Created string item:644:title for text group menu: A K T U A L N O Ś C I

Wyjazd studyjny po Regionie Świętokrzyskim – warsztaty geograficzne

28 kwietnia 2010 r. uczniowie biorący udział w warsztatach geograficznych wraz
z opiekunami rozpoczęli jednodniową wycieczkę w celu poznania walorów regionu świętokrzyskiego zorganizowaną w ramach projektu „Dać szansę – programu warsztatowego wsparcia edukacyjnego młodzieży szkół zawodowych w powiecie buskim” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Poznanie walorów regionu rozpoczęto od zwiedzania zabytków Św. Krzyża, gdzie przewodnik opowiedział nam szczegółową historię Tego miejsca, oprowadzając również młodzież po obiektach Klasztoru i Kościoła. Mieliśmy również możliwość obejrzenia Krypt w podziemiach. W jadłodajni „Pod aniołami” spożyliśmy gorący bigos. Następnie zeszliśmy szlakiem do Nowej Słupi, gdzie czekał na nas autokar. W dalszą drogę udaliśmy się wśród pasm górskich do Zespołu Klasztornego i Narodowego Parku Świętokrzyskiego w Św. Katarzynie. Przy wejściu do Parku zaopatrzyliśmy się w wodę „uzdrawiającą” prosto ze źródełka (podobno leczy choroby oczu). Ze Św. Katarzyny doliną Wilkowską pojechaliśmy do Zagnańska, aby podziwiać najstarszy pomnik przyrody w regionie jakim jest Dąb „Bartek”. Przejeżdżając przez Kielce zatrzymaliśmy się, w południowo-zachodniej części miasta, aby zobaczyć wzgórze zbudowane z wapieni górnodewońskich zwane Kadzielnią. Obecnie wyrobisko wypełniają wody podziemne tworząc jezioro Szmaragdowe. Od 1962 r. znajduje się tu Rezerwat Przyrody „Kadzielnia”. Ostatnim miejscem wyjazdu były ruiny zamku królewskiego w Chęcinach z przełomu XII i XIV w. Przewodnik poinformował nas, że od niedawna atrakcją chęcińskiej warowni jest „Biała Dama” – postać królowej Bony, która w białej powłóczystej sukni i z pochodnią w dłoni pojawia się w nocy na ruinach zamku.
Z ruin zamku podziwialiśmy piękno krajobrazu świętokrzyskiego.

Szczęśliwi i z nowym bagażem wiedzy wróciliśmy wieczorem do Buska-Zdroju.