- 12696 odsłon
PROGRAM
ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
PIŁKA SIATKOWA DZIEWCZĄT
w roku szkolnym 2008/2009
w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1
w Busku Zdroju
Wstęp
Rozwój nauki i techniki z jednej strony wpływa na poprawienie jakości naszego życia z drugiej strony zmniejsza naszą aktywność fizyczną. Dbałość o sprawność fizyczną spada na drugi plan. Zapominamy, że systematyczna aktywność ruchowa człowieka może łagodzić bądź usuwać występowanie wielu czynników chorobotwórczych. Ważne jest, aby wyrobić nawyki podniesienia poziomu sprawności fizycznej. Warto zwrócić uwagę na uprawianie sportu i turystyki, rekreację fizyczną, jak również lekcje wychowania fizycznego w szkole. Doskonałą okazję dostarczania dzieciom i młodzieży odpowiedniej dawki ruchu stwarzają zajęcia wychowania fizycznego w szkole, a także sport i rekreacja w ramach zajęć pozalekcyjnych. Wychodząc temu naprzeciw prowadzę zajęcia pozalekcyjne z siatkówki dziewcząt.
I. Ogólna koncepcja programu
1 .Program przeznaczony jest dla uczennic klas I-IV szkoły ponadgimnazjalnej
2.Liczebność sekcji wynosi około 15 dziewcząt.
3.Struktura godzinowa( 2 jednostki lekcyjne raz w tygodniu, plus sparringi, turnieje, zawody)
4.Baza szkoły – sala gimnastyczna, zabezpieczenie sprzętu( środki dydaktyczne do realizacji).
5.Rozwinięta współpraca z organizacjami samorządowymi: Szkolnym Związkiem
Sportowym, sekcjami działającymi w innych szkołach.
6.Osoba prowadząca drużynę – nauczyciel wychowania fizycznego.
7. Udział drużyny w zawodach sportowych.
8.Uczestnictwo w sparingach i turniejach.
9.Ukierunkowanie zainteresowań do dalszej edukacji.
10.Zaszczepienie u młodzieży nawyku zdrowego trybu życia.
II. Cele ogólne kształcenia i wychowania
1. Harmonijny rozwój organizmu przez odpowiedni dobór środków wspomagających
funkcjonowanie układu: ruchowego, oddechowego, krążeniowego i nerwowego:
· zasady higieny i wypoczynku,
· kształcenie umiejętności uczestnictwa w zajęciach w terenie.
2. Kształtowanie nawyku aktywności ruchowej niezbędnej w różnych przejawach
działalności człowieka.
3. Rozwój psychomotoryki przez uwzględnienie w procesie kształcenia i wychowania fizycznego indywidualnych cech osobowości: właściwa korelacja między rozwojem fizycznym, umysłowym i emocjonalnym.
4. Wyposażenie ucznia w niezbędny zasób wiedzy o kulturze fizycznej, bezpiecznej organizacji zajęć ruchowych, kształtowanie nawyków higienicznych, w tym nawyku codziennej aktywności fizycznej.
III. Cele szczegółowe
1. Kształtowanie sprawności ruchowej:
· inspirowanie ucznia do dokonywania samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego,
· obserwacja zmiany pracy układu oddechowego pod wpływem aktywności ruchowej,
· kształtowanie umiejętności stosowania odpowiednich form ruchu dla wspomagania funkcjonowania układu oddechowego i ruchowego,
· wdrażanie do prawidłowego dozowania wysiłku,
· obserwacja układu krążenia (pomiar tętna przed i po wysiłku),
· hartowanie organizmu ( zima, lato),
· określenie prawidłowej postawy ciała prostymi sposobami.
2. Kształtowanie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej:
· utrwalenie pojęć: szybkość, skoczność(moc), wytrzymałość, siła,
· opanowanie umiejętności dokonywania samokontroli (pomiaru) szybkości, skoczności (mocy), wytrzymałości,
· kształtowanie umiejętności samodzielnego doboru ćwiczeń do doskonalenia szybkości i skoczności,
· ukazywanie wartości różnych form ruchu dla kształtowania sprawności ze szczególnym uwzględnieniem gier zespołowych,
· wykorzystywanie warunków terenowych dla kształtowania sprawności motorycznej,
· określenie poziomu i postępu sprawności fizycznej indywidualnej i grupy.
3. Kształtowanie umiejętności:
· kształtowanie umiejętności ruchowych indywidualnych i zespołowych,
· stosowanie poprawnej terminologii poznanych ćwiczeń i sytuacji,
· wdrażanie do rzetelnej realizacji zadań i samokontroli ;poprawności wykonywania wybranych ćwiczeń,
· opanowanie umiejętności samodzielnego wykonywania ćwiczeń kształtujących,
· stosowanie samokontroli i samooceny,
· wykonywanie czynności wdrażających do samodoskonalenia,
· wykorzystanie wybranych, opanowanych umiejętności ruchowych do organizacji czasu wolnego,
· wykorzystanie umiejętności z gier sportowych zimą i latem( plażowa piłka siatkowa).
