc jakieś polskie zdania, przetłumacz je sobie na język obcy. Jeśli brakuje Ci jakiegoś słówka – powiedz po polsku, i zapisz to czego nie umiesz – sprawdzając to później w domu.
4. Ucz się wymowy przez naśladownictwo - dobrym sposobem na ćwiczenie wymowy jest nagrywanie się i porównanie tego, jak mówimy z oryginałem. Można użyć np. dialogu z filmu czy Internetu lub podcastu. Podcasty można ściągnąć z www.britishcouncil.org/learnenglish-podcasts. Wystarczy wydrukować tekst, który towarzyszy podcastowi, przeczytać go samemu, nagrać się i potem porównać z nagraniem na stronie internetowej. No i ćwiczyć. Polecam bardzo artykuł, mówiący o roli jaka odgrywaja podcasty w nauce j. angielskiego   http://angielski-online.pl/szybka-nauka/62-szybka-nauka-jezyka/106-podcasty
5. Jak najwięcej czytaj - im lepiej znasz język, tym większa rola słowa pisanego. Do płynnego mówienia wystarczy ok. 1500 słów - do czytania książek lub prasy nie mniej niż 4500.
6. Buszuj w sieci w Internecie można doskonalić znajomość języka angielskiego na wiele sposobów. Jedną z form są czaty i serwisy społecznościowe – w ten sposób można zaprzyjaźnić się z ludźmiz całegoświata, którzy również uczą się angielskiego, więc będą wyrozumiali wobec naszych błędów To dobry sposób na wirtualne spotkania z ludźmi z różnych krajów i kultur.
7. Po opanowaniu podstaw języka spróbuj retranslacji - najpierw tłumaczysz na polski kilka zdań z języka obcego, a po dwu - trzech dniach swoje tłumaczenie z powrotem przekładasz na język obcy. Sprawdzasz swoje tłumaczenie z oryginałem i poprawiasz błędy. Po kilku miesiącach codziennego wykonywania takich ćwiczeń zauważysz, jak dużego postępu dokonałeś.
8. Nie przejmuj się popełnianymi błędami - większość z nich sama znika w miarę, jak robisz postępy.
 
9. Nie zniechęcaj się, jeśli wydaje ci się, że drepczesz w miejscu - od poziomu średniozaawansowanego postęp dokonuje się skokami. Pracuj systematycznie- spokojnie czekając, aż czas zrobi swoje.
10. Na koniec chcę bardzo polecić metodę Henryka Schliemanna. Pierwsza to metoda stworzona przez znanego głównie z odkrycia starożytnej Troi, Niemca - Henryka Schliemanna, który był poliglotą własnego chowu, to znaczy, że samodzielnie nauczył się kilkunastu języków, w tym m.in. polskiego oraz arabskiego. Żeby było jeszcze ciekawiej tych języków uczył się zadziwiająco szybko, ze średnią prędkością około jednego nowego języka na rok. Jak to zrobił? Pomijając sprawę pewnego talentu oraz naturalnych predyspozycji do nauki języków obcych cała nauka daje się sprowadzić do następującej instrukcji:
- bardzo dużo słuchać języka, którego chcemy się nauczyć,
- jeszcze więcej czytać w tym języku,
- codziennie pisać samodzielnie wypracowania na dowolne, wymyślone tematy,
- dawać te swoje wypracowania do sprawdzenia nauczycielowi, który poprawi ewentualne błędy formalne w piśmie i mowie,
- poprawionej pracy (już bez błędów) nauczyć się na pamięć i na następny dzień “wyrecytować” nauczycielowi z pamięci bez korzystania z jakichkolwiek pomocy.
                                                                             I to wszystko!!!
Uczenie się na pamięć takich wymyślonych wypracowań daje nam gotowy warsztat słówek, zdań, fraz, wypowiedzi itp.W czasie rozmowy w obcym języku nasz umysł sam będzie nam podsuwał określone słówka, zdania pasujące do naszej wypowiedzi, a będzie je po prostu brał z tego naszego pamięciowego warsztatu. Nie ulega wątpliwości fakt, że jest to metoda strasznie czasochłonna i wymaga mnóstwa wysiłku, ale jest piekielnie skuteczna. Wiem co mówię  

 
Jest wiele stron internetowych poświęconych nauce języka, które zawierają teksty, objaśnienia zagadnień gramatycznych, ćwiczenia, testy interaktywne. 
 

http://agendaweb.org/ - pomoże w ćwiczeniu różnych umiejętności językowych na różnych poziomach zaawansowania 
http://www.ang.pl/ - pomoże w ćwiczeniu różnych umiejętności językowych na różnych poziomach zaawansowania 
http://www.onestopenglish.com - zawiera różne ćwiczenia, w tym wymowy 
www.podcastsinenglish.com - podcasty dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania 
www.britishcouncil.org/learnenglish-podcasts - podcasty dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania  
http://breakingnewsenglish.com/ - zawiera wiadomości ze świata po angielsku oraz ćwiczenia językowe, przydatna dla uczniów i nauczycieli 
http://www.flo-joe.co.uk/ - strona pomocna przy nauce do egzaminów 
http://www.cambridgeesol.org/ - strona Cambridge ESOL przygotowująca do wszystkich egzaminów Cambridge ESOL, w tym KET i PET 
http://www.englishonline.org.cn/en - strona zawiera różnorodne cwiczenia gramatyczne i słownikowe
http://www.britishcouncil.org/learnenglish - stworzona przez British Council strona LearnEnglish dla uczniów na wszystkich poziomach zaawansowania 
http://uk.real.com/music/radio/bbc/  -  radio brytyjskie
 
 
Przejdź do:
 
 

     Źródła, które wykorzystałam do opracowania strony: 

http://www.angielski-online.pl/,
http://www.kurierlubelski.pl/module-dzial-viewpub-tid-9-pid-62812.html, 
http://szybka-nauka.wieszjak.pl/szybka-nauka/84413,Jak-uczyc-sie-jezykow-obcych.html
 
                                                                                         anit2000@o2.pl 

      Opracowała: mgr Anita Fatyga