- 3204 odsłony
23 marca 2017 roku (czwartek) w sali nr 3 w godzinach 1120 – 1255 odbędzie się PANEL DYSKUSYJNY:
„Niepodległość – patriotyzm. Model insurekcyjno–martyrologiczny i społeczno-gospodarczy"
Prowadzący: dr hab. prof. UJK Jerzy Gapys oraz dr hab. prof. UJK Mariusz Nowak.
Tezy do dyskusji
Wprowadzenie
1. Niepodległość a suwerenność - pojęcie, istota, zakres, źródła.
2. Patriotyzm – pojęcie, źródła patriotyzmu, przejawy i wyrazy patriotyzmu.
3. Patriotyzm to nacjonalizm? Współczesna próba redefinicji pojęcia.
Rozwinięcie tematu
1. Patriotyzm model insurekcyjno – martyrologiczny.
a) Próba nakreślenia definicji
b) Wydarzenia konstytuujące ten model: Insurekcja Kościuszkowska, Powstanie Listopadowe i Styczniowe, Legiony Polskie 1914, akcja „Burza”, powstanie warszawskie, tzw. niezłomni i wyklęci, zrywy tzw. wolnościowe 1956, 1970, 1981
c) Konsekwencje i efekty tych zrywów.
d) Świętowanie klęsk i co z tego wynika? Kształtowanie mentalności ginącego bohatera za wolność naszą i waszą.
e) Zwycięstwa oręża polskiego (1410, 1683, 1920) – celebracja czy zapomnienie?
2. Model społeczno – gospodarczy
a) Próba nakreślenia definicji
b) Wydarzenia konstytuujące. Zdrada czy realizm-działalność gospodarczo-społeczna Druckiego – Lubeckiego i kompromis społeczny i polityczny A. Wielopolskiego.
c) Działalność proniepodległościowa tzw. aktywistów w I wojnie światowej.
d) Konsekwencje dla Polski i Polaków w/w działalności.
Próba bilansu
1. Porównanie zasadniczych cech dwu modeli.
2. Korzyści i następstwa negatywne płynące z modelu insurekcyjno – martyrologicznego – bezpośrednie i długotrwałe
3. Korzyści i następstwa negatywne płynące z modelu społeczno – gospodarczego– bezpośrednie i długotrwałe
"Niepodległość – patriotyzm” to temat przewodni panelu dyskusyjnego, który odbył się 23 marca 2017 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Busku – Zdroju. Prowadzącymi debatę historyczną byli wykładowcy z Instytutu Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach: prof. dr hab. Jerzy Gapys oraz prof. dr hab. Mariusz Nowak. Swą obecnością zaszczycił nas także żołnierz Armii Krajowej Pan Zenon Molisak. Jak podkreśliła to Pani Izabela Kasperek, jedna z osób uczestniczących w debacie, opowieść Pana Molisaka była świadectwem minionych, jakże ważnych dla historii Polski czasów. Nasz gość przedstawił wspomnienia z II wojny światowej, a jego narracja była darem przekazanym przez przeszłość dla przyszłości. Przedstawione przez Panią Kasperek obecne w polskiej literaturze wątki nurtu patriotyczno-martyrologicznego pomogły przypomnieć rolę polskiej literatury epoki romantyzmu i pozytywizmu w utrzymaniu poczucia polskiej świadomości narodowej w czasach zaborów.
Nie brakło w tej debacie również głosu osób, do których została skierowana, czyli uczniów ZSP Nr 1. Swoje stanowisko i ogólne postrzeganie patriotyzmu przez młodzież przedstawił przewodniczący Samorządu Szkolnego Edgar Kobos. Uczeń podkreślił także bardzo wyraźnie, że spora część młodzieży jest zainteresowana historią, a sam patriotyzm odgrywa w ich życiu szczególną rolę. Ważne jest także stwierdzenie młodego pokolenia, iż tożsamość narodowa nie jest w dzisiejszych czasach przeżytkiem, a bardziej wyzwaniem do patrzenia w przyszłość.
Wprowadzenie do właściwej dyskusji rozpoczęło się od wyjaśnienia przez profesora Jerzego Gapysa samej definicji niepodległości i współczesnego pojmowania suwerenności w świecie. Następnie goście z UJK ukazali to, w jaki sposób ewoluowało pojmowanie znaczenia słowa „patriotyzm” w czasach nowożytnych, aż do współczesności.
Kluczową częścią owego spotkania była dyskusja. Uczniowie mieli szansę zapytać historyków o nurtujące ich kwestie, które poruszone były w części wykładowej. Dzięki temu doświadczeniu pojawiło się kilka tez, a młodzież, wedle założenia panelu, sprowokowana została do refleksji nad historią i tym, co dzieje się we współczesnym świecie. Uczniowie podziękowali gościom za cenną lekcję historii i budujące, niecodzienne doświadczenie.
Spotkanie zostało zorganizowane przez Izabelę Kasperek i Mariusza Żabińskiego – nauczycieli ZSP Nr 1 w Busku-Zdroju
Reportaż z panelu dyskusyjnego
Dyrektor Szkoły Andrzej Bilewski rozpoczyna panel dyskusyjny "Patriotyzm - Niepodległość"
Uczestnicy debaty: (od prawej), Dyrektor Szkoły Andzrzej Bilewski, prof. Mariusz Nowak, prof. Jerzy Gapys, Zenon Molisak, Izabela Kasperek, Edgar Kobos oraz Mariusz Żabiński
Wystapienie prof. dr hab. Mariusza Nowaka z Instytutu Historii UJK
Wystąpienia prof. dr hab. Jerzego Gapysa są jak zawsze bardzo kontrowersyjne i wręcz zmuszają do rozpoczęcia dyskusji
Uczniowie słuchali wykładów z zainteresowaniem
Edgar Kobos dziękuję zaproszonym Gościom za wspólny udział w debacie patriotyczno - niepodległościowej
Nie ważne ile lat nas dzieli, stanowimy jedną historię