4. Przekaz wiadomości:
· zapoznanie z przepisami bezpieczeństwa na zajęciach,
· zapoznanie z regułami gier sportowych, zajęć terenowych, oraz przepisami zawodów sportowych,
· higiena osobista po zajęciach,
· wdrażanie do samodyscypliny,
· organizowanie zawodów szkolnych z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa,
· zapoznanie z przepisami i zasadami sędziowania( tradycyjna i plażowa piłka siatkowa),
· zapoznanie z sygnalizacją sędziowską,
· kształtowanie umiejętności asekuracji i samoochrony, oraz odpowiedzialności za własne zdrowie,
5. Działania wychowawcze:
· postępowanie indywidualne i zespołowe,
· kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
· kształtowanie umiejętności współpracy z nauczycielem,
· kształtowanie pożądanych postaw wobec uczniów mniej sprawnych,
· współpraca uczniów z nauczycielami w organizacji zawodów sportowych i imprez,
· dokonywanie wzajemnej kontroli i oceny zachowań,
· kultura uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej,
· kształtowanie pożądanych postaw zawodnika i kibica sportowego,
· tworzenie korzystnych postaw, zaangażowania do kulturalnego dopingu własnego zespołu,
· rywalizacja sportowa, stosowanie zasad „fair – play”.
IV. Treści do realizacji
Zagadnienia
Przygotowanie fizyczne
1. Kształtowanie wytrzymałości: 4h
- duża zabawa biegowa
- marszobieg z pokonywaniem przeszkód terenowych
- atletyka terenowa
- kształtowanie wytrzymałości przez stosowanie ćwiczeń specjalistycznych
2. Kształtowanie szybkości: 4h
- starty z różnych pozycji wyjściowych
- przebieżki na dystansach 20m, 30m
- poruszanie się po boisku ze zmianą kierunku
3. Kształtowanie siły – zajęcia w formie obwodu stacyjnego na siłowni 3h
Technika i taktyka indywidualna
1. Postawy poruszania się po boisku 2h
- krok dostawny, skrzyżny, podwójny
- doskok, pady
- postawa siatkarska
2. Przyjęcia z podanie piłki sposobem górnym 8h
- odbicia nad sobą w pozycji siedzącej, w marszu, w biegu
- przyjęcie z podanie piłki o ścianę
- przyjęcie z podaniem w różnych ustawieniach / dwójkach, trójkach /
- wystawianie piłki w różnych ustawieniach
3. Przyjęcie z podaniem piłki sposobem dolnym 8h
- przyjęcia z podaniem w miejscu w ruchu
- przyjęcia z podaniem piłko o ścianę
- przyjęcia z podaniem w różnych ustawieniach
- odbiór zagrywki
4. Zagrywka 6h
- tenisowa ( w miejscu i w wyskoku)
- prawidłowa pozycja ciała
- ustawienie i ruch ręki
- ćwiczenia przy ścianie
- ćwiczenia w parach
- celność zagrywki
5. Atak (zbicie piłki) 10h
- zbicie piłki wysokiej
- plasowanie
- kiwnięcie
- zbicie po bloku
- opuszczenie piłki na ręce blokującego
- rozbieg
- wyskok
- ominięcie bloku
- atak kierowany
6. Zastawianie – blok 6h
- pojedynczy
- podwójny
- ćwiczenia przy siatce bez piłki
- ćwiczenia w parach przy siatce z piłką i bez
- ćwiczenia w trójkach ( nagranie, wystawa, zbicie, blok )
7. Obrona i asekuracja 8h
- postawa
- praca nóg, dojście do piłki
- doskonalenie padów
8. Taktyka drużynowa 12 h
- zawodniczki strefy: I – VI
- atak – zbicie piłki
- obrona i asekuracja
- zawody i spotkania
V. Osiągnięcia
Po etapie szkolenia uczennic powinna:
- opanować umiejętność samokontroli i samooceny własnego rozwoju,
- opanować podstawowe umiejętności techniczne i taktyczne oraz poznać przepisy gry i zasady sędziowania,
- opanować obowiązującą sygnalizację sędziowską,
- przestrzegać zasad higieny i wypoczynku,
- umieć prawidłowo stosować samoasekurację,
- umieć prowadzić rozgrzewkę przed zajęciami z zachowaniem podstawowych zasad: wszechstronności, natężenia wysiłku, zmienności pracy mięśniowej,
- przestrzegać zasady „ fair – play”
- umieć podporządkować się regułom pracy zespołowej
- umieć kontrolować i oceniać własne ociągnięcia